Senaste inläggen

Billigare bankkonto

I mitt aktiebolag har jag mycket få transaktioner per år och inget behov av bankgiro. Storbankerna tar 900 kr och uppåt för företagspaket där jag inte nyttjar mer än transaktionskontot.

Finns det någon bank/institut som erbjuder företagskonto utan en massa lull-lull till en låg penning?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inkomstdeklarera+NE-bilaga i enskild firma?

Tjena! Det är dags att inkomstdeklarera och lämna NE-bilaga som enskild firma den 20:e mars i år.

Jag fick min PDF-blankett i min digitala brevlåda och då stod det följande längst ner:
Fastställd förvärvsinkomst = 0
Beskattningsbar förvärvsinkomst = 0
Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta) = 0<...

Bokslut enskild firma - hur gör jag?

Förenklat bokslut, hur gör jag?

Hej!

Jag startade förra året en enskild firma. Jag har bokfört med med kontantmetoden, räkenskapsåret sträcker sig från start till 31/12 2017, omsättning mellan 50k - 100k.

Jag har självt fört den löpande bokföringen med hjälp av en bokföringstjänst som erbjuder både tekn...

Bokslut - konsultverksamet, kontantmetoden

Hej,
jag har enskildfirma och bokför enligt kontantmetoden.
Har konsultverksamt och går via konsultmäklare som fakturerar kunden.
Jag lägger in mina timmar hos konsultföretaget som i sin tur skickar ut faktura till kunden. Jag får varje månad ett underlag med de timmar som jag lagt in hos konsultmäklaren med underlaget vad jag...

Hjälp med bokföring av två fakturor

Hej, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med hur man bokför följande två fakturor.

Faktura 1:

Invoice.
04/07/20x8

From
SHEJK JAFTI
ASSUAN
EGYPT

TO.
Mr. Johansson
Sweden

SHIPPED FROM ALEXANDRIA 01/07/20X8 F.O.B

...

Hjälp med fakturor (högskoleuppgift)

Hej!

Håller på med ett grupparbete gällande ett praktikfall i redovisning, vi är dock väldigt osäkra kring hur vi ska bokföra några av fakturorna.
Är det någon som snälla kan hjälpa oss med hur vi ska bokföra dessa fakturor?

När har en anställd rätt till tillsvidareanställning i ett AB?

Hej,

1.) Vi har ett antal anställda på visstidsanställningskontrakt.

Har dessa personer rätt till tillsvidareanställning efter 2 år som visstidsanställda (även om de arbetar i projektform från annan ort)?

2.) En person började som inhyrd konsult för att sedan få en provanställning. Vi har evt. inte möjl...

Kategori: HR - Personalfrågor

Betala in förmånsvärdet till eget aktiebolag - hur bokföra?

För att slippa förmånsvärde på en bil, avser jag betala in det av redan skattade pengar ur egen ficka till mitt eget aktiebolag. Hur ska detta bokföras, vilka konto, kredit och debil ?
Mvh/Lars

Deklaration

Hej! Min fråga är. Har ett Aktiebolag som gått i konkurs. Har själv stoppat in 1.2 miljoner från privata pengar. Är det något jag får göra avdrag på deklarationen.
Mvh storken.

uthyrning av lokal med övernattningsrum - moms?

Hej!

Om man hyr ut en lokal/bostad till ett företag som använder det som övernattningsrum åt sina anställda, kan det anses falla in under frivillig momsskyldighet vid uthyrning av lokal?

Sälja egenproducerade produkter - hur går det till?

Säg att jag vill utöka mitt sortiment med en egendesignad lina av inredningsprodukter. Jag designar en prototyp och får den producerad i exempelvis Polen.

Hur fungerar det egentligen, behöver man certifikat och grejer för de egenproducerade produkterna? Eller är det bara att börja sälja?

Jag är helt novis, så det had...

Kategori: Allmänt

måste man ha bg eller pg?

Hejsan!

kortfattat, jag har skuldsanering vilket då gör att jag har en anmärkning på mig. jag har precis startat upp mitt företag (enskild firma) och vill gärna ha en webbshop, ,men vet inte om det är dödsdömt?
jag får i dagsläget inget bankgiro pga av detta, däremot kan jag få ett vanligt företagskonto(som ett vanligt bankko...

Kategori: E-handel

Deltagare sökes i studie om socialt entreprenörskap!

Hej!

Jag är en student på Stockholms universitet som just nu genomför ett forskningsarbete om organisationer som försöker tackla olika sociala utmaningar. Finns det möjligtvis någon social entreprenör här som skulle kunna tänka sig att sätta sig i 30-45 minuter (i Stockholm eller via Skype) och berätta om sina erfarenheterna av att d...

Kategori: Off Topic

Hjälp med bokföringsuppgift

Hej!

Jag läser till redovisningsekonom och har en bokföringsuppgift som jag inte har kunnat lösa.

Ett företag har köpt in maskiner per den 1/1 med en anskaffningsvärde på 500 000 kr.
Planenlig avskrivning görs med 10% på anskaffningsvärdet. Dessutom görs maximal räkenskapsenlig avskrivning.
Kontera de pla...

Skriva om/ett nytt anställningsavtal med andra villkor

Hej. Om det är så att det finns ett anställningsavtal mellan en arbetsgivare och en arbetstagare med antingen en förmån, en speciell uppsägningstid eller liknande. Är det OK att skriva om detta avtal med förändrade villkor av någon form i det fallet som både arbetsgivare och arbetstagare är med på det, båda parter är alltså överens om villkoren i d...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Betalt det mesta med privat kort I AB - hjälp!

Hej! Behöver hjälp av någon kunnig..
Har gjort väldigt många betalningar med privat kreditkort (för att det har varit smidigt) åt mitt aktiebolag. Alltifrån kontorsmaterial till andra inköp. Hur ska jag bokföra detta? Kan man ta det som "kassa" som jag förstår kan anses vara kontanter som inte behöver finnas synligt på mitt företagskonto, el...

Starta eget bidrag och lön?

Har blivit beviljad stöd vid start av näringsverksamhet av Arbetsförmedlingen. Vid diskussion med Arbetsförmedlingen var det helt OK att ta ut extra lön ur företaget men när jag för förra månaden skulle fylla i aktivitetsrapport på Försäkringskassan noterade jag att man är tvungen att fylla i ev. lön/inkomst.

Ringde Försäkringskassan...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

AB och a-kassa

Har startat ett AB och håller på att undersöka vilka försäkringar man behöver.
Jag stötte på att A-kassa kan vara bra att gå med i men förstår mig inte på det när det gäller AB.

Kan någon förklara

Tack på förhand🙂

Kategori: Allmänt

Hur skriver man ett anställningsavtal för timanställd?

Hej, jag har förstått att timanställning inte är en anställningsform men hur skriver man ett anställningsavtal som är korrekt? Tillsvidareanställning eller visstidsanställning ? På alla mallar jag sett så ska man ange procent eller antal timmar per vecka men det är ju inte bestämt i förväg vid en timanställning

Kategori: HR - Personalfrågor

Motkonto

Hej,
I vårt bolag som vi nyligen tog över fanns en skuld på konto 2750 (utmätning lön).
Men enligt samtal med KF så är inte vi skyldiga dem pengarna därifrån längre, hur kan man med ett motkonto ta bort skulden, eller hur jag skall uttrycka mig?!
MVH:
Micke