Bluffaktura Bolagsupplysningen

2
Bolagsupplysningen är idag ett välkänt blufföretag. Men vad händer om ett företag av misstag har skrivet på deras så kallade avtal, som enligt lagen inte kan betraktas som bedrägeri, och sedan bestrider alla fakturor och inkassokrav. Enligt blufföretagets egna villkor så kommer de att stämma det bestridande företaget i Estnisk domstol eftersom deras "företag" finns registrerat i Estland. Kan de verkligen dra ärendet till Estland? Är det inte svensk domstol som gäller när "brottet" är utfört i Sverige?
2
[b]Estnisk lag[/b] Enligt EU & internationell lag så gäller estnisk lag då företaget du väljer att göra affärer med har sitt säte där. Att du som svenskt företag finns här är oviktigt då anlitar deras tjänster. De har enligt estnisk lag inte begått något brott då det framgår i deras "erbjudande" att du anlitar deras tjänst för en kostnad. Den estniska regeringen arbetar med ett lagförslag som ska försvåra att Estland används för dessa bolag. De har tröttnat på dessa bolag. Estland är idag ett av de bästa länderna att driva företag. Jag har över 700 anställda i Tartu och Tallinn och den hjälp jag får av Estland för min export går inte att jämföra med Sverige. Den är gratis och effektiv de öppnar dörrar på ett sätt som Business Sweden inte lyckas med även med deras extremt dyra priser.
2
Tack för svar. Nu är det ju så att 100 % av alla som har skrivet på deras "avtal" har blivit vilseledda (medvetet av blufföretaget) och har absolut inte "valt att göra någon affär" med dem.
2
Jag håller med dig om att detta företag med flera är bluffföretag. Vi har som princip att aldrig skicka in svar till något företag eller myndighet innan vi har kontrollerat företagetsuppgifter både mot bluffkollen och varningslista. Vi ställer oss även dessa frågor: 1. Varför vill de ha detta 2. Har vi begärt detta 3. Är detta rimligt 4. Har du läst allt som står 5. Låt 2 till kontrollera allt 6. Tycker alla det stämmer är det troligen ok 7. Låt ej firmatecknare skriva under Tyvärr läser inte många vad de skriver på varken i avtal eller i vilkor på nätet. Det borde ingå i företagsutbildningar att lära sig att läsa allt. Vi testade att skriva med i våra allmänna vilkor att om du inom 2 månader efter påskrivet avtal kontaktar vår kundtjänst och hänvisar till de allmänna villkoren och din personliga kod som finns där bjuder vi dig på en weekendresa för 2 personer till Prag. Ingen har under 2 år som vi hade detta ringt oss och fått sin resa. Så läs allt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.