Hej på er!
Har filurat på det här med hur jag bokför på rätt sätt i och med en avbetalning.
Förra året gick jag en utbildning/workshop i fotografering. En summa som jag inte hade i mitt företag men fick ta på avbetalning (räntefritt)
Då jag under förra året inte hade några bokningar första halvåret, har jag betalat med...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej, går i tankarna att plocka ut en tjänstebil via mitt aktiebolag. Vad är det egentligen som behöver bokföras och administreras om jag skaffar en leasingbil?
* Faktura på leasingavgiften varje månad (oftast 36 månader)
* Förmånsvärdet måste läggas på lönen varje månad
Är det något jag missat eller är det egent...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har ett par enkla frågor till er kunniga. 🙂
Om jag gjort 5 st massagebehandlingar under en dag. = 5 st kontantfakturor á 500:-.
Kan jag bokföra alla i en verifikation?
Sedan en annan sak.
Jag har hela tiden trott att namnet man sätter på verifikationen i bokföringen måste vara <...
Kategori:
|
|
Hej gott folk,
Jag driver att aktiebolag på sidan av mitt arbete.
Jobbar 80% på ett företag och får där 32 000kr brutto.
Sedan fakturerar jag ett annat företag en fast avgift på 34 000kr/mån ex moms.
Plockar ingen lön från aktiebolaget, men funderar på att köpa en bil (nya XC60)
Förmånsvärd...
Kategori:
Inköp
|
|
Hej!
Jag är på väg att starta eget företag men har helt fastnat i namnet....
Vill att det ska vara ett kort bra namn som fångar kundernas nyfikenhet.
HJälp mig gärna då jag sitter alldeles fast just nu.
Företaget kommer att handlar håller på med personlig utveckling och med investeringar, handel med värde papper....
Kategori:
Feedback
|
|
Hej!
Fick min faktura på mitt företagskort. Inser att jag lyckats slarva bort ett kvitto på 102kr, inköp gjorda på ICA, (kaffe till personal). Jag kan inte få ut kvittot igen så nu vet jag inte hur jag ska bokföra fakturan.
Någon här som kan hjälpa mig?
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har ett nystartat AB som bedriver försäljning av kläder på internet.
Jag har valt att ha en så kallad "flat rate" på min frakt, dvs en fast fraktsumma för varje kundbeställning. Det innebär att kunden alltid betalar ex 30 kr i frakt, även om det faktiska fraktpriset varerier och kan kosta mig både ex 20 eller 40 kr i slutända...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har ett relativt nystartat AB, verksamhet inom musikproduktion/videoproduktion. Skall resa utomlands för möten/arbete etc. till hösten och kommer totalt vara borta i ca 5 dagar. Min sambo ämnar ev. följa med och jag undrar hur jag är tillåten att göra med hotell/boendekostnader om vi två bor tillsammans.
[ol] ...
Kategori:
|
|
Eventuellt till salu, lämna bud vid intresse.
Kategori:
Domäner till salu
|
|
Hej, jag och min fru har haft ett handelsbolag i många år men beslutat oss för att avregistrera bolaget från F-skatt och moms. Efter avregistreringen hade vi behov av att fakturera för en utförd tjänst. Vi kontaktade då en vän som har AB, om han kunde fakturera åt oss, och det gjordes. Ponera att fakturan var på 1000 kr exkl. moms.
Min fråga...
Kategori:
|
|
Hej,
Lite varstans kan man läsa om att det finns 100 000+ generationsskiftesföretag som inte hittar någon arvtagare. Men vart söker dem? Just nu söker jag nämligen ett eller flera generationsskiftesföretag där verksamheten är låg och det är svårt att hitta en arvtagare - men vetisjutton vart man ska söka 🙂
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej!
Efter att ha bedrivit akademisk forskning i USA ett par år licenserades ett patent jag var med på där ut till ett amerikanskt bolag. Jag är nu tillbaka i Sverige och driver ett aktiebolag här.
Den första royalty-utbetalningen från USA är nu på väg till mig, och jag undrar om jag på något vis kan "ta den på företa...
Kategori:
Allmänt
|
|
Tja,
Vi har fått en kontrollbalans på oss, men vi vill rädda detta genom att eventuellt flytta siffror från övervärdet på några bilar, eller att vi tar från vårt avräkningskonto och "räddar" detta, hur gör man enklast där?
Frågat vår förre revisor och han sa det var tekniskt möjligt, men han är inte i våra händer just...
Kategori:
Företagande över gränserna
|
|
Jag har försökt beställa mallar på denna hemsida dels i går kväll (onsdag) dels åter i morse.
Det såg rätt ut, och Svarsmeddeladet löd:
Din mall är på väg!
Den mall du frågade efter har nu skickats till den e-postadress du angav. Hoppas du blir nöjd.
Men inget har kommit fram till mig.
Någon som v...
Kategori:
Om Företagande.se
|
|
Hej,
Jag tjänade mindre än planerat 2017 och den preliminära skatten som dragits är betydligt högre än det jag ska betala. Nu när jag sitter med redovisningen har jag då ingen skatteskuld utan den är positiv (konto 2510). Då min omsättning är så liten gör denna post (antar att det är pga detta) att min soliditet blir över 100%. Ska jag bokfö...
Kategori:
|
|
Driver aktiebolag och tänkte dra av på företaget mitt gymkort men ser då att för att få gör det måste det gälla all personal på företaget. Jag har en medarbetare som jobbar några strötimmar varje månad och rent krasst blir det en förlustaffär att erbjuda detta. Går alltså back varje månad på honom då. Hur göra? Bara vi två som jobbar.
Kategori:
|
|
Hej!
Brukar få hjälp härifrån och hoppas på att få det även nu. Har köpt en webbplattform från annat EU land. Låt oss säga att det totalt kostade 100 kronor. Fungerar denna kontering: 1930 (K) 100, 6230 (D) 75, 4515 (D) 25.
Tänkte så det blir rätt med moms.
Kategori:
|
|
Jag använde nyss en lånekaltylator som jämför bolån hos Econello.com. Och enligt denna så erbjuder Ica banken en månadsränta på 5 187 kr med ett lån på 2 500 000 kr med en löptid på 5 år och belåningsgrad på 75%.
Har dock hört mycket gott om
Kategori:
Finansiering, Riskkapital och Bidrag
|
|
Hej,
Hur ser det ut med reklameringsrätt för företag? Jag skickade nämligen tillbaka en vara till ett annat företag och garantin har gått ut för under två veckor sedan, de har nu sagt att vi inte skulle ha rätt att reklamera den och måste betala för reparation då varan kom till dom efter att garantin gått ut.
Som privatperson...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hejsan!
Jag är ny när det gäller företagande och bokföring. Gillar verkligen ert forum och jag har lärt mig massor på den här sidan. Stort tack till alla ni som tar er tid att hjälpa oss noviser!! Idag är det för första gången min tur att be om hjälp, hade hoppats på att det skulle dröja längre.. 🙂
Anledningen till a...
Kategori:
|
|