Senaste inläggen

Bussresor firman

Hejsan!

Jag har en snabb fråga där jag hittar lite olika svar.
Om jag tar bussen och betalar med resekort till och från min arbetsplats som jag hyr 4 km från min bostad...
Får jag då dra av kvittot för bussresan?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, David

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp angående intäkter som kommit on på privat konto.

Hejsan.

Har kommit igång och börjat tjäna pengar med Google Adsense (Google annonser).

Det började trilla in lite för mycket pengar så nu tog jag tag i och startade en enskild firma.

Den första betalningen från Google har nu kommit in på mitt privat konto, men jag har också skaffat ett Fö...

Medlem i internationell organisation - avdragsgillt?

Hej!

Jag har två fakturor gällande medlemskap i internationella organisationer.
I Sverige är ju årsavgiften ofta uppdelat i avdragsgill serviceavgift och ej avdragsgill medlemsavgift, men hur är det med de internationella medlemskapen? Är de avdragsgilla eller inte?

Jag bör även nämna att den ena fakturan får vi...

Överföring av mina 51% aktier i ett AB

Jag äger 51% aktier i ett X AB vars aktier jag vill lägga över i ett Holdingföretag. Hur gör jag detta? Dvs vad behöver jag registrera och göra så att allt blir rätt och riktigt. Det finns en annan ägare (49%) i X AB.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Utveckla företaget utan att "engagera sig"?

Jag har varit frilanskonsult inom IT i 8 år och det har gått bra. Jag rår mig själv och gillar mitt jobb. Bokföringen lejer jag ut och fokuserar på mitt dagliga arbete inom IT-projekt hos större kunder ca 40-50h/vecka. Marknadsföring och annat behöver jag inte arbeta så mycket med då jag har ett renommé som ger mig nya uppdrag ganska lätt.
<...

Kategori: Allmänt

Säljare med F-skatt sökes!

Hej!

Vi söker en person med f-skatt som vill och kan starta försäljning under eget ansvar.

Du som säljer för oss:

- Har minst ett par års erfarenhet inom försäljning och helst inom skobranschen.

- Kan tänka sig att ta sig an projektet på heltid.

ProBody Medical Aps arbetar m...

Kategori: Söker/eftersöker

Göra avdrag för när man inte fått betalt för arbete?

Gjorde ett byggjobb åt en kund. Fick aldrig betalt, vet att man måste ta personen till tinget för att få betalt.
Får jag bokföra den fakturan som en utgift? dvs en förlust?
Då skulle jag iallafall få en del kompensation för inkomsten jag aldrig fick
dvs att jag då skulle minska företagets omsättning och betala mindre skatt?

Vad har man rätt att säga och till vem i konflikt?

Jag är hantverkare och har utfört ett jobb åt en kund.
Glömde skriva ett avtal som ibland händer och nu vägrar kunden att betala och det kan bli svårt för mig att vinna tvisten i domstol.
Så jag funderar på att skriva på facebook vad som hänt, kontakta gemensamma bekanta och berätta om tvisten eller berätta för andra som har med föret...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ge pengar till AB - hur?

Hej!

Det finns en skuld i mitt AB, från en tidigare inkråmsöverlåtelse , till mig privat (ägare). Kan jag efterskänka denna till bolaget? Hur bokförs det? Blir det vinst i bolaget som ska beskattas? Hjälp önskas!
Mvh Erik

Bokföring Semester lön

Hej
Hur fungerar det med semesterlön vid bokföring av AB jag är själv i mitt AB men måste jag ändå bokföra en semesterlön till mig själv?
Isåfall hur gör jag det på lättaste sett kan jag bara bokföra en stor post vid årsslutet som är 12% av min lön

"sem skuld"
7290 3000
2920 3000

Starta webbshop med easybot.se

Starta webbshop med oss på easybot och se fram emot att jobba i en av världens mest moderna och kraftfulla webbplattformar. Välj en av våra designmallar att utgå ifrån - tillsammans designar vi sedan din startsida utan extra kostnad och kan garantera en unik och proffsig design. Hos oss betalar du endast en månadsavgift och slipper både startavgift...

Kategori: E-handel

Betala tillbaka startkapital i AB

Hej!

Jag funderar på att starta ett AB och "lånar" ut startkapitalet 50.000kr till bolaget. Hur kan man enklast betala tillbaka detta till sig själv?

Vilket blir mest fördelaktigt, att betala ut lön till sig själv eller bara ta ut en utdelning en gång om året?

Tack på förhand!

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp med bokföring från privat konto till företags konto

Hejsan.

Har kommit igång och börjat tjäna pengar med Google Adsense (Google annonser).

Det började trilla in lite för mycket pengar så nu tog jag tag i och startade en enskild firma.

Den första betalningen från Google har nu kommit in på mitt privat konto, men jag har också skaffat ett Fö...

Hjälp med import utanför EU

Jag försöker göra rätt för mig när jag skall börja importera från icke EU land, har frågat Tullen, skatteverket och PostNord och får hela tiden svar som är så svåra att förstå.
Förstår att jag inte behöver betala tullavgift på värde under 1500:- men moms skall betalas på allt.
Detta med att skriva importdekl. det fattar jag inte ett n...

Kategori: E-handel

AB går i konkurs, kommer anmärkning på sin privat kredit

Hej vänner,

Jag har en krog som inte gick så bra och jag äger 70% av aktier i bolaget.

Om bolaget går i konkurs, kommer jag att få anmärkningar på min privat kredit upplysningar?

Blir jätte oroade? worry ?

Tusen tack å förhand !

/Japanska

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Gällande begränsad eller obegränsad skattskyldig vid flytt utom

Hej på er,

Vi har frågor gällande begränsad eller obegränsad skattskyldig vid flytt utomlands.

Företaget är ett fåmans aktiebolag där en person äger 100% av aktierna men sitter inte i styret.
Däremot sitter personens syskon i styret.

Tjänsten som bolaget erbjuder är Teknisk konsultverksamhet inom...

Kategori: Företagande över gränserna

Söker återförsäljare?

Hej gott folk!

Jag undrar fall det finns intresserade återförsäljare här?
Återförsäljare som säljer värmepumpar, teknik etc. Vi är öppna för alla som vill kontakta oss.

Våra värmepumpar har fått klassificeringen '' Mest energisnålast i Sverige''. Dem är dessutom miljövänligare än alla andra värmepumpar.
Ä...

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver hjälp om att hitta kunder och samarbeten

Hej alla företagare!

Jag har jätte svårt att fånga upp kunder!
Har ni några tips eller idéer över hur man kan hitta nya kunder eller samarbeten?

Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp!

Mvh
Sarah Andersen
sarah@activegreen.se

Active Green Sweden AB
www.active...

Kategori: Allmänt

Callcenter sökes

Hej!

Är ni ett callcenter eller en sälj organisation som söker uppdrag så har vi lösningen för er!
Vi söker nu partners för försäljning av vår produkt.

Vi har en organisation som besitter gedigen kunskap vid arbete mot callcenter.
Det vi kan erbjuda är B2B försäljning och det är bra teckningsbidrag per sä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföringsfirma har glömt min bokföring!

Hejsan,

Jag har anlitat en firma som är ansvarslös and har glömt mina bokföringar.

Vad ska jag göra?

Vem ska jag vända till ?

Tack på förhand !

Hälsningar,

JK