Senaste inläggen

skillnad telefonabonnemang i enskild firma vs AB

Hej,
jag har haft enskild firma i flera år och har då dragit av månadsavgiften för mitt mobilabonnemang varje månad. Abonnemanget är ett vanligt privat mobilabonnemang. Nu byter jag bolagsform till AB istället och undrar då om jag kan behålla samma abonnemangsform eller om jag behöver öppna ett företagsabonnemang istället?

Enk...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företag registrerat i Sverige men säljer i USA

Hej,

Jag har startat ett AB i Sverige och köper och säljer via Amazon.com i USA. För att enkelt förklara affärsmodellen som är den väldigt simpel:

Jag köper produkter på Amazon.com (i USA) från FBM (Fulfillment By Merchant) säljare och säljer vidare det på Amazon.com (i USA) som FBA (Fullfillment By Amazon).

Kategori: Företagande över gränserna

GDPR - litet företag

Hej!

Jag driver ett litet företag med omsättning nära 1 miljon kr och levererar hemtjänster, men har inte några anställda. Kan också nämnas att rutavdrag förekommer.

Vad bör man tänka på när det gäller det nya GDPR lagen i ett sånt litet företag?

- Jag skickar inte några nyhetsbrev till kunden

Kategori: Allmänt

Egen näringsverksamhet eller egenanställning

Hej,

Om man vill köpa in produkter eller tjänster borde det vara smartast att använda egen näringsverksamhet eftersom egenanställning via frilans finans endast är "lön" d.v.s dom drar av momsen helt och tar 50% av fakturabeloppet med skatt+sociala avgifter+egen procent.

I egen näringsverksamhet köper man in produkter o...

bokföra betalning av moms (ej från 1930)

Hejsan på er =)

Har en sak som jag klurar på.

Följande gäller enskild firma + kontantmetoden.

Jag skall bokföra att skatteverket har dragit en summa (säg 1500 kr) i moms från mitt skattekonto. Detta för att konto 2650 skall bli noll och inte ligga på 1500 kr.

Saken är den att jag hade en s...

Hur beräknas bolagsskatten?

Mitt AB har gjort två förlustår, men nu gör det vinst. Hur beräknas bolagsskatten? Totalt sett (inkl tidigare år) så blir det strax över nollan, men sett till senaste året så blir det ca 25000 i vinst. Hur räknar jag?

Fruktkorg

Jag har blivit ombedd att fixa en fruktkorg på mitt arbete, Vi är 7 anställda.
Jag har googlat lite men blir inte riktigt klok på hur jag ska bokföra det så att det blir avdragsgillt.
Ni som kan får gärna hjälpa mig. Stämmer det med konto 7699?

Tack så mycket på förhand!
Trevlig Helg!

/Marie

Sälja tjänst/produkt på internet - internationellt?

Hej,

Jag är alldeles strax klar med det tekniska. Kommer sälja en tjänst/digital produkt, alltså något en användare betalar en månadskostnad (eller årskostnad) för att få använda. Ingen fysisk produkt levereras utan endast tillgång till den digitala produkten.

Jag kommer använda mig av PayPal samt Stripe.

...

Kategori: Allmänt

Kostnads för sålda varor

Hej,
Jag har en fråga angående kostnads för sålda varor. Kostnaden uppstår när varan är såld och ligger inte fortfarande i lager. Kan någon förklara mig om kostnads för sålda varor i ett konsultföretag? Alltså företag utan lager. Hur räknar man KSV?

Kategori: Affärsplanen

Camelmilksoap.se

Hej!

Vilka är vi? Vi är Camel Milk Soap Sweden AB, distributörer för The Camel Soap Factory.
Vi har just nu en webshop där vi säljer våra handgjorda och naturliga hudvårdsprodukter i form av tvålar. Våra produkter är helt fria från syntetiska ingredienser. Inga parabener, inga sulfater och inga konstgjorda färgämnen. Vi har ol...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Billigare bankkonto

I mitt aktiebolag har jag mycket få transaktioner per år och inget behov av bankgiro. Storbankerna tar 900 kr och uppåt för företagspaket där jag inte nyttjar mer än transaktionskontot.

Finns det någon bank/institut som erbjuder företagskonto utan en massa lull-lull till en låg penning?

Inkomstdeklarera+NE-bilaga i enskild firma?

Tjena! Det är dags att inkomstdeklarera och lämna NE-bilaga som enskild firma den 20:e mars i år.

Jag fick min PDF-blankett i min digitala brevlåda och då stod det följande längst ner:
Fastställd förvärvsinkomst = 0
Beskattningsbar förvärvsinkomst = 0
Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta) = 0<...

Bokslut enskild firma - hur gör jag?

Förenklat bokslut, hur gör jag?

Hej!

Jag startade förra året en enskild firma. Jag har bokfört med med kontantmetoden, räkenskapsåret sträcker sig från start till 31/12 2017, omsättning mellan 50k - 100k.

Jag har självt fört den löpande bokföringen med hjälp av en bokföringstjänst som erbjuder både tekn...

Bokslut - konsultverksamet, kontantmetoden

Hej,
jag har enskildfirma och bokför enligt kontantmetoden.
Har konsultverksamt och går via konsultmäklare som fakturerar kunden.
Jag lägger in mina timmar hos konsultföretaget som i sin tur skickar ut faktura till kunden. Jag får varje månad ett underlag med de timmar som jag lagt in hos konsultmäklaren med underlaget vad jag...

Hjälp med bokföring av två fakturor

Hej, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med hur man bokför följande två fakturor.

Faktura 1:

Invoice.
04/07/20x8

From
SHEJK JAFTI
ASSUAN
EGYPT

TO.
Mr. Johansson
Sweden

SHIPPED FROM ALEXANDRIA 01/07/20X8 F.O.B

...

Hjälp med fakturor (högskoleuppgift)

Hej!

Håller på med ett grupparbete gällande ett praktikfall i redovisning, vi är dock väldigt osäkra kring hur vi ska bokföra några av fakturorna.
Är det någon som snälla kan hjälpa oss med hur vi ska bokföra dessa fakturor?

När har en anställd rätt till tillsvidareanställning i ett AB?

Hej,

1.) Vi har ett antal anställda på visstidsanställningskontrakt.

Har dessa personer rätt till tillsvidareanställning efter 2 år som visstidsanställda (även om de arbetar i projektform från annan ort)?

2.) En person började som inhyrd konsult för att sedan få en provanställning. Vi har evt. inte möjl...

Kategori: HR - Personalfrågor

Betala in förmånsvärdet till eget aktiebolag - hur bokföra?

För att slippa förmånsvärde på en bil, avser jag betala in det av redan skattade pengar ur egen ficka till mitt eget aktiebolag. Hur ska detta bokföras, vilka konto, kredit och debil ?
Mvh/Lars

Deklaration

Hej! Min fråga är. Har ett Aktiebolag som gått i konkurs. Har själv stoppat in 1.2 miljoner från privata pengar. Är det något jag får göra avdrag på deklarationen.
Mvh storken.

uthyrning av lokal med övernattningsrum - moms?

Hej!

Om man hyr ut en lokal/bostad till ett företag som använder det som övernattningsrum åt sina anställda, kan det anses falla in under frivillig momsskyldighet vid uthyrning av lokal?