Senaste inläggen

Vill säga upp mig från startup, när skall jag sälja min aktier?

Hej. Jag är delägare i ett startup bolag, ett svenskt AB tillsammans med några andra. Vi har investerare och lever på investeringskapital (mest för lön). Det är oklart om vi lyckas få upp företaget till att vara ekonomiskt självgående innan investerare tappat intresse. Vi har få kunder. Det tar sig, men väldigt sakta och det är hög arbetsbelastnin...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Säljagenter med f-skatt sökes hela landet

Nu har du möjlighet du som vill jobba med sälj och starta eget att få en bra start.Tillfälle för dig med lite erfarenhet.
Med hjälp av våra artiklar Profilprodukter o give aways som möjliggör ett långt och bra samarbete
med en mängd kunder i många olika branscher.
Vi ger dig tillgång och möjlighet att bygga en egen verksamhet...

Kategori: Söker/eftersöker

Märkliga (?) frågor från skv?

Hej! Har nyligen startat ett hb och fick nu hem ett papper från skv med frågor som en del av dom känns lite konstigt att de ställs av skv? Vet nån varför dom ställer de här frågorna?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kan man anmäla AB KK trots att bokföringen för 2017 inte klar

Hej,

Vårt AB har dyra lokalhyran så tänkte kanske KK är det enda vägen ut.

Men bokföringen av 2017 ligger några månader efter. Kan man går i KK utan personlig påverkan?
(Eftersom bokföring för 2017 är inte klart)

Tusen tack på förhand !

Hälsningar,

/Tröttsam e...

Kategori: Företagande över gränserna

Dekleration för enskild firma (B16 Övriga Skulder - Ing Moms?)

Hej,
Jag håller på med att genomföra min dekleration för min nystartade enskilda firma, och ville bara höra om någon vet ifall man ska i rutan B16 i deklarationen ska ange sin Ingående moms (2641) som en "Övrig Skuld", enligt PromikBooks automatiskt ifyllda NE-blankett så ska det vara så men är lite osäker, hittar ingen information på varken...

Äger 50% av ett AB och vill starta en ny verksamhet -

Jag äger ett AB inom turistnäringen tillsammans med min kompanjon 50/50. Jag vill nu, utöver detta, starta en konsultverksamhet på egen hand och sälja mina tjänster inom projektledning och marknadsföring.
Hur ska vi på bästa sätt göra detta?

Såhär går tankegången:
Om vi startar en bifirma så äger ju det befintliga A...

Svenskt företag men sälja, köpa, förvaring utomlands?

Hej!

Hur fungerar det om man vill starta företag i sverige men säljer allt via nätet utan att varorna hamnar i sverige?

Hur fungerar det med utgifter och allt vad det hör till?

Har försökt att luska ut det här men har svårt att få grepp om vad jag måste göra om jag säljer och köper via en hemsida utomla...

Kategori: Affärsidéer

Registrera enskild firma eller vänta med det ?

Har affärs idén och även namnet helt klart. Men har inte klart med var företaget kommer att ligga, flera lokaler kan vara aktuella. Är det dumt att registrera firman och starta på pappret med min privata adress ?

Kan jag dra av inventarier och även en kompletterande utbildning som är inköpta/betalda som är nödvändiga för verksamheten...

Kategori: Allmänt

Hej har en enskild firma med 0 i omsättning tänker skicka ut en

Hej har en enskild firma med 0 i omsättning tänker skicka ut en säljare till andra EU länder
får jag betala ut mil ersättning & traktamente trots att det inte blir någon försäljning alls
Mvh sepp

Söker avtalsmall personuppgiftsbiträde personuppgiftsansvarig

Hej,
jag är precis ny här. Letade efter en mall avseende personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde men fann ingen????

Ny anställning när man redan har eget företag

Hej!

Det är så att jag fick ett nytt jobb (anställning) men har eget företag sedan några år tillbaka.
Jag undrar lite hur jag kan på bästa sättet planera de kommande månaderna med tanke på att jag har preliminärskatt m.m i firman? Troligtvis kommer jag att ha några uppdrag framöver men inte mycket. Tanken är att så småningom...

Tjänsteföretag utan F skatt påstås ha f skatt i fakturor

Hej, jag är privat person och skall betala 30.100:- kronor till ett företag med enskild firma. Företaget uppger i fakturan " Godkänd för F skatt " när i verkligheten enligt Skatteverket på grund av misskötsel, utebliven deklaration återkallades F skatten för företaget. På Skatteverkets hemsida skriver man att jag skall göra avdrag på skatter och av...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Välja konto för underkonsultavgift

Hej på er!

Jag har precis kört igång eget AB som it-konsult. Även om jag normalt sett gillar siffror så skrämmer bokföringen mig. Särskilt det här med alla olika fyrsiffriga "konton" som affärshändelser skall registreras under :unsure:

Som exempel har jag som underkonsult en fast månadsavgift att betala till konsultf...

Det finns bolag ute hjälper att avveckla andra bolag

Enligt ABL 23, absorption,
då övertagande bolag tar över allting (skuld och tillgånger ) på det överlåtande bolaget.
Undrar hur det ska gå till?

Varför vill man ta över ett bolag som andra har bekymmer ?
Är det 100% att gamla ägare på det överlåtande bolag fri från alla bekymmer?
(alltså den överlåtande...

Hur gick konkurs till ? Anmäla man till Bolagsverket eller skt?

Hur ser konkurs processen ut?
Vad kommer att hända sen?
Ska bolaget lämnar sina bokföringar till revisor?
Om man inte hann med bokföring än, blir man straffat eller tillåter inte konkurs?

Våldigt oroat fattiga eget företagare !

I Sverige vi är 3: klass medborgare kanske som eget företagare.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Säljare sökes för medlemsrekrytering

Vi behöver nu förstärka med ytterligare en driven person till vårt team.

Arbetet innebär prospektering och bearbetning av nya kontakter med chefer på olika nivåer för en känd yrkesorganisation.
Din uppgift är att, på ett förtroendefullt och inspirerande vis, förmedla fördelarna med en yrkesorganisation anpassad för chefer.

Hjälp med verifiering om jag har bokfört korrekt.

jag har skrivit här innan och fick lite tips.
Det är så att jag började tjäna en del pengar på Google Adsense.
Men första betalningen kom in på mitt privatkonto då jag inte hade hunnit skapa ett företags konto.

Så förslaget var att jag kunde ta det som ett eget uttag för att slippa skyffla pengar fram och tillbaka.

Betalat för mycket!

Hej, ny på foretagande och färsk när det kommer till bokföring.
Jag använder mig av faktureringsmetoden och bokförde en faktura på lev.skuld 4048kr i kredit, moms, utgiftkonto på debit enligt kostens alla regler, när jag sen betalade växlade jag 48kr till 84kr dvs betalade 4084kr - 36 kronor för mycket.

Jag hoppas att de skic...

TM/säljare med F-skatt

Hej,
Vi jobbar idag inom media och främst inom webb. Vi letar efter duktig TM/säljare som jobbar seriöst.
Vi jobbar med premiumprodukter och premium sajter. Vi vill testa att lyfta en del av vår egen försäljning externt.

Är du/ni duktiga och vill in i media eller är redan i mediavärlden? Hör av Er via mail.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra momsbetalning och årets resultat?

Hej,

Jag har lite frågor om Bokföring. Är ganska ny på detta och har lite oklarheter hur man går tillväga i slutet av året i sin bokföring, skulle vilja ha en enkel uppställning i rätt ordning på posterna. Jag använder mig av bokföringsprogrammet iOrdning, är en enskild näridsidkare och betalar in moms årsvis.

Jag bok...