Senaste inläggen

Milersättning Enskild Firma

Hejsan!

Jag har två scenarion i min enskilda firma gällande körning med min privata bil!
Scenario 1:
- Jag jobbar på många varierande platser åt olika kunder, dit jag kör med min privata bil och utför jobbet. För dessa resor fakturerar jag kund 18,50 per mil och tar sedan ut detta skattefritt i slutet sv månaden. Jag fö...

Kategori: Allmänt

Omorganisera existerande AB + starta nytt

Hejsan,

Har precis hittat hit och tror/hoppas på att ni kommer kunna guida mig!

Har ägt ett företag ("Existerande AB") i ca 11 år med tvåsifrig procentuell vinst de senaste 10 åren (dvs förlust år 1 enbart). Jag äger samtliga aktier i Existerande AB och går nu i tankarna om att starta något nytt med hjälp av Existerand...

Kategori: Affärsplanen

Telemarketing söker Projekt

Vi är tre personer som har ett aktiebolag under bildande vars affärsplan är att bedriva telefonförsäljning och söker därför säljprojekt. Vi är tre delägare varav två kommer vara aktiva på säljgolvet och en ta hand om ekonomin.

Med tiden vill vi självklart rekrytera fler och växa men vi vill hitta ett stabilt säljprojekt som vi kan by...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

En fråga om Moms

Kort fråga lång. Jag har precis ansökt om Fa-skatt sedel. Jag ska sälja elektronik på mässor,event och på torg.

Jag planerar att samarbeta med en bank som vill erbjuda mina kunder delbetalning.

Banken erbjuder mina kunder att delbetala belopp på:

5000kr i 12 mån 24 mån 60 mån

10000...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms på fraktkostnad

När jag säljer en vara åt någon (via min auktionssajt) och får in pengar från köparen, så läggs ingen moms på detta, då det är pengar jag tar in för vidarebefordran till säljaren. Däremot debiterar jag moms på min provision till säljaren.

Notera att köpare och säljare i detta fall är privatpersoner, själv har jag egen firma.
<...

Svensk firma, bo utomlands

Hej,

Jag har sedan några år enskild firma som utför konsultuppdrag. Nu vill familjen flytta till norge, och jag tänkte behålla den svenska firman och pendla till Sverige en vecka i månaden för att fortsätta med exakt samma uppdrag (kanske 70 dagar i Sverige per år). Frågan är om jag kan dra av flygresorna No-Sve-No på skatten?
...

Lite råd/tips för att bli återförsäljare

Vi är ett företag i Gävle som bedriver webbhandel b. la, nu vill vi expandera och försöka bli återförsäljare av en till produkt inom vår webbhandel. Men behöver lite råd och tips innan jag går vidare…
TACK

Tjäna extra pengar hemifrån?

Hej,

jag läste en bra artikel om att tjäna extra pengar hemifrån av denna artikel. Där påstår dom att man kan tjäna extra pengar genom tex lyssna på musik och betygsätta artisterna osv, vilk...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra kreditfaktura utan återbetalning

Hej.
Hur bokför jag en kreditfaktura som jag inte fick in pengar för?
Denna missade summa förföljer mig vid månadsavstämningarna.

Leasingbil Enskild Firma

Hejsan!

Jag funderar på att skaffa leasingbil till min enskilda firma och har varit och kollat på lite intressanta alternativ!
En sak gjorde mig dock lite förvirrad när jag pratade med en av säljarna...
Han påstod att "du är ju både privat och företag som enskild firma, det är samma personnummer, så du skulle egentligen...

Nystartad TM-byrå söker uppdragsgivare

Hej! Vi är två killar som har ett aktiebolag under bildande vars affärsplan är att bedriva telefonförsäljning och söker nu säljprojekt.

Vi har redan nu satt ihop ett säljteam på fem personer som kommer börja sälja direkt. Vi är tre delägare varav två kommer vara aktiva på säljgolvet och en ta hand om ekonomin.

Med tide...

Kategori: Söker/eftersöker

Aktiebolag köp

Köpare av ett aktiebolag överförde betalningen för företaget till före detta ägarens privatkonto direkt. (Det är deras första företagsköp så ingen erfarenhet) Vet att det är egentligen fel och undrar om man ska föra pengarna över tillbaka till köparen och göra om transaktionerna genom företagetskonto eller går det bra att lämna som det är nu? Köpar...

Aktieägartillskott - vilken ska vi välja?

Vi är i behov av att stärka det egna kapitalet. Vi är i uppstartsfasen och behöver stärka likviditeten men vilken metod bör vi använda: villkorat, ovillkorat eller skuldbrev?

Vi vill kunna återfå det insatta kapitalet, helst skattefritt med ränta när den ekonomiska ställningen medger detta.

Ovillkorat aktieägartill...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Starta eget företag guide

Tjenare,

Jag har precis skrivit ett långt blogginlägg i form av en guide för de som inte ännu startat företag men som är sugna på att göra det, och speciellt då online företag.. Ville bara dela med mig, hoppas det hjälper någon

https://...

Hur skall jag bokföra detta?

Jag har (snart) en enskild firma och tar emot varor som säljs på min auktionssajt, mot överenskommen provision (10% i det här fallet, inkl moms).
Säg tex att säljaren ger mig tio artiklar som jag säljer till ett sammanlagt värde av 3000 kr, till 10 olika köpare. Köparna betalar till mig (exkl moms), för vidare befordran till säljaren, vad de...

Boka bort inventarier & skattefordran

Hej,

Har nyligen blivit kassör i en förening och har två mindre frågor ang hur jag ska bokföra som jag önskar lite synpunkter på:

1. Det finns ett mindre uppbokat belopp som avser inventarier. Ingen i föreningen vet vad det är för något. Tänker att det borde vara mest rättvisande att boka bort summan då de inte finns i...

Tjänst som varnar om ditt skattekonto hamnar på minus

Hej
Jag driver eget och har själv flera gånger fått betala onödig kostnadsränta pga glömt eller satt in för lite pengar på skattekontot.
Så jag har börjat utveckla en tjänst som heter taxometer.se den skickar sms om ditt skattekonto hamnar på minus.
Tjänsten funge...

Äga AB åt nära anhörig?

Hej, har en nära anhörig vars företag inte går så bra. Troligen så kommer hans nuvarande företag gå i konkurs. Han undrar då om jag kan hjälpa till och stå som ägare på ett nytt AB, då han troligtvis kommer få näringsförbud.

Jag själv är anställd med ca 500.000:- i årslön, och är totalt okunnig på allt vad företagande innebär...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Litauiskt bolag med anställd som arbetar i Sverige

Hej!

Vi har ett IT-företag i Litauen och kommer nu att ha en anställd som arbetar ute hos våran kund i Sverige. Han kommer att resa hit under 3 månader och arbeta på plats i Sverige. Vad gäller vid sociala avgifter och allmänt med skatt här? Han är från Litauen.

Momsbefriad verksamhet

Momsbefrielse vid försäljning under 30000, vad räknas in i de 30000?
Det är alltså inte förtjänsten, utan bara försäljningen som avses?
Jag kommer att fakturera privatpersoner för varan/tjänsten jag sålt, men i förekommande fall även portokostnaden. Räknas det jag fakturerat för porto in i försäljningen?
Om jag köper en portop...