Senaste inläggen

upplupen ränta

Hej
jag behöver akut hjälp med en snabb fråga!
vad bli detta?
jag ska bokföra upplupna ej betalda räntor på ett banklån (625000) 6% ränta, förfallodag 1 oktober.

hur mycket blir den uppluppna räntan? är jättetacksam för hjälp!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Underlag för periodiseringsfond!

Jag har en fråga om maximal avsättning till periodiseringsfond.
Vilket resultat ska man ta 25% av?
Är det rörelseresultat före/efter avskrivning,
Resultat efter finansiella intäkter och kostnader,
Resultat före bokslutsdispositioner och skatt,
resultat före skatt eller beräknat resultat?

Maximal avskrivning utöver plan

Hej,

skulle ni vilja hjälpa mig att förstå hur man gör den maximala avskrivningen? Jag tränar på att göra bokslut för 2016

inventarierna har anskaffat enligt följande
2009 (10 år) 330 000
2012 (5 år) 60 000
2013 (5år) 120 000
2014 (5år) 240 000

Jag har gjort inköp under året 2...

Kategori: Nyheter

Sälja (direkt)avskrivna inventarier som mobil, dator etc

Jag har en del inventarier jag inte längre använder, så som mobil, dator etc.

Om jag säljer dessa:
[ol]
[li] Måste jag lämna garanti? Vill sälja i befintligt skick då det rör sig om begagnade saker.[/li]
[li] Spelar det någon roll vad jag säljer grejerna för? Har hört något om att man måste ta ut marknadsvärd...

Kategori: Allmänt

bokslutstablå

jag ska fylla i en bokslutstablå och skulle behöva lite hjälp.
jag har en balansrapport och en resultatrapport i wisma för ett år. Först vill jag föra in saldobalansen, men funderar på om det är siffrorna för ingående balans eller utgående balans som man ska föra in där? vorre jätte tacksam om någon skulle vilja förklara.
mvh Moa

nytt nöjesmagasin

http://www.mynewsdesk.com/se/flink
Nytt magasin 20 december

[attachment=295]IMG_2612.jpg[/attachment]

[attachment=296]IMG_2533.png[/attachment]

Anskaffningsvärdet?

Ingår momsen i anskaffningsvärdet på inventarier?

Utdelning enligt 3:12-reglerna

Hej, jag söker en tydlig och pedagogisk guide för hur 3:12-reglerna fungerar (för 2016).

Finansiering till nystartat företag

Finansiering och kapital till nystartat företag som vill expandera.

Söker efter de som har fått kapital till sitt nystartade företag, förutom privata investeringar (vänner, familj eller affärsänglar), banklån, Almi, egen investering. Hur har Ni gått tillväga?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Nybörjarfrågor om att starta enskild firma

Ursäkta men som sagt jag har dålig koll och håller på att lära mig. :OMG

1) Vid registeringen ska man ange beräknad omsättning, vad ska man ange här? Jag ska köpa en sak utomlands (England) för ca 70 000kr (handpenning nu i dec ca 10 000kr av beloppet) fast denna vara kommer jag inte tjäna pengar på för ens maj framåt nästa år.......

Kategori: Allmänt

Söker samarbetspartner som kan sköta en webbshop.

Vi ordnar varor från Sydasien och behöver någon att samarbeta med som är bra på att sköta en webbshop. Hör av dig till oss.

Kategori: Söker/eftersöker

hjälp mig förstå vad jag gjort för fel! snälla?

hej
jag har bokfört 8 st affärshändelser i den löpande bokföringen men är osäker på om de är rätt. Det ska väl finnas ett resultatkonto till vare kassa och bank verifikatin? kan ni se om jag har gjort fel? (8 st)

Ränteintäkter på företagets
checkräkning 6 500 kr
1930 debet, 8310 kredit med 6500

Den...

Inbetalning av moms till Skatteverket

Hej, hur fungerar det med inbetalning av moms till Skatteverket egentligen? Eftersom jag har haft fler intäkter än utgifter i år så är det en del moms över som är "över".
Eftersom jag har en enskild firma så kommer jag att göra min deklaration i samband med min privata men kan man inte betala in momsen redan nu så det blir tomt i det kontot?

Hjälp mig förstå vad jag gjort för fel!

Jag har en uppgift i skolan där jag ska bokföra 30 affärshändelser i visma. Alla är rätt utom mina verikationer där kassa och bank ingår... Jag undrar om ni vill hjälpa mig att lösa detta, har tittat igenom dem 100 ggr men kan inte komma fram till felen. Kommentaren jag fick av läraren var "du bör titta på hur verifkationerna på kassa och bank påve...

Checkkredit eller företagslån?

Hej!

Jag är i uppstarten med enskild firma där jag kommer importera och sälja cyklar.

Problemet jag har är att jag vill kunna erbjuda kunden att betala via faktura, för cyklar som kostar mig upp till 30.000kr att beställa hem. Om jag får in flera beställningar samtidigt där kunden vill betala med faktura, så kommer ja...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Tips på marknadsföring?

Hej alla företagare!

Jag driver www.wellmilton.se - ett relativt nystartat företag! Har ni tips och idéer på marknadsföring?

www.wellmilton.se är kostrådgivning online för hela familjen! Söker tips av dig som också tillhandahåller en tjänst? Hur har du nått ut till kunder?

Är det någon mer med ett företa...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

vill inte ha personnr som Vat

Hej!

Jag har en enskild firma där oundvikligt mitt personnummer är VAT numret. Det har lett mig i banorna att bilda aktiebolag istället. Finns det något annat sätt, Kan jag göra på ett annat sätt än aktiebolag tror ni? Tack på förhand för all svar jag kan få gällande detta

Kategori: Företagande över gränserna

Bokför inköp i efterhand!

Hej!
Köpte en dator (musikproducent) tidigare i år som jag helt missade att betala med företagets pengar.
Kan jag i efterhand bokföra den i företaget som inköp med egen insättning/ privata pengar?

Kategori: Inköp

fakturera saker från några månader från förre tagsbildningen

Hej
jag precis fått ett AB up-and-running sedan slutet av november 2016. Moms och F-skatt är registrerat sedan sista november.
Är ensam aktieägare och kommer inte att ta ut någon lön.

Jag vill fakturera ett antal prestationer jag gjorde i september och slutet av november. Det var alltså innan aktiebolaget var fullt reg...

Distansköplagen, vad gäller?

Hej

Nu är det i slutspurten med att starta upp min E-butik.
En grej jag funderat lite på är det här med distansköplagen. Jag kommer sälja cyklar, alltså skicka stora paket vilket innebär dyra fraktkostnader. Vad händer om kunden nyttjar distansköplagen?
Kan man, om kunden väljer betalning med Klarna, kräva att kunden s...

Kategori: E-handel