Hej, ny på forumet och ny på bokföring/årsavslut enskild firma!
Den balansrapport jag tagit fram balanserar inte :OMG , tacksam om tips HUR jag skall komma till rätta med det. Någon form av felsökningsmetod finns förmodligen 🙂 ?
Mvh
Ann
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej,
Jag har en liten enskild firma för hobbyverksamhet som jag startade förra året, men jag kan absolut ingenting om bokföring. Jag säljer konsulttjänster till andra EU-länder, vilket kanske är relevant när det gäller momsen. Jag använder mig av kontantmetoden och tjänsten Zervant för bokföring. Nu har följande situation uppstått oc...
Kategori:
|
|
vConnect har i samarbete med PostNord utvecklat en helt ny leveransmodul som samlar PostNords alla leveransalternativ på ett ställe, vilket gör det mycket enkelt att installera dem på din webbshop. Du väljer bara vilka leveransalternativ du vill erbjuda dina kunder, så fixar modulen resten. Modulen är kostnadsfri och vi hjälper er att installera sa...
Kategori:
E-handel
|
|
Hej,
Utför lite "research" inför ett projekt. Hoppas att så många som möjligt svarar,
även om allas svar blir detsamma. Alla har vi olika svar och funderingar, så shoot!
1. Vad betyder begreppet PT för dig?
2. Inom vilket område?
3. Om du behöver, hur skulle du söka efter tj...
Kategori:
Allmänt
|
|
🙂 Kontorsplats uthyres i äldre fastighet med charm. I lokalen finns förutom kontorsplatser mötesrum och tyst läsrum . I hyran ingår kaffe, printer, bredband, städning mm. Vi är tre arkitekter som arbetar i Archicad och Autocad, samarbete är intressant - vi är öppna för era förslag.
Hör av er till Stefan ( stefan@pryde.se ) 070-560 95 50 <...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Efter att skatteverket ändrade räntan på skattekontot till noll letar jag nytt sparkonto att föra över till istället.
Frågan är till vilken, har inte bestämt mig riktigt över huruvida det ska vara rörlig, bindningstid, uttagsavgift men statlig insättningsgaranti är ett måste.
Har ni tips på vart man kan placera dom? Inga aktie...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej, nybörjare här som hoppas få lite råd om hur jag borde hantera mina egna uttag.
Jag har köpt en del förbrukningsinventarier för privata pengar till min enskilda firma, och använt mig av konto 2018, "Övriga egna insättningar". Jag har sen gjort motsvarande uttag, och bokfört dem mot 1910. Jag har nu i efterhand insett att det nog...
Kategori:
|
|
Hejsan,
Jag har kommit så långt att dokumenten ligger hos skatteverket och bolagsverket och väntar på att kollas igenom.
Gör såklart massor under tiden och nya frågor dyker upp konstant!!..
1. Jag valde Kontantmetoden som bokföringsmetod efter mkt diskussion med massa olika folk..
Men hur fungerar...
Kategori:
Allmänt
|
|
Har ett AB som jag vill avveckla men det finns lite skulder kvar.
Så jag undrar om jag startar ett kb med 2st ägare, kan jag då från kb utföra arbete till ab utan att anställa .
Vill att ab skall bli skuldfri så det kan säljas. Har sagt upp nuvarande anställd på ab.
Skall köpa upp inkråmet i aktiebolaget...
Kategori:
|
|
Hej,
Jag sitter och ska bokföra ett antal inköpta flygbiljetter. Vad jag undrar kring detta är om det krävs något mer underlag för biljetterna än det som ges vid bokning - själva biljetten med specifikationer kring vem biljetten är för, när det betalats och det totala beloppet av betalningen. Räcker detta eller krävs det att kontak...
Kategori:
|
|
Tjena! Jag frågar detta för jag kommer att vilja köra så att jag betalar samma mängd % skatt+egenavgifter varje månad (utan att gå över 50 000 SEK och därmed behöva börja betala 50% på resterande belopp då?)
Jag tycker det här med att spekulera om preliminär skatt är, ursäkta uttrycket, helt efterblivet. Hur ska jag vet hur mycket pe...
Kategori:
|
|
Hej,
Nu ska jag slänga ut en fråga här och kollar om/hur jag ska göra.
Utövar tennis "proffesionellt" åker runt i Sverige och runt om i världen på mindre turneringar. De två senaste säsongerna har det kommit in ordentligt med sand i maskineriet och mina sponsorer fortsätter stötta mig men behöver få in mer pengar.
Det d...
Kategori:
Affärsplanen
|
|
Hej,
enskild firma med anställda, ägarens skattekonto har en skuld (p.g.a. bl.a. obetalda AG-avg och källskatt) som går till kronofogden och sedan betalas från firmans konto.
Hur bokföra (faktureringsmetoden)?
Är detta rätt?
2440 K 50650:-
8422 D 50:- (dröjsmålsränta)
606...
Kategori:
|
|
Tjena!
Jag har gått in med lite kapital i ett startup-bolag via mitt AB och skulle behöva lägga till det bland mina verksamhetsområden på verksamt.se. Någon som har koll på vilken SNI-kod eller gren som gäller?
Bugar o bockar på förhand 🙂
Kategori:
|
|
God morgon!
Jag undrar om det finns någon härinne som är kunnig när det gäller bokföring och skulle kunna tänka sig att ge mig lite feedback på min allra första Balans och resultatrapport?
Kategori:
|
|
Hej, jag har en klient som (innan jag tog över honom) var tvungen att göra ett betydande aktieägartillskott på grund av förlust. Han hade innan detta gett ett ännu större lån till bolaget, så aktieägartillskottet togs från det lånet och lånet försvann nästan helt. Problemet är att han efter bokslutsdatumet hade tagit ut avbetalningar av lånet istäl...
Kategori:
|
|
Hej!
Vi är ett gäng i Helsingborg som ska starta upp Helsingborgs matkooperativ som ska sälja hållbara matvaror till bra pris. Nu undrar vi om det är möjligt i en ekonomisk förening att i stadgarna skriva att insatsen är minst 200 kr. Vi vill med detta göra det möjligt att gå in i föreningen med en större insats än den lägsta. Är det...
Kategori:
|
|
Hej!
Som många av er vet är 3:12 regelverket på väg att förändras. Vi vet inte hur ännu men vi har sett utredningens förslag och vi kan konstatera att det tyvärr INTE blir en förbättring för alla småföretagare. Jag och mina kollegor har tagit fram en modell som visar på skillnaderna mellan nuvarande regelverk och regeringens förslag...
Kategori:
Nyheter
|
|
Hej!
Jag har de senaste åren gått med förlust och då nollat mina konton som första verifikation på detta sätt:
2017 Debit: 10000kr(egna insättningar)
2019 Kredit: 5000kr(årets förlust)
2013 Kredit: 2000kr(eget uttag)
2010 Kredit: 3000kr(Här brukar summan bli det jag redovisat på "redovisningskonto för moms", dvs d...
Kategori:
|
|
Hej,
Vi är ett nystartat bolag som köper en produkt från producent i Kina och sen säljer den vidare över hela världen via vår hemsida. När det kommer till bokföringen är vi lite osäkra på vissa delar och skulle därför vilja be om lite rådgivning här i detta forum.
För att förenkla säger vi att vi köpt 10 produkter fö...
Kategori:
|
|