Senaste inläggen

Konsult, vilka timmar kan jag redovisa?

Hej! Har precis börjat jobba hos en kund på timbasis. Det är en femtioprocentig tjänst.

Det har gått 2 veckor och har inte fått en fungerande jobbdator. Jag åker ner till jobbet med tåg 1 gång i veckan och är där 2 fulla dagar.

Hittils har jag haft möten och sedan gått till helpdesk för att försöka få igång datorn men...

Kategori: Allmänt

Söker mönsterkonstruktör!

Kategori: Söker/eftersöker

Konsultuppdrag via familjeföretag

Hej!
Jag har fått en förfrågan om ett jobb under en begränsad tid där jag vill fakturera företaget i fråga, dvs ett avtal mellan båda parter ligger till grund för arvodet.
Min fråga gäller:
Idag äger min mamma ett AB där det finns en skuld till henne själv som ensam aktieägare, ca 400 000kr.
Om jag förvärvar exempelv...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför man detta?

Sitter och funderar lite på bokföringen för en service eller reparation på cyklar eller andra mindre maskiner. Om det är ett paketpris på säg 795 kronor för en service men att det i den kostnaden ingår tex tändstift och olja hur bokför man det då? Det är ju 12 procents moms på själva tjänsten men på produkterna är det ju 25%. På kundvittot står det...

Utgående moms i nystartat bola

Hej

Vi skall starta ett AB (50 kkr), två ägare

Bolaget kommer inte första tiden han intäkter
Om jag inte har intäkter första året får jag då tillbaks all moms jag betalat?

Låna egna pengar till nystartat företag

Hej

Vi skall starta ett AB (50 kkr), två ägare
Kan jag och medägare direkt låna 100.000 till bolaget att användas för kostnader i bolaget
(Med marknadsmässig ränta)

Bolaget kommer inte första tiden han intäkter
Om bolaget nu använder dessa 100.000 och då totala tillgångarna är -50kkr, är det ok?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hur bokföra aktiekapitalet?

Får inte till det med bokföring av AK. Har ju lånat av mig själv.

Steg 1 1930 D 2893 K
Steg 2 1930 K? 2081 D?

Betala "tillbaka" kontantinsatsen i AB

Jag har tankar på att starta ett AB som jag ska ha vid sidan av mitt nuvarande jobb. Min Tanke är att bara ta ut en ev utdelning och ingen lön. Det är en konsultverksamhet som inte kommer ha några direkta utgifter.
Jag personligen planerar att ta ett banklån på de 50.000kr som ska läggas in i AB.
När jag fått in tillräckligt med intäk...

Momsfråga

Hej,

Har en momsfråga som jag inte får ihop. Då det är ett sånt vidrigt högt skattetryck i Sverige spenderar jag 60% av min tid att tänka på hur jag faktiskt ska få ut några stålar till mig själv och övrig tid att försöka bygga någon form av värde.

Jag har just nu en momsskuld på cirka 100' som ska betalas i slutet av...

Fått en faktura till avregistrerad enskild firma.

Hej,
jag har fått en faktura som är adresserad till min enskilda firma som är avregistrerad sedan den 1 januari 2016.

Fakturan gäller ett jobb som är utfört för över tre år sedan.... Men inte fakturerad förrän nu (maj 2018)

Ska den betalas?
Kan jag bestrida den?
Om den skickas igen med mitt namn på...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vilken bank för AB?

Hej Allesammans,

Jag och 2 kompanjoner är i uppstartsfas av att starta ett AB, och har kommit till vilken bank vi ska sätta upp ett företagskonto på. Vad är era erfarenheter och vilken tycker ni är bäst? Uppskattar all hjälp vi kan få.

Kategori: Allmänt

Hur skriva bonusavtal till värdefull anställd?

Hej, jag ska skriva ett bonusavtal som komplement till en anställds anställningsavtal. Har någon tips på hur detta kan formuleras? Bakgrunden är att personen är värdefull för bolaget och bonusupplägget är att personen får en viss summa pengar om hen stannar i bolaget en viss tid.
Tacksam för input.

Kategori: HR - Personalfrågor

Skatteverket sammanställer

Vad menas med dessa siffror skatteverket har sammanställ på enskild firma. Näringsverksamhet överskott av aktiv näringsverksamhet enskild verksamhet värde före användning 25. 343. Värde efter användning 105. 743. Differensen 77.400. Tack på förhand

Marknadsföring på bästa sätt??

Hej,driver ett bolag (webbutik) där lägsta kostnad av vara ligger runt 700 kr och högsta kostnad av produkt om man ej räknar med skräddarsydd är runt 30 000 kr .

Nu är min fråga vad är då bäst att använda sig av för att få kunder på bästa sätt.

Hej vi använder oss idag av 100 kr per dag för adwords (förbättrad cpc)....

Kategori: E-handel

Hur bokföra inlösen av krockad bil?

Har en firmabil som bokföringsmässigt är helt avskriven. Dessvärre påkörd och försäkringsbolaget löser in den. Har köpt en ersättningsbil. Hur bokförs inlösen? Som vinst?

Sökes: Skribent/entrepreör för ansökningar till Tillväxtverket

Hej,

Då en av de mer entreprenöriella i styrelsen på Socialmärkningen Duvan inte går att få tag på behöver jag hitta någon som kan ta dennes plats, temporärt eller tills vidare. Den nuvarande personen är fenomenal på att skriva ansökningar till Tillväxtverket och det är en kunskap som fortsatt eftersöks. Vi söker också en person som...

Kategori: Söker/eftersöker

Friskvård

Hej!

Vilket konto är bäst att bokföra friskvårdsbidrag på i ett AB? 7699 eller 7621 eller kanske något helt annat?

Tack på förhand!

Mvh
Marie

Friskvård

Hej!

Vilket konto är bäst att bokföra friskvårdsbidrag på i ett AB? 7699 eller 7621 eller kanske något helt annat?

Tack på förhand!

Mvh
Marie

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Periodiseringsfond, byte till AB?

Bytte från inkomst av tjänst och Fa till AB 1 april, då frågan är hur jag gör med allt i Periodiseringsfonderingar. Öka, minska maximalt eller flyttas?

MOMS vid försäljning till företag utanför EU

Hej!

Jag driver en enskild näringsverksamhet där jag säljer och köper ”elektroniska tjänster” enligt skatteverket. Utan att gå djupare in på vad jag faktiskt säljer kan vi säga att det är rättigheter till exempelvis bilder, appar etc. Omsättningen förra året var på 500 000 kr, varav 75 000 kr var till företag utanför EU.

Kategori: E-handel