Bokföra frakt vid försäljning

Oli_J
Hej!
Jag har ett nystartat AB som bedriver försäljning av kläder på internet.
Jag har valt att ha en så kallad "flat rate" på min frakt, dvs en fast fraktsumma för varje kundbeställning. Det innebär att kunden alltid betalar ex 30 kr i frakt, även om det faktiska fraktpriset varerier och kan kosta mig både ex 20 eller 40 kr i slutändan.

Nu är ju då min fråga hur jag bokför detta enklast? Kan jag bokföra allting som intäcker av försäljing och sedan min PostNord-faktura som inköpt tjänst som vanligt?
Eller är detta för enkelt tänkt för att vara rätt?

Stort tack för hjälp!
1494
252
Du kan göra på det sättet du beskriver, men normalt delar man upp försäljningen på ett konto för varan, och ett konto för frakten, 3550. Bokför du sen alla inköp av frakter på konto 5710, så kan du jämföra summorna på konto 3550 och 5710 för att se om din ide om frakten håller måttet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.