Hej på er alla.
Jag är helt ny här och har inte så jätte bra koll om vad som är gångbart eller (en bra combo). Jag tycker inte att nybyggandet har spec många vettiga argument för den höga byggkostnaden/hyres kostnaden, så jag har tittat på att börja bygga små billiga lgh (runt 30-40 Kvm ) på ett helt nytt sätt som kommer att sänka byggkostna...
Kategori:
Nyheter
|
|
Då har man fastnat i bokföringen igen... :bravo
Jag har betalt en faktura till ett webbhotell (One.com) som ligger i Danmark. Tyvärr blev fakturan utställd till mig som privatperson, och jag betalade den från mitt privatkonto istället för mitt företagskonto. Eftersom fakturan inte blev utställd till min enskilda firma så lade One.c...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej,
Jag har haft väldigt otur att starta mitt AB (enmansbolag, konsultverksamhet) det här perioden (slut av 2015), alltså efter 10 år av gynnsamma regler vill man ändrar regler (fast det inte är säkert att de skå gå igenom) så jag hinner knappt ta ut utdelning för första gången 2017 innan det blir sämre vilkor. Jag tänker då att det bästa f...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har en enskild firma. Hur bokför jag inkomster som råkade betalas in på mitt privatkonto istället för mitt företagskonto? :OMG
Kategori:
|
|
Nu har jag bokat alla verifikationer, vad göra nu innan jag stänger året?
Boka årets resultat är jag med på,
Men hur gör jag med Årets skatt ? Hur ve tjag hur mkt den blir? Eller ska jag boka den sen?
Finns det andra saker som jag kan missa och bör tänka på?
🙂
Kategori:
|
|
Hej,
Vi är ett svenskt, erfaret utvecklingsbolag med utvecklare i Indien som letar efter nya projekt att genomföra.
Tack vare svenska projektledare och IT-experter blir kvaliteten ypperlig samtidigt som priset landar på ungefär 1/3 jämfört med andra bolag i Sverige.
Vi gör allt från hemsidor, appar, e-ha...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Jag har en fråga angående skatt/moms/egenavgifter. Vet inte om jag förstått det där helt rätt.
För att ge ett exempel:
Säg att jag sätter in 100.000kr på firmans konto. Jag köper sedan hem produkter från distributören för dessa 100.000kr (inkl moms på 25%), som sedan säljs för 200.000kr (inkl moms på 25%).
Då har jag al...
Kategori:
|
|
Slå till idag!
https://m.blocket.se/sodermanland/Saljar_Aktiebolag_70316343.htm?ca=12&w=1
Kategori:
Till salu
|
|
Hej,
Hur bokför man inköp i ett annat fåmansföretag? Jag har, via mitt aktiebolag, köpt 20% aktier i ett annat bolag för 75 000 kr. Ska jag bokföra detta som D2081 K1930?
Kategori:
|
|
Hej,
Jag använder Fortnox och jag har ändrat en redan bokförd och slutbetald leverantörsfaktura genom att manuellt ändra det kopplade verifikaten (både fakturan och betalningen) från ett konto till ett annat. Detta gör att bokföringen ser korrekt ut och kontobalansen stämmer. Men när jag gjorde detta i Fortnox står det att reskontran...
Kategori:
|
|
Hej, jag har erhållit bonus från en leverantör som är baserat på en viss procent av inköp jag gjort under förra räkenskapsåret och dokumentet från leverantören för bonusen är uppställd som en kreditfaktura med moms.
Jag har bokfört det på detta räkenskapsår med ingående moms kredit och 4732 erhållna mängdrabbater kredit.
Det slog mi...
Kategori:
|
|
:bravo
Söker affärsidéer?
Här finns inspiration i alla fall, Sveriges största affärsidébank!!
1000affarsideer.se
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej,
Jag undrar hur jag skalla boka Aktiekapitalet i min far bolag.
Vid starten av företaget så fanns inga pengar till aktiekapital på ngt konto, så en av ägarna lånade 50kkr vid uppstart till aktiekapitalet. Själva utlånet är inga problem det vet jag hur jag skall boka, Bokade det, D1910 K2893
Sen när återbetalning ske...
Kategori:
|
|
Nykundsbearbetning och Leadsgenerering – vi tar vara på dina säljmöjligheter
En effektiv Nykundsbearbetning och Leadsgenerering är för många företag och organisationer grunden till fler affärer och en ökad lönsamhet. Ditt företags framgång bygger vi genom att vårda kundkontakten och förvärva kunder som är långsiktigt lönsamma för...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Hej,
om man ska sälja en liten andel av sitt aktiebolag kan man väl använda den mall som finns här på sajten - Aktieöverlåtelseavtal. Men i mallen står det som Säljare "Bolagsnamn, organisationsnummer".
Blir lite lur på hur man egentligen gör. Det är ju jag privat som äger 100% av aktierna i bolaget. Är det inte en affär mella...
Kategori:
Finansiering, Riskkapital och Bidrag
|
|
Hejsan
Jag har just tagit över bokföringen för mitt AB från en redovisningskonsult jag tidigare anlitat, då jag kände att det inte funkade så bra.
Nu ser jag att det är ganska rörigt i bokföringen, en fråga som uppstår för mig är hur konto 2730 skall användas.
Efter halva året i år, så är saldot på kontot 0:-...
Kategori:
|
|
Hejsan,
Jag har ett litet företag (som jag äger till 100%) sedan några år tillbaka där jag inte själv är aktiv (inga anställda, löner eller liknande) men där finns lite likvida medel. Förra året fick jag ett erbjudande om att vara med i ett Incitamentsprogram, bestående av aktier och optioner hos min arbetsgivare. Jag valde då att ta...
Kategori:
|
|
Hej,
Jag driver egen firma sedan två år tillbaka. Nyligen har jag blivit momsbefriad och undrar om jag nu ska redovisa den ingående momsen vid inköp av t.ex. varor, eller ska hela kostnaden bokföras på kontot för varor?
Tack på förhand!
Kategori:
|
|
Jag och min kompis äger var sitt aktiebolag. Aktiebolagen är 50/50 delägare i ett handelsbolag.
1. När mitt AB gör en insättning till HB:t, vilka konton ska jag använda? Kan jag använda D1350 och K1930?
2. Mitt AB har under uppstartsfasen betalat delar av renoveringskostnaderna för HB:t. Hur ska jag bokföra dessa kostnader i...
Kategori:
|
|
Hej,
Jag har ett företag som jag haft länge som säljer tjänster till företag.
Jag vill nu utöka min verksamhet med att importera produkter och sälja de i Sverige.
Bör jag starta två separata företag eller utöka verksamhetsbeskrivningen och tänka att importföretaget är ett varumärke som ingår i huvudföretagets v...
Kategori:
Patent- och registreringsfrågor
|
|