Senaste inläggen

Eget uttag i enskild firma.

Hej!
Min hustru bedriver enskild näringsverksamhet, där kontanter kommer in i företaget, vilket innebär att det är företagspengar i det läget. Vid eget uttag av kontanta pengar övergår väl pengarna till att bli (vara) privata pengar?
Hur och var kan man läsa lagtext om juridiken i detta förfarande?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur ska hyresintäkter beskattas?

Mitt bolag hyr en lokal/bostadsrätt som inte används som bostad. Jag äger bostadsrätten privat tillsammans med min fru. Syftet är att använda lokalen dels som förvaring/kontor och dels som övernattningslägenhet för bolagets konsulter. Vi har tittat på den lokala marknaden för att sätta en marknadsmässig hyra.

Kan bolaget göra avdra...

Kategori: Allmänt

Inkomstdeklaration 2018

Hej! Jag har avslutat min firma i maj 2017. Jag tjänade in 36.550. Hur mycket ska jag deklarera avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta eget klädmärke!

Hej!
Jag heter Filip Mejersten, jag är 15 år och jag vill verkligen starta ett eget klädmärke, många som läser detta kanske tycker att jag helt är ute och cyklar och är för ung men jag är extremt driven person som gör många olika saker så jag tror starkt på detta!

Det jag undrar är om det finns nån som kan tipsa om ett företag...

Kategori: Affärsidéer

Förenklat årsbokslut -!Moms i Visma Spcs eekonomi Smart E.Firma

Hej igen,

Efter att man har stämt av så att bokföringen stämmer är det dags att bokföra momsen. Jag gör mitt första år som företagare i Enskild firma och använder Visma Spcs.

Det finns något i detta program som heter Momsredovisning.
Det pratas mycket om användande av konto 2650 eller 1650 beroende på om man sk...

Utdelning på kvalificerade aktier

Hej,

Jag har startat mitt AB företag 2016 och har bokföringsår 1 jan till 31 dec.
Har jag rätt att ta ut en utdelning år 2017 för resultat för år 2016 enligt 3:12 regeln eller uppfyller jag inte kravet nedan?

"Du får beräkna och tillgodoräkna dig ett gränsbelopp när du äger aktier vid beskattningsårets ingång. D...

Varulager/värde vid förenklat årsbokslut - konton att använda

Hej på er,

Jag har länge googlat och sökt mig fram gällande svar kring bokföring med hyfsad framgång. Men det finns en kategori som fortfarande ligger ovisst hos mig, och det är gällande varulager, dess värdering och vilka konton jag skall använda. Nedanför följer min fråga.

Detta är mitt första år som enskild firma oc...

Skatta på vinst eller enbart egna uttag? (HB)

Hej!

2017 startade jag och en vän ett produktionsbolag (HB) tillsammans och vi har nu gjort en årsredovisning samt inkomstdeklaration 4. Under vårat första år så har vi inte gjort några egna uttag utan fortsatt att investera i ny utrustning, och när vi sammanfattar året gjorde vi ett positivt resultat.

Som jag har för...

Köp/försäljning av icke marknadsnoterade optioner

Hej!
Skulle vilja veta vad man använder för bokföringskonto vid följande tre fall:

1. Jag har via mitt aktiebolag köpt icke marknadsnoterade optioner från en privatperson.
2. Jag konverterar mitt aktiebolags icke marknadsnoterade optioner till aktier och betalar en summa emellan.
3. Försäljning av icke marknadsno...

Söker utvecklare till startup - potentiell medgrundare?

Hej,

Vi är några unga drivna entreprenörer befinner oss i uppstarten av ett nytt spännande företag och vänder oss till detta forum i hopp om att komma i kontakt med duktiga och drivna programmerare.

Vår startup kommer revolutionera konsumenthandeln, det vi bygger är en bättre lösning till prisjämförelsesajter. Med vår...

Kategori: Söker/eftersöker

Vill säga upp mig från startup, när skall jag sälja min aktier?

Hej. Jag är delägare i ett startup bolag, ett svenskt AB tillsammans med några andra. Vi har investerare och lever på investeringskapital (mest för lön). Det är oklart om vi lyckas få upp företaget till att vara ekonomiskt självgående innan investerare tappat intresse. Vi har få kunder. Det tar sig, men väldigt sakta och det är hög arbetsbelastnin...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Säljagenter med f-skatt sökes hela landet

Nu har du möjlighet du som vill jobba med sälj och starta eget att få en bra start.Tillfälle för dig med lite erfarenhet.
Med hjälp av våra artiklar Profilprodukter o give aways som möjliggör ett långt och bra samarbete
med en mängd kunder i många olika branscher.
Vi ger dig tillgång och möjlighet att bygga en egen verksamhet...

Märkliga (?) frågor från skv?

Hej! Har nyligen startat ett hb och fick nu hem ett papper från skv med frågor som en del av dom känns lite konstigt att de ställs av skv? Vet nån varför dom ställer de här frågorna?

Kan man anmäla AB KK trots att bokföringen för 2017 inte klar

Hej,

Vårt AB har dyra lokalhyran så tänkte kanske KK är det enda vägen ut.

Men bokföringen av 2017 ligger några månader efter. Kan man går i KK utan personlig påverkan?
(Eftersom bokföring för 2017 är inte klart)

Tusen tack på förhand !

Hälsningar,

/Tröttsam e...

Kategori: Företagande över gränserna

Dekleration för enskild firma (B16 Övriga Skulder - Ing Moms?)

Hej,
Jag håller på med att genomföra min dekleration för min nystartade enskilda firma, och ville bara höra om någon vet ifall man ska i rutan B16 i deklarationen ska ange sin Ingående moms (2641) som en "Övrig Skuld", enligt PromikBooks automatiskt ifyllda NE-blankett så ska det vara så men är lite osäker, hittar ingen information på varken...

Äger 50% av ett AB och vill starta en ny verksamhet -

Jag äger ett AB inom turistnäringen tillsammans med min kompanjon 50/50. Jag vill nu, utöver detta, starta en konsultverksamhet på egen hand och sälja mina tjänster inom projektledning och marknadsföring.
Hur ska vi på bästa sätt göra detta?

Såhär går tankegången:
Om vi startar en bifirma så äger ju det befintliga A...

Svenskt företag men sälja, köpa, förvaring utomlands?

Hej!

Hur fungerar det om man vill starta företag i sverige men säljer allt via nätet utan att varorna hamnar i sverige?

Hur fungerar det med utgifter och allt vad det hör till?

Har försökt att luska ut det här men har svårt att få grepp om vad jag måste göra om jag säljer och köper via en hemsida utomla...

Kategori: Affärsidéer

Registrera enskild firma eller vänta med det ?

Har affärs idén och även namnet helt klart. Men har inte klart med var företaget kommer att ligga, flera lokaler kan vara aktuella. Är det dumt att registrera firman och starta på pappret med min privata adress ?

Kan jag dra av inventarier och även en kompletterande utbildning som är inköpta/betalda som är nödvändiga för verksamheten...

Hej har en enskild firma med 0 i omsättning tänker skicka ut en

Hej har en enskild firma med 0 i omsättning tänker skicka ut en säljare till andra EU länder
får jag betala ut mil ersättning & traktamente trots att det inte blir någon försäljning alls
Mvh sepp

Söker avtalsmall personuppgiftsbiträde personuppgiftsansvarig

Hej,
jag är precis ny här. Letade efter en mall avseende personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde men fann ingen????