Senaste inläggen

Förenklat årsbokslut - vad hör till R5 resp. R6?

Hej!

Som relativt ny egenföretagare sitter jag nu med mitt livs första årsbokslut och använder Skatteverkets e-tjänst för förenklat årsbokslut. Min fråga rör resultaträkningen, punkterna R5 och R6. Vid R5 ska jag ange kostnaden för varor, material och tjänster, vid R6 övriga externa kostnader, som av SKV förklaras så här:

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sökes: Finansiär samt samarbetspartner

Hej,

Socialmärkningen Duvan, Sveriges enda europakooperativ (ekonomisk förening med aktieandelar och Europa som spelplan) söker finansiärer för att utveckla våra tjänster som går ut på att lösa Sveriges och Europas integrationsutmaningar. Vi jobbar idag på låg fart då vi inte har råd att arbeta fortare helt enkelt. Europakooperativet...

Kategori: Söker/eftersöker

Tjäna pengar på Förening?

Tjena! Jag har en idé som bygger på att jag skulle starta en förening. Låta folk bli medlemmar mot en avgift, säg 1000kr. Föreningen kan sedan ge dem tjänster mot att de betalat 1000kr. Frågan är: Dessa 1000kr som varje medlem betalt, kan jag ta ut de från föreningen på nåt smidigt sätt eller hur skulle de annars kunna betala och att jag kan...

Kategori: Affärsidéer

Är det olagligt..

Är det olagligt att exempelvis köpa en fackbok för att sedan omforma den till en webbkurs? Boken ligger under copyright men kommer att omformas till video & tal - och delvis ändras, men innehållet förblir detsamma.

Tacksam för snabba svar!

Kategori: Allmänt

bokföra löneavdrag för privatköp på företagskortet

Jag har gjort ett privatinköp på mitt företagskort och undrar nu hur jag ska bokföra detta.
På lönen måste det ju bli nettolöneavdrag och så summan men hur bokför jag det sen?
Jag får väl inte dra momsen när det är ett privat utlägg.
Jag har betalt för en hotellnatt 980kr

Hur skulle bokföringen se ut i detta fal...

Köp av tjänst av privatperson utanför EU via PayPal

Hej,

Jag köper ibland digitala bilder och 3D-modeller till mitt företag från privatpersoner i USA visa PayPal. Undrar om det spelar någon roll att de är privatpersoner och ej momsregistrerade? Eller kan jag bokföra det som ett vanligt inköp av tjänst från ett land utanför EU?

Undrar dessutom om jag behöver något specie...

Material till redovisningsbyrå

Hej, jag är 16 år och är väldigt ny inom allt som har med företagsekonomi att göra.

Jag undrar då bara hur jag får fram materialet som ska skickas in till redovisningsbyrån. Behöver jag skriva ner alla köp som sker på min online butik manuellt eller samlas det automatiskt på te.x företagets bankkonto där jag sedan kan fixa fram alla...

Från hobby till företag

Jag har under många år sysslat med konst-/hantverk i olika material på hobbynivå. Jag har under en tid lekt med tanken att starta ett företag (enskild firma) så jag kan sälja mina produkter. Jag har försökt sätta mig in i vad det kommer att innebära och har kommit en bit på väg men har inte hittat svar på alla mina frågor än så länge.

Kategori: Inköp

egenanställning

hej har läst lite om egenanställning och skulle vilja testa detta innan jag är redo för att starta en enskild firma dock har jag några frågor.

jag har en hemsida där jag vill sälja digitala prenumerationer och vill kunna erbjuda kort betalning via paypal och undrar om det är lagligt om jag sen går in på egenanställningsföretaget och...

Skattefri personalvård

Jag funderar kring denna artikel https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/avdrag-for-motion-och-friskvard/.

På skatteverkets hemsida samt i texten i artikeln hänvisar man till att: https://bit.ly/2eqhQZ3

skattefriheten förutsätter att förmånerna erbjuds samtliga anställda och att motionsformen är av enklare slag...

Eget uttag i enskild firma.

Hej!
Min hustru bedriver enskild näringsverksamhet, där kontanter kommer in i företaget, vilket innebär att det är företagspengar i det läget. Vid eget uttag av kontanta pengar övergår väl pengarna till att bli (vara) privata pengar?
Hur och var kan man läsa lagtext om juridiken i detta förfarande?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur ska hyresintäkter beskattas?

Mitt bolag hyr en lokal/bostadsrätt som inte används som bostad. Jag äger bostadsrätten privat tillsammans med min fru. Syftet är att använda lokalen dels som förvaring/kontor och dels som övernattningslägenhet för bolagets konsulter. Vi har tittat på den lokala marknaden för att sätta en marknadsmässig hyra.

Kan bolaget göra avdra...

Kategori: Allmänt

Inkomstdeklaration 2018

Hej! Jag har avslutat min firma i maj 2017. Jag tjänade in 36.550. Hur mycket ska jag deklarera avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt

Starta eget klädmärke!

Hej!
Jag heter Filip Mejersten, jag är 15 år och jag vill verkligen starta ett eget klädmärke, många som läser detta kanske tycker att jag helt är ute och cyklar och är för ung men jag är extremt driven person som gör många olika saker så jag tror starkt på detta!

Det jag undrar är om det finns nån som kan tipsa om ett företag...

Kategori: Affärsidéer

Förenklat årsbokslut -!Moms i Visma Spcs eekonomi Smart E.Firma

Hej igen,

Efter att man har stämt av så att bokföringen stämmer är det dags att bokföra momsen. Jag gör mitt första år som företagare i Enskild firma och använder Visma Spcs.

Det finns något i detta program som heter Momsredovisning.
Det pratas mycket om användande av konto 2650 eller 1650 beroende på om man sk...

Utdelning på kvalificerade aktier

Hej,

Jag har startat mitt AB företag 2016 och har bokföringsår 1 jan till 31 dec.
Har jag rätt att ta ut en utdelning år 2017 för resultat för år 2016 enligt 3:12 regeln eller uppfyller jag inte kravet nedan?

"Du får beräkna och tillgodoräkna dig ett gränsbelopp när du äger aktier vid beskattningsårets ingång. D...

Varulager/värde vid förenklat årsbokslut - konton att använda

Hej på er,

Jag har länge googlat och sökt mig fram gällande svar kring bokföring med hyfsad framgång. Men det finns en kategori som fortfarande ligger ovisst hos mig, och det är gällande varulager, dess värdering och vilka konton jag skall använda. Nedanför följer min fråga.

Detta är mitt första år som enskild firma oc...

Skatta på vinst eller enbart egna uttag? (HB)

Hej!

2017 startade jag och en vän ett produktionsbolag (HB) tillsammans och vi har nu gjort en årsredovisning samt inkomstdeklaration 4. Under vårat första år så har vi inte gjort några egna uttag utan fortsatt att investera i ny utrustning, och när vi sammanfattar året gjorde vi ett positivt resultat.

Som jag har för...

Köp/försäljning av icke marknadsnoterade optioner

Hej!
Skulle vilja veta vad man använder för bokföringskonto vid följande tre fall:

1. Jag har via mitt aktiebolag köpt icke marknadsnoterade optioner från en privatperson.
2. Jag konverterar mitt aktiebolags icke marknadsnoterade optioner till aktier och betalar en summa emellan.
3. Försäljning av icke marknadsno...

Söker utvecklare till startup - potentiell medgrundare?

Hej,

Vi är några unga drivna entreprenörer befinner oss i uppstarten av ett nytt spännande företag och vänder oss till detta forum i hopp om att komma i kontakt med duktiga och drivna programmerare.

Vår startup kommer revolutionera konsumenthandeln, det vi bygger är en bättre lösning till prisjämförelsesajter. Med vår...

Kategori: Söker/eftersöker