Senaste inläggen

Hyra ut en företagsbil till privatperson

Hej,

Rent hypotetiskt: Om jag har ett företag med en tjänstebil som bara står och samlar damm - kan jag då hyra ut den till min svärmor, polare, random-dude-på-stan?

Tänker mest på det här med förmånsvärde och redovisning till Skatteverket.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Fel insättning via kort.

Vi är fler bolag under samma tak. Nu har våra kortmaskiner strulat och jag har fått in min kollegas pengar på mitt konto. Eftersom kortavgiften dras omgående, samt så betalar inte Bambora tbx eller krediterar så undrar jag nu hur jag ska bokföra. Pengarna ska ju skickas tillbaka kollegan men jag har redan blivit debiterad avgiften. Mitt förslag var...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Länkbyte med andra företag (SEO)

Hejsan. Efter att ha utbildat mig inom SEO har jag förstått att länkar från andra hemsidor är extremt viktigt. Jag tänkte då höra efter om det finns några som är intresserade av att byta länkar med mig?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Byte från enskild firma till Aktiebolag - hur gör jag?

Jag undrar hur kan jag gå från enskild firma till AB ?

Bokföringsprogram

Hej!

Vilket bokföringsprogram tycker ni är mest prisvärt och enkelt att använda till ett litet AB med endast ett fåtal fakturor per år?

Tack på förhand!

Marie

Uthyrningsavtal GDPR

Jag driver en skoteruthyrning och sitter just nu med kunder som har skadat maskiner och skall betala för skadorna.
Vissa av dessa kunder har nu sedan 25 maj begärt att få se avtalen de skrev under för ca 1 månad sedan.
Jag har inte återkommit till dem då jag inte riktigt förstår hur jag skall göra.
Jag måste ha avtalen för att...

Hur ska jag ta betalt för ulandstjänsteresa?

Hej.

Jag har för ett tag sedan börjat konsultat ett företag som är multinationellt och gjort jobb åt dem för den svenska marknad här på hemmaplan. Nu vill de att jag ska åka ner till Malta till en av fabrikerna för att se allt på plats och vara med att slutföra det sista kvalitetsarbetet som jag har jobbat med. Detta är verkligen kul...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp med kontering!

Hur ska bokföra o kontera Traktamente som är utbetalt för uppdrag som är gjort i EU land. Gäller enskild firma..
Faktureringsmetoden.

Digital faktura som dom fixade o sedan utbetalning.

Tacksam för svar:

Finansiering till Startup med crowdfunding

Hej,

Mattias heter jag och driver företaget Tiluto. Vi håller på och söker investering genom en crowdfunding kampanj. För att få mer exponering till kampanjen har vi valt att göra lite roliga youtube klipp. Nu är frågan till er företagare: är detta är bra taktik för att få mycket exponering?

Ett filmklipp: https://ww...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Dagboksblad

Hej, känns som en lite dum fråga men... Jag ska startar en enkild firma och gör bokföringen själv manuellt med penna och papper. Jag använder ett sånt där "dagboksblad" där jag fyller i olika konton på kolumnerna och affärshändelserna på raderna under varandra. Jag har läst att om jag behöver fler konton än det får plats/kolumner med på ett papper...

Sole-trader company, mandatory to have an address in Sweden?

Hi,

I'm planning to create a sole-trader company, I will have a client from Sweden but I will be based in Spain. When I leave Sweden I won't have an address anymore here, I think I can keep my personnummer but I'm not sure. Would it be possible then to create a company here in Sweden? Since my client will be from Sweden I wonder if...

Kategori: Affärsplanen

Personalfråga och ekonomi

Hej

Jag har en fråga som jag inte riktigt får någon rätsida på själv.

Om man har en personal som jobbar 100%, tillsvidareanställd. Personen vill då gå ner i tid till låt säga 75%, för att få mer återhämtning i fler antal dagar ledigt. Detta då genom att gå hela/fulla dagar istället för att gå kortare dagar vilket skull...

Kategori: HR - Personalfrågor

Avtal GDPR till anställda

Hej,

Undrar om och hur man skal skriva ett avtal till anställda så vi har rätt att maila deras lönebesked.
Har ingen hemsida, eller löneprogram så de kan logga in på i dagens läge, och posta dem gör jag inte =)

Micke Enblom
3Transport AB

Tidrapportering

Hej alla,

Vi har gått från 5 till ca 40-60 anställda under högsäsong på relativt kort tid, vi skulle behöva något smidigt sätt för våra anställda att göra tidrapporter online,

Väldigt ojämna tider, inga fasta scheman, möjlighet till att fylla i projektnummer, traktamente, restid osv gärna att det går att göra ändringar...

Få tillbaka 40 lax i skatt???

Tjena! Om jag inte misstolkar det hela så verkar jag ska få tillbaka många tusenlappar nu i skatt hos SKV efter att jag har skickat in min redovisning för enskild firma för året 2017. Fick följande PDF i Kivra idag:

"Skatteverket överväger att besluta på det sätt som vi beskriver nedan. Du har
möjlighet att lämna synpunkter in...

Billigt alternativ för att skicka livsmedel till USA ?

vi söker ett billigt alternativ för att skicka livsmedel till USA, har tidigare skickat med DHL, men det är väldigt dyrt .kommer nu att skicka större mängder så behöver ett bra alternativ. tacksam för svar.

mvh Nicklas Bergner
reptiles.nn@gmail.com

Kategori: Företagande över gränserna

Vilket rekryteringsbolag är bäst?

Hej,

Jag driver en startup där vi är på jakt efter dom mest uppskattade rekryteringsbolagen. Jag skulle vara grymt tacksam om vi kunde bolla några bra rekryteringsbolag eller allmänna erfarenheter kring vad som är svårt/lätt med rekrytering.

Vad funkade bra/mindre under er senaste rekrytering?
Hur lång tid to...

Kategori: HR - Personalfrågor

När gör vi avskrivningarna?

Hej,
Vi har ett nytt, litet AB-företag som gjort några investeringar i maskiner och verktyg samt inköpta råvaror 2017 men hade ingen försäljning och använde inte några råvaror. Vi planerar att börja försäljningen i år. Är det obligatoriskt att avskriva maskinen och verktyg omedelbart, var den inte användes och värdet är under 5 000 sek? Elle...

Driva sig själv som aktiebolag

Jag har en hypotetisk fråga, kan man bilda ett aktiebolag som har till syfte att förvalta en person, hur löser kändisar detta? Dvs kan man bilda ett ab med syftet att driva sig själv som aktiebolag? Bolaget kan troligtvis inte registreras för f-skatt/moms eftersom det blir mer eller mindre ett holdingbolag för mig själv som person? Är det legalt? Ä...

Konsult, vilka timmar kan jag redovisa?

Hej! Har precis börjat jobba hos en kund på timbasis. Det är en femtioprocentig tjänst.

Det har gått 2 veckor och har inte fått en fungerande jobbdator. Jag åker ner till jobbet med tåg 1 gång i veckan och är där 2 fulla dagar.

Hittils har jag haft möten och sedan gått till helpdesk för att försöka få igång datorn men...

Kategori: Allmänt