Senaste inläggen

funktionsindelad eller kostnadsindelad?

Hej!

Vi är ett nytt AB-företag som arbetar med vår första årsredovisning.
Vi är ett mindre företag.
Bolagsverkets hemsida säger att vi kan göra vår resultaträkning antingen genom funktionsindelad eller
kostnadsindelad.
Vilket är bättre för ett mindre företag och varför?

Tack,mvh, Edit

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fråga ang. tömning av konton, bokföring efter bokslut?

Hej!
Jag är en relativt nybliven företagare (enskild firma) och försöker reda ut några års felaktig bokföring.
Mitt program (bokio) sätter automatiskt ingående balanser samt flyttar resultatet mellan 8999 och 2019 (så tror resultatet hamnar rätt?).
Undrar dock vad mer en bör göra i bokföringen efter bokslutet vid nytt räkensk...

Företag och hyror - hyra lägenhet

Hej! Jag är nyligen startad som egen näringsverksamhet och funderar kring huruvida man kan betala hyra genom ett företag - Jag behöver hyra en extra lägenhet närmare arbetsplatsen och funderar om det är bäst att betala det genom företagets konto eller privata kontot. Vad fungerar? 1a hand, 2a hand; vad är ok?

Tack,
Mvh Elias

Kategori: Inköp

Tips på bra fakturatjänst?

Hej,

Jag har driver ett ganska nystartat företag, och känner att det går åt för mycket administrativ tid åt fakturahantering/reskontra osv, vilket i dagsläget stjäl mycket värdeskapande tid från annat.

Jag har tittat runt på olika aktörer som skulle kunna ta hand om detta men fått uppfattningen att många har en ganska...

Kategori: Allmänt

Varumärkesintrång

Hej

Mitt företag är ägare av varumärket med registreringsnummer 537675 hos PRV, lägger med en pdf om det. Den går i antingen blått eller vitt, vilket den senare gör att den gäller i princip alla färger enligt PRV (frågade om detta när jag registrerade varumärket).

Nu ser jag att Vistaprint säljer mitt varumärke rakt av...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kan detta vara en hobbyverksamhet??

Tjena tjena. Om jag hjälper flera olika personer med att få rabatter och sedan på ett sätt lyckas få en mindre intäkt av detta. Kan det då räknas som en hobbyverksamhet? Vill slippa att bilda ett bolag men om det skulle bli mycket vinst, riktlinjen ligger väl vid 30 000? så skulle jag så klart starta ett bolag. Detta är nåt jag kommer att göra på m...

Undersökningen av företags nätverkssäkerhet

Hej, jag håller just nu på med ett projekt om information- och nätverkssäkerhet. Syftet med studien är att få en övergripande bild av hur säkerheten ser ut idag för att kunna hitta lösningar till dessa problem.
För att få en bild av hur säkerheten egentligen ser ut har en enkätundersökning tagits fram. Undersökningen fokuserar på företag un...

Kategori: Off Topic

Konto 1510

Hej, hoppas mina filer syns =)

Gäller 1510, jag undrar om det skall stå noll dr då man klar med kundfodringarna, om ni förstår.
I detta läge har en firma gjort en slutbetalning till oss på 10,900:- ink moms. Detta på en "skuld" han hade till oss då vi tog över hans firma, ingen faktura ligger i luften som det är nu, bara detta...

Vad händer med kapitalförsäkring vid konkurs?

Jag har en teoretisk fråga. Jag vill förstå hur en kapitalförsäkring fungerar i ett aktiebolag.

Säg att jag har sparat i en kapitalförsäkring i mitt AB under flera år. Plötsligt går bolaget dåligt och jag måste ansöka om konkurs. Vad händer med pengarna i kapitalförsäkringen? Måste jag använda pengarna från den för att betala skulder...

Bokföra årets resultat i efterhand (flera år)

Hej!

Under de första fem åren med enskild firma använde jag ett bokföringsprogram som inte bokförde årets resultat automatiskt och jag hade inte läst på tillräckligt för att veta att detta skulle göras (8999 mot 2019/2099). Sedan ett par år tillbaka använder jag Bokio som fått mig att inse min tabbe.

Hur löser jag dett...

Personligt betalningsansvar om mitt bolag blir stämt?

Hej!

Ponera att jag driver ett konsultbolag som programmerare. Det är aktiebolag. Jag utför ett jobb åt en kund. Några år senare kontaktar kunden mig och hävdar att den produkt jag utvecklade har en bugg som kostat dem 200 timmars arbetstid för att identifiera. Kunden hotar stämma mig.

Jag har knappt några pengar i bol...

Värdera bolag

Hej alla!

Kan man säga att ett AB har något värde vid ev försäljning om det finns en sparad utdelningsutrymme på ca en miljon kr?

Varning för bluffen vizibly.se

Hej,

Lägg på när vizibly ringer. De säljer en produkt för 12000kr+moms som inte ger något.

Jag sa upp det direkt och nu fick jag precis en ny faktura på samma belopp.

Förmånsbil + transportbil

Hej alla (och förhoppningsvis någon som har koll på nedan),

Jag driver ett aktiebolag där jag är ensam anställd. Jag kör en Passat som förmånsbil, men har behov av en transportbil också. Hur fungerar förmånsbeskattningen där? Jag kommer troligtvis köra även transportbilen en del privat, åker jag på dubbla förmånsvärden trots att jag...

Medlemsrekryterare sökes!

Vi på High Media House söker säljare

Vi behöver nu förstärka med ytterligare en driven säljande person.
High Media House är ett säljbolag som samarbetar med bland annat chefsorganisationen Ledarna.
Vi arbetar med hantering och rekrytering av medlemmar
till deras organisation.

Vi finns på gamla vä...

Kategori: Nyheter

periodiseringsfonder

periodiseringsfonder på 82 040 kr återföras till beskattning. Hur mycket ska jag då beskatta?

Betala för privatperson med företagskort

Hej! Jag driver tillsammans med min bror ett AB. Jag ska betala en flygresa till min bror med företagskortet. Min flickvän ska följa med men hennes resa är privat. Eftersom det blir mycket billigare att köpa bådas resa tillsammans istället för var för sig så tänkte jag betala bådas resa på företagskortet. Får man göra så? Vill heller inte att min b...

Kategori: Inköp

Vilken bokföringsdag gäller?

Hej! Behöver hjälp angående bokföringsdagar när man har kontantmetoden. På mitt konto har beloppet 100 kronor dragits, låt säga 2018-03-26, trots att fakturan (alternativt kvittot) säger att köpdagen var 2018-03-22. Vilken av datumen gäller och ska bokföras? Obs, datumen är påhittade. Tack.!

Hur bokföra bokslutshändelser?

Hej!

Jag lägger just sista handen vid mitt första årsbokslut. Själva bokslutet är klart, men jag undrar hur jag ska bokföra bokslutshändelserna.

Förutsättningar: Jag har enskild firma som använder faktureringsmetoden och har under första räkenskapsåret bokfört manuellt i dagbok. Jag har skapat egna konton och alltså i...

Vidarebefordra faktura, kringå ledet

Jag har via mitt nya bolag, firma A, ett intresse av att köpa från leverantör L men saknar kreditvärdighet och kan således inte göra inköp. leverantören vill att jag handlar från mitt äldre bolag, bolag B, eftersom B har ett befintligt konto hos L.

Nu ser ägarförhållandena olika ut i respektive bolag där bolag A bör anvara så lite s...