Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 13 år sedan

Fråga om ekonomisk förening

Hej allihopa!

Jag undrar om någon kunde hjälpa mig med bokföringsfråga när det gäller ekonomiska föreningar.

Det är så att min kompis har öppnat en ekonomisk förening och jag ska hjälpa till med bokföringen. Jag har aldrig gjort själv allt från början till slut så det blir en bra träning och erfarenhet.

Föreningen består av 4 medlemmar. De har bestämt att betala 34 000 var, varav 4000 kr är medlemsinsats och 30 000 kr är som lån till föreningen. 4000 kr tänkte jag bokföra på 2083 Medlemsinsatser men funderar vilket konto skulle passa bäst för lån.Har någon bra förslag?

Jag undrar också om hur man bokför utlägg för kläder för 1 medlem vid hans affärsresa till Afrika. Som jag vet då brukar kläder förmånbeskattas men ingen av medlemmarna får lön. Så jag vet inte riktigt hur jag ska bokföra detta.

Tack för hjälpen på förhand!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: