Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 7 år sedan
Nykomling
4

Bokföring av leasingbil

Hej, går i tankarna att plocka ut en tjänstebil via mitt aktiebolag. Vad är det egentligen som behöver bokföras och administreras om jag skaffar en leasingbil?

* Faktura på leasingavgiften varje månad (oftast 36 månader)
* Förmånsvärdet måste läggas på lönen varje månad

Är det något jag missat eller är det egentligen "bara" dessa 2 saker som behövs göras?
Toppskribent
1570
267
I princip är det väl bara de sakerna som är varje månad. Men sen tillkommer ju allehanda andra saker som dyker upp då och då, och ska bokföras. Bilskatt, försäkring, trängselskatt, reparationer osv..
Nykomling
4
Det tror jag dock inkluderas i leasingavgiften.
Toppskribent
1570
267
Det beror nog på vilken typ av leasing det är. I privatleasing ingår det ju en del, men bland företag har jag inte sett det.
men det går ju att ta reda på 🙂
Nykomling
1
Hej
Jag passar på att kapa denna tråd. Jag undrar om någon vet hur jag ska bokföra miljöbilspremien som återbetalas av skatteverket, vid köp av tjänstebil som är miljöbilsklassad?

Jag har just fått 20.000 SEK in på företagskontot 1940 och undrar om någon har något lämpligt kreditkonto till denna inbetalning?

Vad sägs om Skattefria intäckter , konto 8314?

Hälsningar
Daniel Nelson
Toppskribent
1570
267
Eftersom du har fått in pengarna på företagskontot, så förmodar jag att det handlar om ett rent köp eller en avbetalning? Dvs inte leasing?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.