Bokföra försÀljning av tjÀnst

2
Hej!

Jag har ett par enkla frĂ„gor till er kunniga. 🙂

Om jag gjort 5 st massagebehandlingar under en dag. = 5 st kontantfakturor ĂĄ 500:-.
Kan jag bokföra alla i en verifikation?

Sedan en annan sak.
Jag har hela tiden trott att namnet man sÀtter pÄ verifikationen i bokföringen mÄste vara
lÀtt att koppla samman med det inköp eller den försÀljning man gjort.
Men vad jag förstÄr nu sÄ rÀcker det med att skriva "inköp kontorsmaterial". StÀmmer det?
Är det samma sak vid bokföring av kontantfakturor för behandlingar? eller ska det stĂ„ kvittonummer och möjligtvis namn pĂ„ "köparen"?

tack pÄ förhand!
Anders
1500
255
Du kan slÄ ihop dom om du vill, men det underlÀttar om du i verifikationstexten skriver vilka nummer det Àr pÄ kvittona, och dÄ kan det rent praktisk bli svÄrt att fÄ plats med fler Àn ett par. Det Àr vÀldigt viktigt att alla nummer pÄ kvittona kommer med, och skriver du det i texten, sÄ blir det sen lÀtt att ta ut en huvudbok pÄ kontot, och man ser dÄ alla nummer i en rad. Vid en kontroll frÄn skatteverket sÄ Àr det första dom tittar pÄ om det finns en obruten serie med kvitton. Avbrott i nummerserien tyder ju pÄ att du tagit kontant betalt och slÀngt kvittot. DÀrför Àr det bra att köpa rejÀla buntar med numrerade kvitton, sÄ man slipper byta serie ideligen. Vad du sen rent allmÀnt skriver för texter Àr upp till dig sjÀlv, och du kommer sÄ smÄningom att upptÀcka vad som Àr smart att skriva. Köper du en telefon som sen gÄr sönder och du ska leta rÀtt pÄ kvittot, sÄ Àr det ju lite enklare att leta efter det om det i texten stÄr *Inköp telefon samsung xvz* , Àn om det stÄr *kostnad telefon*
2
Hej Ingvar! Tack för utförliga svar. Men dÄ kÀnns det ÀndÄ bra att jag gjort precis sÄ som du skriver. Jag satt bara och funderade pÄ om jag krÄnglade till allt. Jag Àr helt med pÄ vad du skriver. Tack igen Anders

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.