Jag ska göra ett bokslut för en förening och har en summa på 5500kr i upplupna kostnader (2900) som följt med från 2015, Hur ska jag redovisa detta 2016.
Det är en dator som köpts 2015 och lagts in som upplupen kostnad (2900) som i bokföringen följet med, 2016 betalades 5500 kr till den som lagt ut pengar.
Jag måste få...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hejsan!
Jag är på jakt efter referensprojekt till min portfolio (för olika typer av grafisk design) och tänkte därför göra ett antal grafiska projekt, utan kostnad. Jag har tidigare varit AD på ett mindre bolag men skall nu börja frilansa, varför jag är i behov av referenser.
Det kan handla om utformningen av logotype...
Kategori:
Försäljning och Marknadsföring
|
|
Jag har en enskild konsultfirma (kontantmetoden) och kör Speedledger för bokföringen.
Nyligen fick jag ett brev från Skatteverket där de meddelade att eftersom jag handlat med varor eller tjänster inom EU så ska jag redovisa denna moms i momsdeklarationen.
Problemet är att jag inte tänkt på att de tjänster jag köpt och betalat för ibl...
Kategori:
|
|
Hej
Jag skall starta en webbshop där jag kommer sälja mtb-cyklar. Jag kommer också ha cyklar hemma i lägenheten som kunder kommer kunna testcykla, då jag följer med kunden ut och cyklar en runda i skogen.
Dessa cyklarna tänkte jag även nyttja själv under organiserade cykelrundor (organiseras av andra privatpersoner och...
Kategori:
|
|
Jag behöver hjälp hur jag ska bokföra en faktura. Det gäller en faktura som avser ett avtal med ett IT-företag. Fakturan avser bland annat brandvägg, backups, vår gemensamma server, användning av Microsoft Word. Är osäker vilket konto man ska sätta detta på. Väljer mellan konto 6542 "Mjukvara licenser'' och konto 6540 "Konsultkostnader IT". Eller f...
Kategori:
|
|
Hej!
Ett litet tips för er som hyr lokaler - som kanske inte är nyttjade optimalt.
Se över med er förvaltare och hyr ut delar av er lokal.
Det är ganska vanligt bland många företag som hyr lokaler att man har ytor man inte nyttjar optimalt. Om det så är lager, förråd, kontor, kontorsplats, konferens/ mötesrum...
Kategori:
Allmänt
|
|
Jag har en enskild firma som bedriver blandat jordbruk.
Jag har djuren (nötkreatur) bokförda som lager, och vid förra deklarationen hade jag ett lagervärde på 32500.
Under året har jag sålt djur för 13750+moms, vid den kommande deklarationen sänks mitt lager värde då automatiskt till 18750? Alltså mitt nuvarande lager värde m...
Kategori:
|
|
Hej och god fortsättning!
Jag undrar hur jag ska bokföra import från Kina och tull för min enskilda firma enligt kontantmetoden.
Förloppet ser ut enligt nedan:
Förskottsbetalning (innan produktion): 10 000 kr
Betalning efter produktion: 30 000 kr
Frakt- och tullavgifter: 5 000 kr
STO...
Kategori:
|
|
Hej folk.
Jag har gått runt och tänkt väldigt länge på ett specifikt klädmärke och målgruppen har jag också tänkt på.
Jag vill ha patent på märket och om jag har tittat rätt så kostar det ca 10k få internationellt patent.
Har en kompis som är från ett icke EU- land men mycket kläder som finns i Europa...
Kategori:
Försäljning och Marknadsföring
|
|
Hej,
Jag har ett AB som är registrerat i år (i februari 2016), jag använder faktureringsmetoden, månadsmoms och räkneskapsåret går till 31 december. Jag har inte tagit ut någon lön ur bolaget ännu. Jag har byggt upp ett positivt resultat som visar sig att det blir större än jag tänkt. Det kommer troligen bli ca 300 000 kr och jag har...
Kategori:
|
|
Hej!
Nu börjar det närma sig start för min webshop med försäljning av cyklar.
En av frågor jag måste lösa innan jag drar igång är frakten.
Jag tänkte använda mig av någon av företagen i rubriken, men har inte bestämt mig.
Är det folk som har erfarenheter från ovannämnda företag så får ni gärna dela med er...
Kategori:
E-handel
|
|
Hej,
År 2016 har mitt aktiebolag betalat stort belopp dryg 100000:- som återkrav nystartsjobb till Arbetsförmedlingen enligt beslut. Själva stöd har vi fått i år 2015.
· Vilket konto använder vi för den utbetalning Återkrav Nystartsjobb som står i avisering från Arbetsförmedlingen. Betalningsmottagare-Staten genom...
Kategori:
|
|
Hej. Jag har haft en kund sedan ett par år tillbaka där vårt företag har skött städ i deras fastigheter. Vi blev uppsagda för tre månader sedan efter det att dom bytte ordförande, deras motivation var att vi inte sköte städet till deras belåtenhet. Deras sista faktura på uppsägningstiden skulle betalas den sista November.
Nu tänker dom inte...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej
Jag har nu varit igång med mitt AB några månader och pengarna tickar in, tar inte ut någon lön så det ligger en ansenlig summa på kontot nu, som har 0 % ränta.
Detta har fått mig att börja fundera på att investera aktiekapitalet (50 k) i aktier eller fonder. Tänker mig i så fall rel säkra investeringar som en långsiktig placerin...
Kategori:
|
|
Hej!
Vi söker nu callcenters att marknadsföra våra produkter. Det rör sig främst om försäljning inom b2c - men vi har även uppdrag inom b2b.
Skicka ett mail till jobba@telemarkify.com - och berätta lite mer om er, så sätter vi upp ett möte.
Mvh,
Daniel
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Hej,
skulle ni vilja hjälpa mig att förstå hur man gör den maximala avskrivningen? Jag tränar på att göra bokslut för 2016
inventarierna har anskaffat enligt följande
2009 (10 år) 330 000
2012 (5 år) 60 000
2013 (5år) 120 000
2014 (5år) 240 000
Jag har gjort inköp under året 2...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har enskild firma och har en affärshändelse som jag klurar på hur jag ska kontera på rätt sätt. Jag har bytt ett begagnat musikinstrument mot ett annat nytt instrument hos en musikaffär. Jag fick en kreditfaktura (20 000kr ink.moms) på mitt instrument från affären samt kvitto på det nyinköpta instrumentet (22500kr ink.moms)....
Kategori:
|
|
Hej! Jag har enskild firma sedan 7 år tillbaka, men vill byta namn och logga. Kan någon kreativ själ här inne hjälpa mig med förslag? :-*
Jag arbetar heltid som hovslagare, men känns sjukt trist med "hovslagare Karin..." , "Karins Hovslageri..." etc. Jag vill kunna expandera firman med turism, smide, sälja konst. Så inte för smalt...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej,
Jag är en tjej på 32 år vars önskan är att starta upp ett HVB för personer i missbruk men jag tror inte att det skulle vara fel att ha en partner till detta. Jag har jobbat med målgruppen i snart 7 år, både inom myndighetsarbete och behandling. Jag är utbildad i MI, ASI, HAP, Prime For Life och snart CRA plus att jag läser grundläggande...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej!
Jag skriver musik och får royalties inkomst ifrån USA på omkring +\- 250.000/år.
Jag funderar på vilken bolagsform jag bör starta. Enskild firma eller aktiebolag. Vill givetvis kunna ta ut så mycket som möjligt utav detta i "eget uttag" / "lön". Då detta för tillfället är mitt enda levebröd (inga andra inkomster)...
Kategori:
|
|