Senaste inläggen

Estniskt, lågbeskattat bolag till reapris

Mitt välskötta estniska bolag som jag avslutat verksamheten i är till salu för reapriset 2000 kr. Jag gav själv 15.000 kr. Ägarbyteskostnader i Estland tillkommer med ca €140. Bokslut inlämnat för 2017 med noll kr vinst. Du behöver inte ens betala in aktiekapitalet på 2500€ genom en teknisk, tillåten lösning som innebär att du istället står i skuld...

Kategori: Företagande över gränserna

försäljning av aktier

Hej!

Jag undrar hur man bokför en försäljning av aktier i ett företag. Alltså ett ab säljer aktier det äger i ett annat ab.
Tex. 1000 aktier säljs för 4 kr st. Dessa var inskaffade för 2kr st.

Stämmer det med följande:

1930 4000 D
1810 2000 K
8350 2000 K

Tack på...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fara med bankfinansiering

Lång tid som företagare i olika skeden inom tillverkande industri har visat mig att ett nytt företag initialt mår bäst av att ta in privat kapital i form av aktieägarinsättningar. Om substans i form av kompetens, produkter och långsiktig marknad finns, brukar en vettig värdering av bolaget kunna samla intressenter och investerare. En viss kvarvaran...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Tillverkar du något för hunden och söker samarbetspartner?

Jag har en del idéer om tillverkning och försäljning av lite av varje för hunden och söker kontakt med andra som också har sådana tankar, är djurvän och gärna intresserad av att jobba en del ideellt. Jag är pensionär och vill ägna resten av mitt liv till att hjälpa djur som har det svårt. Hela konceptet är tänkt som ideell verksamhet främst för hem...

Kategori: Affärsidéer

Nolla konto 1640. Hjälp

Hej,
Jag har tagit över min pappas bokföring och ska göra bokslut, allt är klar med då har jag mer än 46tkr på konto 1640, har kollat igenom 2016 och då finns det bara en verifikation i samband med bokslutet där beloppet bokfördes så här: 2510 K och 1640 D, finns tyvärr inga underlag på det, kan inte hitta nåt i skattekontot som kan kopplas...

From Medicinal chemistry to Business development ?

HI,

I have a PhD in organic synthesis and one year Post Doc experience. Less than 2 years ago, I\'ve started to work as a medicinal chemist in a big pharmaceutical company in Europe, I\'m 32 years old. I like R&D but I feel and realize it is not what I\'d like to do all my life. It\'s late but basically, I\'m also ambitious and I don...

Kategori: Off Topic

Dold anställning?

Hej!

Jag arbetade fram tills slutet av förra året på ett företag som löntagare. Jag gick i slutet av året över till en annan arbetsplats, dock inom samma koncern, som konsult via bemanningsbolag. Fick lön via bemanningsföretag som vanligt. I början av det här året startade jag ett AB och gick över till att istället hyra ut mig själv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Omvandla en aktiesparklubb till nån bolagsform

Hej

Jag och tre kompisar driver en aktiesparklubb via Aktiespararna, varit verksamt i 2,5 år nu. Vi bygger upp verksamheten med våra egna pengar som sättas in månatligen på Avanza och investerar i aktier enligt våra gemensamma beslut. Vi äger lika mycket, 25 % varje person.

Vi har nu över 60 000 kr i eget kapital, där...

Kategori: Företagande över gränserna

Dubbelbetalning

Hej
Är ny i bokföringsvärlden så jag kanske förklarar konstigt...Jag har dubbelbetalat till en leverantör. Den ena är bokförd och klar. Den andra la jag på obskontot och en automatbokninggjordes mot 1930. Min fråga är: hur nollar jag obskontot och får tillbaka pengarna till 1930?

domainname helgen .se for sale

I'm selling domainname helgen(.se)
Please give reaction here if you are interested or use the contactform at helgen.se (it will be available in a few hours)

Kategori: Domäner till salu

Varför flytta tillgång och skuld

Har under en tid följt ett konkurerande företags ekonomi. Jag vet att det finns en del konsgjord andning för att hålla siffrorna uppe, men en kvalificerad gissning är att det borde börja bli ganska illa ställt snart. Nu har det visat sig att ett nyttt bolag (samma ägare) under 2017 blivit ägare till företagets fastighet med tillhörande skuld. Fasti...

Kategori: Allmänt

Bilregister och fordonsuppgifter App

Hej!

Vi på FordonFinans arbetar just nu med att utveckla en egen Andoid App som avser att användas för att ta fram biluppgifter och fordonsinformation via API från diverse leverantörer av dylik information. Om du vill läsa mer om denna typ av information kan du läsa det på vår sida där vi tar upp tjänster och leverantörer av biluppgi...

Kategori: Söker/eftersöker

Förbruka aktiekapital

Hej,

I början av 2017 fick vi (ett litet AB) ett Villkorslån från staten för produktutveckling. I 2017 hade vi inga stora inkomster , fast ganska stora kostnader som finansierades via villkorslånet, allt som resulterades i ett negativt eget kapital vid årets slut. Villkoren på lånet säger att vi måste betala lånet tillbaka bara i fa...

Lönsamt med marknadsföring under sommaren?

Hejsan gott folk, jag driver ett företag och undrar om det är en bra ide att dela reklam och marknadsföra företaget under sommaren. Det är många som säger att alla viktiga chefer har semester och att det inte är lönt att försöka under sommaren. Vad tycker ni är det lönt att marknadsföra under sommaren?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Säljare till starkt varumärke sökes

Vi söker en säljare till "Senior.se - Tid för Livet".
Du ska sälja marknadsföringsplatser dels på sajten Senior.se samt i tidningen "Senior - Tid för Livet" men även på mässan Seniordagen.

Du ska kunna fakturera din ersättning.
Vi erbjuder hög provision och flexibelt arbetsschema.

Mer info om våra produ...

Kategori: Söker/eftersöker

Legit att sälja OEM klockor med egen logga från Alibaba?

Hej!

Alltid varit förtjust i en viss typ av stil och modell på klocka jag gärna hade sålt själv under ett eget märke. Dock med vissa modifikationer. Den klocka jag inspirerats väldigt mycket av sprang jag nu på på Alibaba vilket var en total rippoff av originalet. Lite väl magstarkt att bara rebranda med ny logga kan jag tycka, men b...

Kategori: Allmänt

Flytta över varulager från EF till AB

Har nyss startat ett AB och vill flytta över varulagret från mitt EF.
Vilket är det bästa och lönsammaste sättet?

Har läst lite om underprisöverlåtelse men förstår det inte helt...

Eller är det bättre att ta ut varorna ur EF och bokföra dem i AB som Egen Insättning?

Starta AB med person som har usel kreditvärdighet?

Är i begreppet att dra igång ett AB med en kompanjon.

Vi har kaptial osv. Men kompanjonen har ett gäng gammla skulder. Företaget blir ju en väg ut ur problematiken, men det råder ju ytterst splittrade erfarenheter och vad det verkar, faktiska fakta.

"Kredit avrådes då företrädare har betalningsföreläggande" säg...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Konkurrens inom branschen.

Hej!

Skulle behöva lite synpunkter om min idé från er som är lite mer erfarna inom företagande.

Upplever/upplevde du som startade eget att det var besvärligt att undersöka hur konkurrensen såg ut inom er bransch eller om idén redan fanns? Personligen upplever jag att det är svårt och tar en del tid.

Tank...

Kategori: Affärsidéer

Skatt - betalt i pengar + tjänst

Har nyligen startat enskild firma och är helt ny på det här.
Har fått en förfrågan om ett arbete där jag i så fall kommer få betalt "vanligt" i pengar men även genom att jag får deras tjänst gratis.
Hur ska det skattas? Jag tänker att jag måste se till att det jag får betalt i rena pengar inte blir mindre än det som jag behöver skat...