När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag skriver anonymt för att inte skada företaget jag har eller oroa de som har anknytning till firman.
Hur som helst driver jag ett företag inom transportbranschen. Nyligen rasade en motor i ett av mina fordon. Jag hade då två val; antingen byta motor till en kostnad av runt 60 000 kr eller att sälja fordonet för 20 000 kr och köpa ett begagnat likvärdigt med frisk motor för 60 000 kr. Valet var till synes enkelt. Jag valde det senare och kom undan med 40 000 kr istället för 60 000 kr i kostnader.
Vad jag inte tänkte på var att fordonet med trasig motor fortfarande hade ett bokfört värde eftersom det inte var helt avskrivet. Min bokföringsbyrå konstaterar nu att jag gjort en förlust på pappret på 130 000 kr och att jag därmed riskerar att dra hela firman i likvidation/konkurs.
Avskrivningen har löpt på med 20 %. Värdet på fordonet vid inköp 2012 var ca 340 000 kr men då fordonen i min bransch rullar runt 1000 mil/mån rasar värdet mycket snabbare än på pappret. Kan man hänga revisorn som förordade 5 års avskrivning istället för 3 eller 4 år?
Vad kan jag göra i dagsläget för att rädda företaget (avvaktar fortfarande bokslutet)? Tacksam för alla tips och råd!
Ta det lugnt... Om alla åkare skulle kursa bara för att dom skrotat av en bil så skulle det inte finnas några företag kvar.
Följande gäller om du har ett AB. ( har du enskild firma så får du gå hur mycket som helst i förlust )
Först måste man se vad bokslutet visar. Har du en vinst i bolaget så kanske den uppväger förlusten på bilen.
Skulle det ändå visa sig att bolaget gör en kraftig förlust och har förbrukat sitt egna kapital, så är du skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning.
I den får man vara lite friare och skriva upp tillgångar en aning, och skulder kan skrivas ner en aning. Visar det sig att det trots dessa åtgärder fortfarande fattas kapital i bolaget så har du två möjligheter.
Antingen beslutar du dig för att lägga ner bolaget, eller så kör du vidare, och då har du 8 månader på dig att återställa kapitalet.
Funkar inte det heller, så kan du ändå driva det vidare, men då är du personligt ansvarig för bolagets skulder.
Så nej, det kursar inte dagen efter bokslutet...
Anonym
Tack Ingvar för initierat svar! Vi får se vad bokslutet visar... Jag får känslan av att den revisor vi blev rekommenderade inte har full koll på hur mkt fordon i transportbranschen rasar i värde.
Det är ett AB jag har. I dagsläget ser det ut som att vi kommer att göra en förlust pga att avskrivningarna äter upp vinsten varpå vi får en förlust på 130 000 kr pga det rasade fordonet. Men det finns kanske en chans att vi kan vända siffrorna på 8 månader.
mvh
Ja, vi brukar köra med maximala avskrivningar så fort som möjligt i den typen av verksamhet. Finns ju knappt inget som rasar i värde, som lastbilar.
Dock får man ju tänka på att en kraftigare avskrivning belastar resultatet hårdare. Lämpligt är ju att skriva av bilarna i samma takt som dom betalas, så att värdet på bilarna, och värdet på skulderna, sjunker i samma takt. Då påverkas inte kapitalet i bolaget.
Vid en eventuell kontrollbalansräkning så får du sen värdera upp bilarna en del igen.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.