Senaste inläggen

Sälja egenproducerade produkter - hur går det till?

Säg att jag vill utöka mitt sortiment med en egendesignad lina av inredningsprodukter. Jag designar en prototyp och får den producerad i exempelvis Polen.

Hur fungerar det egentligen, behöver man certifikat och grejer för de egenproducerade produkterna? Eller är det bara att börja sälja?

Jag är helt novis, så det had...

Kategori: Allmänt

måste man ha bg eller pg?

Hejsan!

kortfattat, jag har skuldsanering vilket då gör att jag har en anmärkning på mig. jag har precis startat upp mitt företag (enskild firma) och vill gärna ha en webbshop, ,men vet inte om det är dödsdömt?
jag får i dagsläget inget bankgiro pga av detta, däremot kan jag få ett vanligt företagskonto(som ett vanligt bankko...

Kategori: E-handel

Deltagare sökes i studie om socialt entreprenörskap!

Hej!

Jag är en student på Stockholms universitet som just nu genomför ett forskningsarbete om organisationer som försöker tackla olika sociala utmaningar. Finns det möjligtvis någon social entreprenör här som skulle kunna tänka sig att sätta sig i 30-45 minuter (i Stockholm eller via Skype) och berätta om sina erfarenheterna av att d...

Kategori: Off Topic

Hjälp med bokföringsuppgift

Hej!

Jag läser till redovisningsekonom och har en bokföringsuppgift som jag inte har kunnat lösa.

Ett företag har köpt in maskiner per den 1/1 med en anskaffningsvärde på 500 000 kr.
Planenlig avskrivning görs med 10% på anskaffningsvärdet. Dessutom görs maximal räkenskapsenlig avskrivning.
Kontera de pla...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skriva om/ett nytt anställningsavtal med andra villkor

Hej. Om det är så att det finns ett anställningsavtal mellan en arbetsgivare och en arbetstagare med antingen en förmån, en speciell uppsägningstid eller liknande. Är det OK att skriva om detta avtal med förändrade villkor av någon form i det fallet som både arbetsgivare och arbetstagare är med på det, båda parter är alltså överens om villkoren i d...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Betalt det mesta med privat kort I AB - hjälp!

Hej! Behöver hjälp av någon kunnig..
Har gjort väldigt många betalningar med privat kreditkort (för att det har varit smidigt) åt mitt aktiebolag. Alltifrån kontorsmaterial till andra inköp. Hur ska jag bokföra detta? Kan man ta det som "kassa" som jag förstår kan anses vara kontanter som inte behöver finnas synligt på mitt företagskonto, el...

Starta eget bidrag och lön?

Har blivit beviljad stöd vid start av näringsverksamhet av Arbetsförmedlingen. Vid diskussion med Arbetsförmedlingen var det helt OK att ta ut extra lön ur företaget men när jag för förra månaden skulle fylla i aktivitetsrapport på Försäkringskassan noterade jag att man är tvungen att fylla i ev. lön/inkomst.

Ringde Försäkringskassan...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

AB och a-kassa

Har startat ett AB och håller på att undersöka vilka försäkringar man behöver.
Jag stötte på att A-kassa kan vara bra att gå med i men förstår mig inte på det när det gäller AB.

Kan någon förklara

Tack på förhand🙂

Hur skriver man ett anställningsavtal för timanställd?

Hej, jag har förstått att timanställning inte är en anställningsform men hur skriver man ett anställningsavtal som är korrekt? Tillsvidareanställning eller visstidsanställning ? På alla mallar jag sett så ska man ange procent eller antal timmar per vecka men det är ju inte bestämt i förväg vid en timanställning

Kategori: HR - Personalfrågor

Motkonto

Hej,
I vårt bolag som vi nyligen tog över fanns en skuld på konto 2750 (utmätning lön).
Men enligt samtal med KF så är inte vi skyldiga dem pengarna därifrån längre, hur kan man med ett motkonto ta bort skulden, eller hur jag skall uttrycka mig?!
MVH:
Micke

Bussresor firman

Hejsan!

Jag har en snabb fråga där jag hittar lite olika svar.
Om jag tar bussen och betalar med resekort till och från min arbetsplats som jag hyr 4 km från min bostad...
Får jag då dra av kvittot för bussresan?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, David

Hjälp angående intäkter som kommit on på privat konto.

Hejsan.

Har kommit igång och börjat tjäna pengar med Google Adsense (Google annonser).

Det började trilla in lite för mycket pengar så nu tog jag tag i och startade en enskild firma.

Den första betalningen från Google har nu kommit in på mitt privat konto, men jag har också skaffat ett Fö...

Medlem i internationell organisation - avdragsgillt?

Hej!

Jag har två fakturor gällande medlemskap i internationella organisationer.
I Sverige är ju årsavgiften ofta uppdelat i avdragsgill serviceavgift och ej avdragsgill medlemsavgift, men hur är det med de internationella medlemskapen? Är de avdragsgilla eller inte?

Jag bör även nämna att den ena fakturan får vi...

Överföring av mina 51% aktier i ett AB

Jag äger 51% aktier i ett X AB vars aktier jag vill lägga över i ett Holdingföretag. Hur gör jag detta? Dvs vad behöver jag registrera och göra så att allt blir rätt och riktigt. Det finns en annan ägare (49%) i X AB.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Utveckla företaget utan att "engagera sig"?

Jag har varit frilanskonsult inom IT i 8 år och det har gått bra. Jag rår mig själv och gillar mitt jobb. Bokföringen lejer jag ut och fokuserar på mitt dagliga arbete inom IT-projekt hos större kunder ca 40-50h/vecka. Marknadsföring och annat behöver jag inte arbeta så mycket med då jag har ett renommé som ger mig nya uppdrag ganska lätt.
<...

Säljare med F-skatt sökes!

Hej!

Vi söker en person med f-skatt som vill och kan starta försäljning under eget ansvar.

Du som säljer för oss:

- Har minst ett par års erfarenhet inom försäljning och helst inom skobranschen.

- Kan tänka sig att ta sig an projektet på heltid.

ProBody Medical Aps arbetar m...

Kategori: Söker/eftersöker

Göra avdrag för när man inte fått betalt för arbete?

Gjorde ett byggjobb åt en kund. Fick aldrig betalt, vet att man måste ta personen till tinget för att få betalt.
Får jag bokföra den fakturan som en utgift? dvs en förlust?
Då skulle jag iallafall få en del kompensation för inkomsten jag aldrig fick
dvs att jag då skulle minska företagets omsättning och betala mindre skatt?

Vad har man rätt att säga och till vem i konflikt?

Jag är hantverkare och har utfört ett jobb åt en kund.
Glömde skriva ett avtal som ibland händer och nu vägrar kunden att betala och det kan bli svårt för mig att vinna tvisten i domstol.
Så jag funderar på att skriva på facebook vad som hänt, kontakta gemensamma bekanta och berätta om tvisten eller berätta för andra som har med föret...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ge pengar till AB - hur?

Hej!

Det finns en skuld i mitt AB, från en tidigare inkråmsöverlåtelse , till mig privat (ägare). Kan jag efterskänka denna till bolaget? Hur bokförs det? Blir det vinst i bolaget som ska beskattas? Hjälp önskas!
Mvh Erik

Bokföring Semester lön

Hej
Hur fungerar det med semesterlön vid bokföring av AB jag är själv i mitt AB men måste jag ändå bokföra en semesterlön till mig själv?
Isåfall hur gör jag det på lättaste sett kan jag bara bokföra en stor post vid årsslutet som är 12% av min lön

"sem skuld"
7290 3000
2920 3000