Senaste inläggen

Vilken bank för AB?

Hej Allesammans,

Jag och 2 kompanjoner är i uppstartsfas av att starta ett AB, och har kommit till vilken bank vi ska sätta upp ett företagskonto på. Vad är era erfarenheter och vilken tycker ni är bäst? Uppskattar all hjälp vi kan få.

Kategori: Allmänt

Hur skriva bonusavtal till värdefull anställd?

Hej, jag ska skriva ett bonusavtal som komplement till en anställds anställningsavtal. Har någon tips på hur detta kan formuleras? Bakgrunden är att personen är värdefull för bolaget och bonusupplägget är att personen får en viss summa pengar om hen stannar i bolaget en viss tid.
Tacksam för input.

Kategori: HR - Personalfrågor

Skatteverket sammanställer

Vad menas med dessa siffror skatteverket har sammanställ på enskild firma. Näringsverksamhet överskott av aktiv näringsverksamhet enskild verksamhet värde före användning 25. 343. Värde efter användning 105. 743. Differensen 77.400. Tack på förhand

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Marknadsföring på bästa sätt??

Hej,driver ett bolag (webbutik) där lägsta kostnad av vara ligger runt 700 kr och högsta kostnad av produkt om man ej räknar med skräddarsydd är runt 30 000 kr .

Nu är min fråga vad är då bäst att använda sig av för att få kunder på bästa sätt.

Hej vi använder oss idag av 100 kr per dag för adwords (förbättrad cpc)....

Kategori: E-handel

Hur bokföra inlösen av krockad bil?

Har en firmabil som bokföringsmässigt är helt avskriven. Dessvärre påkörd och försäkringsbolaget löser in den. Har köpt en ersättningsbil. Hur bokförs inlösen? Som vinst?

Sökes: Skribent/entrepreör för ansökningar till Tillväxtverket

Hej,

Då en av de mer entreprenöriella i styrelsen på Socialmärkningen Duvan inte går att få tag på behöver jag hitta någon som kan ta dennes plats, temporärt eller tills vidare. Den nuvarande personen är fenomenal på att skriva ansökningar till Tillväxtverket och det är en kunskap som fortsatt eftersöks. Vi söker också en person som...

Kategori: Söker/eftersöker

Friskvård

Hej!

Vilket konto är bäst att bokföra friskvårdsbidrag på i ett AB? 7699 eller 7621 eller kanske något helt annat?

Tack på förhand!

Mvh
Marie

Friskvård

Hej!

Vilket konto är bäst att bokföra friskvårdsbidrag på i ett AB? 7699 eller 7621 eller kanske något helt annat?

Tack på förhand!

Mvh
Marie

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Periodiseringsfond, byte till AB?

Bytte från inkomst av tjänst och Fa till AB 1 april, då frågan är hur jag gör med allt i Periodiseringsfonderingar. Öka, minska maximalt eller flyttas?

MOMS vid försäljning till företag utanför EU

Hej!

Jag driver en enskild näringsverksamhet där jag säljer och köper ”elektroniska tjänster” enligt skatteverket. Utan att gå djupare in på vad jag faktiskt säljer kan vi säga att det är rättigheter till exempelvis bilder, appar etc. Omsättningen förra året var på 500 000 kr, varav 75 000 kr var till företag utanför EU.

Kategori: E-handel

funktionsindelad eller kostnadsindelad?

Hej!

Vi är ett nytt AB-företag som arbetar med vår första årsredovisning.
Vi är ett mindre företag.
Bolagsverkets hemsida säger att vi kan göra vår resultaträkning antingen genom funktionsindelad eller
kostnadsindelad.
Vilket är bättre för ett mindre företag och varför?

Tack,mvh, Edit

Fråga ang. tömning av konton, bokföring efter bokslut?

Hej!
Jag är en relativt nybliven företagare (enskild firma) och försöker reda ut några års felaktig bokföring.
Mitt program (bokio) sätter automatiskt ingående balanser samt flyttar resultatet mellan 8999 och 2019 (så tror resultatet hamnar rätt?).
Undrar dock vad mer en bör göra i bokföringen efter bokslutet vid nytt räkensk...

Företag och hyror - hyra lägenhet

Hej! Jag är nyligen startad som egen näringsverksamhet och funderar kring huruvida man kan betala hyra genom ett företag - Jag behöver hyra en extra lägenhet närmare arbetsplatsen och funderar om det är bäst att betala det genom företagets konto eller privata kontot. Vad fungerar? 1a hand, 2a hand; vad är ok?

Tack,
Mvh Elias

Kategori: Inköp

Tips på bra fakturatjänst?

Hej,

Jag har driver ett ganska nystartat företag, och känner att det går åt för mycket administrativ tid åt fakturahantering/reskontra osv, vilket i dagsläget stjäl mycket värdeskapande tid från annat.

Jag har tittat runt på olika aktörer som skulle kunna ta hand om detta men fått uppfattningen att många har en ganska...

Kategori: Allmänt

Varumärkesintrång

Hej

Mitt företag är ägare av varumärket med registreringsnummer 537675 hos PRV, lägger med en pdf om det. Den går i antingen blått eller vitt, vilket den senare gör att den gäller i princip alla färger enligt PRV (frågade om detta när jag registrerade varumärket).

Nu ser jag att Vistaprint säljer mitt varumärke rakt av...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kan detta vara en hobbyverksamhet??

Tjena tjena. Om jag hjälper flera olika personer med att få rabatter och sedan på ett sätt lyckas få en mindre intäkt av detta. Kan det då räknas som en hobbyverksamhet? Vill slippa att bilda ett bolag men om det skulle bli mycket vinst, riktlinjen ligger väl vid 30 000? så skulle jag så klart starta ett bolag. Detta är nåt jag kommer att göra på m...

Undersökningen av företags nätverkssäkerhet

Hej, jag håller just nu på med ett projekt om information- och nätverkssäkerhet. Syftet med studien är att få en övergripande bild av hur säkerheten ser ut idag för att kunna hitta lösningar till dessa problem.
För att få en bild av hur säkerheten egentligen ser ut har en enkätundersökning tagits fram. Undersökningen fokuserar på företag un...

Kategori: Off Topic

Konto 1510

Hej, hoppas mina filer syns =)

Gäller 1510, jag undrar om det skall stå noll dr då man klar med kundfodringarna, om ni förstår.
I detta läge har en firma gjort en slutbetalning till oss på 10,900:- ink moms. Detta på en "skuld" han hade till oss då vi tog över hans firma, ingen faktura ligger i luften som det är nu, bara detta...

Vad händer med kapitalförsäkring vid konkurs?

Jag har en teoretisk fråga. Jag vill förstå hur en kapitalförsäkring fungerar i ett aktiebolag.

Säg att jag har sparat i en kapitalförsäkring i mitt AB under flera år. Plötsligt går bolaget dåligt och jag måste ansöka om konkurs. Vad händer med pengarna i kapitalförsäkringen? Måste jag använda pengarna från den för att betala skulder...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföra årets resultat i efterhand (flera år)

Hej!

Under de första fem åren med enskild firma använde jag ett bokföringsprogram som inte bokförde årets resultat automatiskt och jag hade inte läst på tillräckligt för att veta att detta skulle göras (8999 mot 2019/2099). Sedan ett par år tillbaka använder jag Bokio som fått mig att inse min tabbe.

Hur löser jag dett...