Senaste inläggen

Fakturera via annat bolag

Hej, jag och min fru har haft ett handelsbolag i många år men beslutat oss för att avregistrera bolaget från F-skatt och moms. Efter avregistreringen hade vi behov av att fakturera för en utförd tjänst. Vi kontaktade då en vän som har AB, om han kunde fakturera åt oss, och det gjordes. Ponera att fakturan var på 1000 kr exkl. moms.
Min fråga...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hitta generationsskiftesföretag

Hej,

Lite varstans kan man läsa om att det finns 100 000+ generationsskiftesföretag som inte hittar någon arvtagare. Men vart söker dem? Just nu söker jag nämligen ett eller flera generationsskiftesföretag där verksamheten är låg och det är svårt att hitta en arvtagare - men vetisjutton vart man ska söka 🙂

Kategori: Allmänt

Royalties från amerikanskt patent - privat eller in i bolaget?

Hej!

Efter att ha bedrivit akademisk forskning i USA ett par år licenserades ett patent jag var med på där ut till ett amerikanskt bolag. Jag är nu tillbaka i Sverige och driver ett aktiebolag här.

Den första royalty-utbetalningen från USA är nu på väg till mig, och jag undrar om jag på något vis kan "ta den på företa...

Kategori: Allmänt

Kontrollbalans

Tja,

Vi har fått en kontrollbalans på oss, men vi vill rädda detta genom att eventuellt flytta siffror från övervärdet på några bilar, eller att vi tar från vårt avräkningskonto och "räddar" detta, hur gör man enklast där?

Frågat vår förre revisor och han sa det var tekniskt möjligt, men han är inte i våra händer just...

Kategori: Företagande över gränserna

Eftersöker Mallar till Köpekontrakt och Köpebrev

Jag har försökt beställa mallar på denna hemsida dels i går kväll (onsdag) dels åter i morse.
Det såg rätt ut, och Svarsmeddeladet löd:

Din mall är på väg!
Den mall du frågade efter har nu skickats till den e-postadress du angav. Hoppas du blir nöjd.

Men inget har kommit fram till mig.
Någon som v...

Kategori: Om Företagande.se

Positivt värde konto 2510

Hej,
Jag tjänade mindre än planerat 2017 och den preliminära skatten som dragits är betydligt högre än det jag ska betala. Nu när jag sitter med redovisningen har jag då ingen skatteskuld utan den är positiv (konto 2510). Då min omsättning är så liten gör denna post (antar att det är pga detta) att min soliditet blir över 100%. Ska jag bokfö...

Antal anställda? Friskvårdsbidrag

Driver aktiebolag och tänkte dra av på företaget mitt gymkort men ser då att för att få gör det måste det gälla all personal på företaget. Jag har en medarbetare som jobbar några strötimmar varje månad och rent krasst blir det en förlustaffär att erbjuda detta. Går alltså back varje månad på honom då. Hur göra? Bara vi två som jobbar.

Köpt från annat EU land

Hej!

Brukar få hjälp härifrån och hoppas på att få det även nu. Har köpt en webbplattform från annat EU land. Låt oss säga att det totalt kostade 100 kronor. Fungerar denna kontering: 1930 (K) 100, 6230 (D) 75, 4515 (D) 25.

Tänkte så det blir rätt med moms.

Bolån - Tips för ett bra bolån?

Jag använde nyss en lånekaltylator som jämför bolån hos Econello.com. Och enligt denna så erbjuder Ica banken en månadsränta på 5 187 kr med ett lån på 2 500 000 kr med en löptid på 5 år och belåningsgrad på 75%.

Har dock hört mycket gott om

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Reklameringsrätt företag?

Hej,

Hur ser det ut med reklameringsrätt för företag? Jag skickade nämligen tillbaka en vara till ett annat företag och garantin har gått ut för under två veckor sedan, de har nu sagt att vi inte skulle ha rätt att reklamera den och måste betala för reparation då varan kom till dom efter att garantin gått ut.
Som privatperson...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Fel räkenskapsår - Redan börjat bokföra

Hejsan!

Jag är ny när det gäller företagande och bokföring. Gillar verkligen ert forum och jag har lärt mig massor på den här sidan. Stort tack till alla ni som tar er tid att hjälpa oss noviser!! Idag är det för första gången min tur att be om hjälp, hade hoppats på att det skulle dröja längre.. 🙂

Anledningen till a...

Hyra ut en företagsbil till privatperson

Hej,

Rent hypotetiskt: Om jag har ett företag med en tjänstebil som bara står och samlar damm - kan jag då hyra ut den till min svärmor, polare, random-dude-på-stan?

Tänker mest på det här med förmånsvärde och redovisning till Skatteverket.

Fel insättning via kort.

Vi är fler bolag under samma tak. Nu har våra kortmaskiner strulat och jag har fått in min kollegas pengar på mitt konto. Eftersom kortavgiften dras omgående, samt så betalar inte Bambora tbx eller krediterar så undrar jag nu hur jag ska bokföra. Pengarna ska ju skickas tillbaka kollegan men jag har redan blivit debiterad avgiften. Mitt förslag var...

Länkbyte med andra företag (SEO)

Hejsan. Efter att ha utbildat mig inom SEO har jag förstått att länkar från andra hemsidor är extremt viktigt. Jag tänkte då höra efter om det finns några som är intresserade av att byta länkar med mig?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Byte från enskild firma till Aktiebolag - hur gör jag?

Jag undrar hur kan jag gå från enskild firma till AB ?

Bokföringsprogram

Hej!

Vilket bokföringsprogram tycker ni är mest prisvärt och enkelt att använda till ett litet AB med endast ett fåtal fakturor per år?

Tack på förhand!

Marie

Uthyrningsavtal GDPR

Jag driver en skoteruthyrning och sitter just nu med kunder som har skadat maskiner och skall betala för skadorna.
Vissa av dessa kunder har nu sedan 25 maj begärt att få se avtalen de skrev under för ca 1 månad sedan.
Jag har inte återkommit till dem då jag inte riktigt förstår hur jag skall göra.
Jag måste ha avtalen för att...

Hur ska jag ta betalt för ulandstjänsteresa?

Hej.

Jag har för ett tag sedan börjat konsultat ett företag som är multinationellt och gjort jobb åt dem för den svenska marknad här på hemmaplan. Nu vill de att jag ska åka ner till Malta till en av fabrikerna för att se allt på plats och vara med att slutföra det sista kvalitetsarbetet som jag har jobbat med. Detta är verkligen kul...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp med kontering!

Hur ska bokföra o kontera Traktamente som är utbetalt för uppdrag som är gjort i EU land. Gäller enskild firma..
Faktureringsmetoden.

Digital faktura som dom fixade o sedan utbetalning.

Tacksam för svar:

Finansiering till Startup med crowdfunding

Hej,

Mattias heter jag och driver företaget Tiluto. Vi håller på och söker investering genom en crowdfunding kampanj. För att få mer exponering till kampanjen har vi valt att göra lite roliga youtube klipp. Nu är frågan till er företagare: är detta är bra taktik för att få mycket exponering?

Ett filmklipp: https://ww...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag