Senaste inläggen

Beskattning när man är anställd och driver eget samtidigt

Hej!

Jag har en fråga ang beskattningen när man är anställd och även driver eget företag samtidigt.

Om inkomst av tjänst ligger runt 300tkr per år och överskottet i firman på ca 100tkr blir man beskattad för 400tkr sammanlagt eller separat? Jag tänkte mer på skatteeffekten då det är stor skillnad när man deklarerar 10...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Besök vår nya webbshop

Hej och välkomna till att besöka M&N Weavables AB´s nya webbshop på vår hemsida: www.mnweavables.com där vi säljer brett sortiment av högkvalitativa hårförlängningar av olika längder, färger och stilar för att möta alla våra kunders behov. 🙂

Kategori: E-handel

Enskild firma samtidigt som aktiebolag

Hej

Driver sedan ett år tillbaka enskild firma och startade parallellt aktiebolag i somras. Säljer konsulttjänst. Har sedan dess använt mig av aktiebolaget då jag fakturerat kunden. Har tänkt avveckla enskilda firman men har nu ramlat över lite info om att det kan vara bra att ha den fortsatt igång. Har fått ett uppdrag på några måna...

Säljare till webbyrå sökes

Vi söker nu duktiga säljare som förstår sig på IT/webbutvecklingsbranschen och som kan sälja in våra produkter/tjänster till företag, stora som små. Du är utåtriktad, professionell och gillar att träffa nya människor. Vi ser gärna om du är egenföretagare och vill jobba självständigt samt du är redan i mediavärlden.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Nollning/tömning av tillgångar och skulder

Hej!

Jag har gjort min egen bokföring sedan 2011 (enskild firma) och varit slarvig med att nolla/tömma konton i 20-serien. De gånger jag gjort specifika inbetalningar av moms till skatteverket har jag bokfört dessa mot 2650, men oftast har det varit så små summor att det funnits täckning på skattekontot och då har jag bara låtit det...

Någon som kan rekommendera en bra advokat som bra på konkurs

Hejsan,

Vårt bolag blivit tvångslikviderat av Bolagsverket på grund av försenad inlämnat årsredovisningen.( Vi lämnat in men revisor var sjuk och det fattas hans del men han höll på ta fram det).

Vad som helst. Nu har bolaget gått i konkurs fasen.

Vad kommer att hända till mig som personligt? Vi hann in...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

resultatrapport enskild

Hej har fått en resultatrapport för mitt företag (enskild)

Försöker beräkna skatten på ett ungefär inför deklarationen och tänkte kolla om jag missat någonting.

Vinst cirka 700tkr

Schablonavdrag 25% = 525tkr vilket borde ge en skatt på ungefär 200tkr

Är det några fler avdrag som görs på i...

Söker säljbolag inom mediaförsäljning

Hej

Söker nya samarbetspartners runt om i Sverige. Stora som små företag kan vara intressanta.
Vi arbetar med att sälja digital annonsering till väldigt många kända siter.

Vi sålde för över 8 miljoner under 2017 och vill fortsätta växa och ta marknadsandelar.

Hör gärna av er

Kategori: Nyheter

Anskaffningsvärde egentillverkade varor

Hej.
Har en snabb fråga när det gäller anskaffningsvärdet på egentillverkade varor (säkert självklar när man vet svaret).
Förstår ju att man ska ta med anskaffningsvärdet för råmaterial och halvfabrikat som är bokförda på varuinköp 4xxx. Men undrar över annat material, som är bokfört på kostnadskonto 5xxx, typ förbrukningsmaterial (lö...

Sälja inkråm dotterbolag

Hej,

Kul att vara medlem här!

Har en fråga angående försäljning av dotterbolags inkråm. Är just i följande situation. Jag har en enskild firma som jag vill omvandla till aktiebolag, sedan vill jag starta ett nytt aktiebolag som kommer vara moderbolag till den firman. Behöver jag då sälja enskilda firman som jag omvand...

Förenklat årsbokslut - vad hör till R5 resp. R6?

Hej!

Som relativt ny egenföretagare sitter jag nu med mitt livs första årsbokslut och använder Skatteverkets e-tjänst för förenklat årsbokslut. Min fråga rör resultaträkningen, punkterna R5 och R6. Vid R5 ska jag ange kostnaden för varor, material och tjänster, vid R6 övriga externa kostnader, som av SKV förklaras så här:

Sökes: Finansiär samt samarbetspartner

Hej,

Socialmärkningen Duvan, Sveriges enda europakooperativ (ekonomisk förening med aktieandelar och Europa som spelplan) söker finansiärer för att utveckla våra tjänster som går ut på att lösa Sveriges och Europas integrationsutmaningar. Vi jobbar idag på låg fart då vi inte har råd att arbeta fortare helt enkelt. Europakooperativet...

Kategori: Söker/eftersöker

Tjäna pengar på Förening?

Tjena! Jag har en idé som bygger på att jag skulle starta en förening. Låta folk bli medlemmar mot en avgift, säg 1000kr. Föreningen kan sedan ge dem tjänster mot att de betalat 1000kr. Frågan är: Dessa 1000kr som varje medlem betalt, kan jag ta ut de från föreningen på nåt smidigt sätt eller hur skulle de annars kunna betala och att jag kan...

Kategori: Affärsidéer

Är det olagligt..

Är det olagligt att exempelvis köpa en fackbok för att sedan omforma den till en webbkurs? Boken ligger under copyright men kommer att omformas till video & tal - och delvis ändras, men innehållet förblir detsamma.

Tacksam för snabba svar!

Kategori: Allmänt

bokföra löneavdrag för privatköp på företagskortet

Jag har gjort ett privatinköp på mitt företagskort och undrar nu hur jag ska bokföra detta.
På lönen måste det ju bli nettolöneavdrag och så summan men hur bokför jag det sen?
Jag får väl inte dra momsen när det är ett privat utlägg.
Jag har betalt för en hotellnatt 980kr

Hur skulle bokföringen se ut i detta fal...

Köp av tjänst av privatperson utanför EU via PayPal

Hej,

Jag köper ibland digitala bilder och 3D-modeller till mitt företag från privatpersoner i USA visa PayPal. Undrar om det spelar någon roll att de är privatpersoner och ej momsregistrerade? Eller kan jag bokföra det som ett vanligt inköp av tjänst från ett land utanför EU?

Undrar dessutom om jag behöver något specie...

Material till redovisningsbyrå

Hej, jag är 16 år och är väldigt ny inom allt som har med företagsekonomi att göra.

Jag undrar då bara hur jag får fram materialet som ska skickas in till redovisningsbyrån. Behöver jag skriva ner alla köp som sker på min online butik manuellt eller samlas det automatiskt på te.x företagets bankkonto där jag sedan kan fixa fram alla...

Från hobby till företag

Jag har under många år sysslat med konst-/hantverk i olika material på hobbynivå. Jag har under en tid lekt med tanken att starta ett företag (enskild firma) så jag kan sälja mina produkter. Jag har försökt sätta mig in i vad det kommer att innebära och har kommit en bit på väg men har inte hittat svar på alla mina frågor än så länge.

Kategori: Inköp

egenanställning

hej har läst lite om egenanställning och skulle vilja testa detta innan jag är redo för att starta en enskild firma dock har jag några frågor.

jag har en hemsida där jag vill sälja digitala prenumerationer och vill kunna erbjuda kort betalning via paypal och undrar om det är lagligt om jag sen går in på egenanställningsföretaget och...

Skattefri personalvård

Jag funderar kring denna artikel https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/avdrag-for-motion-och-friskvard/.

På skatteverkets hemsida samt i texten i artikeln hänvisar man till att: https://bit.ly/2eqhQZ3

skattefriheten förutsätter att förmånerna erbjuds samtliga anställda och att motionsformen är av enklare slag...