förvaltningsfastighet

Anonym
Hej
Frågor gäller bokföring av förvaltningsfastighet.
Ett AB som äger en flerfamiljsfastighet köptes i början av året. Innan man kan börja hyra ut lägenheter (8 st) behöver fastigheten renoveras. Frågor
1. Hur bokförs kostnader i samband med renovering av fastighet? (balansräkning eller resultaträkning),
2. Hur bokförs kostnader under renovering som är löpande (uppvärmning, sophämtning o dyl.)? direkta kostnader eller omkostnader?
3. Hur bokförs kommande hyresintäkter?
4. Ska man lägga på moms på hyresintäkter?
5. Hur bokförs kommande löpande kostnader under uthyrningsperiod (uppvärmning, sophämtning o dyl.)? direkta kostnader eller omkostnader?
Jättegärna om man kan ange ungefärliga kontonummer/kontoklass vid bokföring.
Tack på förhand!
Sigge
33
8
Hej, 1. Första aspekten är om ditt AB redovisar enligt K2 eller K3. I detta fall utgår jag från att det är K2 då ni precis verkar kört igång? Då är allt som inte kan anses vara standardförbättring mot ursprungsskick renoveringar rent krasst och förenklat. Renovering innebär resultaträkning. Byter du exempelvis tvåglas fönster mot nya tvåglasfönster så är det i enklaste fall en rak renoveringskostnad. Men sedan kan det skilja om man bytt från trä- till aluminiumbågar och att det kan vara helt andra energivärden. Så för att dra det till sin spets så kommer det behöva göras bedömningar för att hantera detta korrekt, finns således inget svar som säger att det är RR och det är BR. 2. Löpande kostnader bokförs som vanligt på exempelvis 5020, 5030, 5040 etc om man följer baskontoplanen för ett AB. 3. Skulle använt mig av 3911 för hyresintäkterna. Motkonto 1510 eller 1930 beroende på kontant- eller fakturametoden. 4. Nej inte till privatpersoner. 5. Enligt punkt 2. Bedömningen under punkt 1 bör man inte göra helt fritt utan kunskap om man inte vet. Lycka till med er nya hyresfastighet!
Driver 6530 Redovisning KNA AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.