Bokföra försäljning av tjänst

2
Hej!

Jag har ett par enkla frågor till er kunniga. 🙂

Om jag gjort 5 st massagebehandlingar under en dag. = 5 st kontantfakturor á 500:-.
Kan jag bokföra alla i en verifikation?

Sedan en annan sak.
Jag har hela tiden trott att namnet man sätter på verifikationen i bokföringen måste vara
lätt att koppla samman med det inköp eller den försäljning man gjort.
Men vad jag förstår nu så räcker det med att skriva "inköp kontorsmaterial". Stämmer det?
Är det samma sak vid bokföring av kontantfakturor för behandlingar? eller ska det stå kvittonummer och möjligtvis namn på "köparen"?

tack på förhand!
Anders
1485
251
Du kan slå ihop dom om du vill, men det underlättar om du i verifikationstexten skriver vilka nummer det är på kvittona, och då kan det rent praktisk bli svårt att få plats med fler än ett par. Det är väldigt viktigt att alla nummer på kvittona kommer med, och skriver du det i texten, så blir det sen lätt att ta ut en huvudbok på kontot, och man ser då alla nummer i en rad. Vid en kontroll från skatteverket så är det första dom tittar på om det finns en obruten serie med kvitton. Avbrott i nummerserien tyder ju på att du tagit kontant betalt och slängt kvittot. Därför är det bra att köpa rejäla buntar med numrerade kvitton, så man slipper byta serie ideligen. Vad du sen rent allmänt skriver för texter är upp till dig själv, och du kommer så småningom att upptäcka vad som är smart att skriva. Köper du en telefon som sen går sönder och du ska leta rätt på kvittot, så är det ju lite enklare att leta efter det om det i texten står *Inköp telefon samsung xvz* , än om det står *kostnad telefon*
2
Hej Ingvar! Tack för utförliga svar. Men då känns det ändå bra att jag gjort precis så som du skriver. Jag satt bara och funderade på om jag krånglade till allt. Jag är helt med på vad du skriver. Tack igen Anders

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.