Ekonomi

Vilket Bokföringsprogram ska man välja?

Det finns säkert tusentals program och jag har noll koll på vilket man ska välja..
Är det någon som kan tipsa mig om något bra? Känns som om tips ä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

avdrag ränta på lån

Jag läste att man kan göra avdrag på räntan på lån som har med företaget att göra. Det här gäller ett lån som jag tog för flera år sen, innan jag börj...

Avdrag för egenavgifter

Jag läste på skatteverkets hemsida att man kan göra ett schablonavdrag för egenavgifter. Men när jag får skatteuträkning från skatteverket verkar det...

Huvudbok

Jag har inte riktigt fattat det här med huvudbok. Det verkar som att man för varje konto ska skriva ing. balans och saldo, men eftersom jag rör mig på...

Stora LED-skärmar

Hej, hoppas jag hamnade i rätt forumdel...

Jag tänkte höra om någon här inne har bra koll på stora LED-skärmar.
Storleken ligger runt 20-25...

Kategori: Inköp

Varukostnad

Hur räknar jag ut hur stor ett visst företags varukostnad är?

Kategori: Inköp

Hjälp med simpel bokföring

Hej!

I januari 2011 så har jag tänkt att starta en enskild firma, jag har redan nu registrera mig för f-skatt och moms, jag vill inte ha något...

Snabbt svar!!! Debitering av boendekostnad

Vi driver ett rivnings o saneringsföretag, normalt bor vi på hotell vid bortaarbete o då står uppdragsgivaren för kostnaden eller så fakturerar vi den...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Köpa ny bil:Leasing

Jag ska köpa ny bil AB:et och jag ska delbetala halva bilen med kontanter som jag har i firman, men resten ska jag ha på Leasing över 2 år, men hur lä...

Företaget skyldigt eller inte?

Hej,
Min fråga är väldigt basic för er som håller på med bokföring men jag hoppas det är ok ändå. Jag har lite svårt att förstå om företaget (HB) f...

Oväntad vinst - shoppa loss eller skatta för vinst?

Dagens I-landsproblem?

När jag startade upp min enskilda firma förra hösten hyste jag inga större förhoppningar om att gå med vinst under 2010....

Vilket bokföringsprogram rekommenderar ni till mig?

Hej!

Jag har skickat in blanketter för moms registrering och skall börja sälja lite av varje på Tradera vid sidan av studierna och undrar vad n...

Egen insättning innan företagsstart

Hej!

Medan jag höll på med min företagsregistrering så öppnade jag ett företagskonto där jag satte in lite pengar samt stoppade även lite egna...

Hur bokföra faktura från webb-hotellet one.com

Tjena!

Har en faktura från one.com
och där är momsen inte med så hur bokför jag denna.
har läst lite om fiktiv moms och antar att det är...

Hur mycket lön i min enskilda firma kan jag ta ut?

Jag vet att detta är vanligaste frågan. men jag har en enskild firma, är 23 år.. fakturerar 15 000kr /mån ex moms. Hur mkt lön kan jag ta ut? Har ståe...

Faktura från andra företag

När mitt företag får en faktura från ett annat företag, ska jag bokföra både fakturadatum och betalningsdatum? Hur bokför jag det?

Bil och tågersättningar

Hur bokför jag bilersättningar och tågersättningar? Jag är musiker och tar en spelning där jag får dels gage, dels tåg-eller bilreseersättning. Vid be...

Bankkonto

Måste jag ha ett bankkonto i bokföringen eller räcker det med 1910(kassa)? Jag har enskild firma och rör mej på väldigt små marginaler, därför kan det...

Ta ut "lön" i Handelsbolag

Äntligen börjar det bli ett överskott i vårt lilla handelsbolag, hur gör man för att ta ut t.ex 10.000 i kontanter. Ska det bokföras som under eget ka...

Klurig bokföring för en ung nybörjare!

Hej!

Jag har en fråga som får mig att ligga sömnlös på nätterna när det kommer till bokföring och redovisning.

Först och främst vill ja...