Senaste inläggen

Hjälp med namn till mitt företag

Hjälp!! Jag har precis registrerat enskild firma☺️ Men jag kommer inte på något bra namn! Jag ska ta över min pappas försäljning av bland annat marmor duvor som sitter på gravstenar. Säljer till stenhuggerier, inte privatpersoner. Det är den största delen av mitt företag men jag kommer även ha en liten nagelsalong hemma. Så två namn får det nog bli...

Kategori: Affärsplanen

Minimera resultat?

Hej,

Så här inför årsskiftet undrar jag hur jag ska resonera kring det positiva resultatet i mitt AB. Jag använder faktureringsmetoden och räkneskapsåret går till 31 december. Jag har än så länge inte tagit ut lön utan istället köpt andelar i ett annat bolag för 100 000 kr (bokfört på konto 1350). Resultatet visar 130 000 kr men på k...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Frågetecken kring försäljning bil till eget AB

Hej!

Läs HELA texten så ni är med i matchen 🙂

Har ett nystartat AB som rullar som tåget, det jag har funderingar på är om det är möjligt att sälja min privata bil (som jag köpte för 2 månader sedan för ca 55 000:- inkl moms) till företaget för samma belopp eller några tusenlappar lägre (då den värderades till detta...

Tydligen finns reklamskatt..

Hej, jag har stött på punktskatter reklamskatt med mitt lilla företag. Har fakturerat ca 70000 ex moms för reklamplatser i år.
Däremot visste jag inte att jag skulle betala 8% skatt på detta och anmäla det 2 veckor innan "verksamheten uppstartade".

Hade jag haft denna informationen innan hade jag givetvis betalt in och anmält...

Bygga hus privat men driver byggverksamhet i AB

Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag driver en byggfirma som AB och tänker bygga ett hus till mig privat. Jag har en tomt som jag köpt privat och tänker att mitt bolag ska bygga huset och fakturera mig. Jag tänker sedan sälja huset.

Om jag räknar rätt ska det bli mycket mindre skatt så totalt sett.

Bokföring av förskott och slutfaktoror

Driver ett AB och bokför enligt bokslutsmetoden. Betalade en förskottfaktura till en leverantör i september. Slutfakturan i november. Både från EU-land. Hur bokför jag detta? Ska momsen redovisas i september eller i november.

Alltså jag vet inte hur man gör detta, vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig? / Marina

Körjournal/reseräkning/Milersättning

Hej,

Skulle jag kunna få hjälp lösa följande bokföring som jag tror bokförts fel:

Föregående månad hade jag min körjournal klar och bokförde då det som skuld till närstående enligt följande:

D K
2893 X
7331 X

Efter någon vecka fick jag f...

Inventering (Lager) på gratis produkter

Har gjort ett varuinköp. Ett återköp begärdes sedan av mig pga strul med leverans. Företaget betalade tillbaka summan. Blev en valutakursdiff (vinst). Mottog dock varan tillslut.

Nu har jag betalat 0 kr för varan.

Fråga1: Ska den med på inventeringen (lagret)? Hur ska den då värderas?
Fråga2: Anses varan tillh...

Dra av momsen, vad menar man med det egentligen?

Jag har hört om vänner som har företag som köper in grejer på företaget istället för att köpa dom privat, då dom slipper momsen. Jag är helt med på att detta inte är lagligt om man avser att nyttja produkten privat.

Men vad menar man med detta egentligen? Momsen slipper man väl aldrig? Är det dom menar att man kan kvitta den utgående...

HAR DU BEHÖVER ETT LÅN ?

HAR DU BEHÖVER ETT LÅN ?
Få om lån hos en mest kända låneförmedlare helt utan kostnad. Vi lägger till ditt förfogande av lån från 50 000 kr till 9 000.000 kr med ränta på 3%, hela processen sker tryggt och snabb. Om du är intresserad, kontakta oss för mer informationen. Här är vår e-post: creditexpress06@gmail.com

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker affärspartner som vill jobba sig till delägarskap

Vi startade www.ekosajten.se i våras men tidsbristen slog till och därför har vi dessvärre inte kunnat lägga den tid och energi som krävs för att driva sajten framåt. Möjligheterna med sajten ser vi dock som stora.

Vi söker därför en eller ett par personer som vill vara med och utveckla och jobba med Ekosajten.se - Det är en affärsmö...

Kategori: Söker/eftersöker

Sälja musik via bandcamp

Jag skulle vilja sälja min musik via bandcamp och därmed skaffa ett företagskonto via Paypal. Men jag är osäker på hur det fungerar och om det är giltig verksamhet under min företagsform som är musikerverksamhet samt pedagogisk verksamhet, alltså försäljning av tjänster och inte "varor".
Ni brukar vara så kunniga och snabba här på forumet så...

Förväntad betalningsgrad nykunder

Hej,

Finns här någon som har bra koll på vad man kan förvänta sig när det gäller betalningsgrad för nykunder inom B2C?

Vi ligger på kring 60-70% vilket känns väldigt lågt. Vi släpper dock kunder efter en första påminnelse även om de gjort ett åtagande. Det är dock inget de vet om eller får reda på vid in försäljningen...

Kategori: Feedback

utbetalning av utlägg

Hej,

Jag har en fråga om bokföring av egna utlägg i AB.

Jag betalade en sj biljett för tjänsteresa med egna pengar, det bokförde jag på följande sätt:
2640 debit
2893 kredit
5810 debit

nu ska jag återbetala utläggen. Är det så enkelt att jag bara ska debitera skul...

Flytta onoterade aktier från privatperson till aktiebolag

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en, för mig, komplex fråga. Jag är ny som företagare men tycker det är ohyggligt spännande!

Jag äger som privatperson aktier i ett onoterat fåmansbolag som omfattas av 3:12-reglerna. Jag äger ett AB och vill flytta aktierna till detta.

Så till mina frågor 🙂 <...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Nu är vi igång, sök ledig lokal, kontor eller fastighet online!

Nu är vi äntligen igång med en ny sida på m2finder.com
där man kan söka efter efter arbetsplats, kontor, lager, tomt - ja alla typer av verksamhetslokaler.

Dessutom kan man utan kostnad(!) annonsera ut alla sina lediga ytor.

Snabbt, smidigt och superenkelt!!

Kolla in vår n...

Kategori: Nyheter

Fungerar mitt företagsnamn?

Hej! 🙂

Jag befinner mig i startgroparna av att starta eget. Jag har bland annat jobbat fram saker som affärsplan och budget och hade nu tänkt bestämma mig för ett namn.

Företaget ska erbjuda diverse olika tjänster inom mediabranschen såsom videoproduktion, innehållsproduktion och sociala medier.

Nam...

Kategori: Affärsplanen

Bokföra leverantörskreditfakturor utan transaktion?

Jag har mottagit en felaktig leverantörsfaktura som kort därpå krediterats i sin helhet. Jag har inte bokfört leverantörsfakturan och ingen transaktion har skett. Behöver jag ändå bokföra fakturan och krediten?

Korrigera ingående saldon i samband med byte av bokföringsprg

Hej,

jag har vid sidan om min anställning drivit ett mindre hobbyföretag med FA-skattsedel sedan ett flertal år tillbaka. Sedan start har jag använt mig utav bankkonton som varit mina egna privata bankkonton. Har sedan start inte ägnat så mycket eftertanke år bokföringen och förlitat mig på Visma Enskild Firma där jag matat in alla i...

Ang likvidation av företag

Jag har ett företag med mitt ex, han vägrar kommunicera med mig. Vi är två bolagsmän och han är firmatecknare, jag har kontaktat tingsrätt för att få en likvidator för att få hjälp.
Han vägrar ta emot min uppsägning och håller sig undan när tingsrätten försöker nå honom, summan av detta är att han fortsätter driva företaget OCH köpa saker...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik