Frågor om avdrag..eller vad det kallas..:-)

2
Jag har AB som bolagsform.

Några frågor.

Jag är ute med  4 affärskontakter en kväll, vi äter något lätt (eller kanske inte äter alls) men krökar på som bara den (sprit och öl).. Vad jag förstår finns det en summa som är grund för hur mycket man får göra avdrag för MEN det som överskjuter 90 SEK eller vad det är, måste jag stå för det själv eller kan jag dra det från företagets konto men inte dra av momsen?


Om man väljer att ta med en kund på en fotbollsmatch i låt säga England där biljetterna kostar runt 600 sek, kan jag dra av det eller är det för "lyxigt"?


Min sambo sitter i styrelsen för mitt företag, kan hon följa med mig på en afärsresa OCH jag kan göra avdrag även för hennes utgifter om jag hävdar att hon var med på mötet?


Tack på förhand!

1165
15
Vid representation av det slag som du redogör för ovan får du göra avdrag på kontot ej avdragsgill representation, och kommer att få betala bolagsskatt såsmåningom för det beloppet. Jag kan inte representationsreglerna i detalj, men det finns också tak för vad Skatteverket godkänner som representation. Enstaka blöta bjudningar som utgör en väldigt liten del av omsättningen brukar de inte bry sig om. Det finns också att betänka att en blöt middag kan utgöra bestickning och mutbrott.[br][br]I fallet med fotbollsresa är det möjligen OK med en biljett, men inte hela resan. Det blir omedelbart bestickning i lagens mening då man passerar allt vad beloppsgränser heter. Skatteverket anger 180kr som beloppsgräns för ett dylikt arrangemang, men kan man göra gällande att en biljett faktiskt inte kostar mindre än 600kr torde det kunna gå igenom som avdragsgillt.[br][br]Om din sambo också tar en aktiv del i företagets arbete och inte bara sitter som passiv suppleant utan firmateckning så kan hon naturligtvis följa med på en affärsresa. Men du bör inte bara hävda att hon var med på mötet, det är att föredra att hon var med.
2
ok, tack för svaret.  :D[br][br]Ett förtydligande bara, när det gäller spritnotan, när du skriver ej avdragsgill då menar du INTE bara att jag inte får dra momsen utan att bolaget ochså kommer få betala bolagskatt på motsvarande belopp? det vill säga det "utlägget" beskatas samma som om jag hade tagit ut det i vinstutdelning?[br][br]Jag tänkte (tydligen naivt..:-) att om man hamnade över gränserna för avdrag så var skillnaden att man inte får dra momsen men att man fortfarande kan ta kostnaden utan extra avgifter (under förutsättninge att det är en godkänd" representation).[br][br]Ett litet räkneexempel U(jag utgår härifrån att det är 90 sek som är avdragsgillt vi representation)[br][br]Barnotran är på 1000 SEK, vi är 3 pers (jag + 2 kunder)[br][br]270 SEK får jag klägga in i bokföringen och götra avdrag för.[br]730 SEK får jag lägga in i bokföringen men OCKSÅ betala bilagskatt för.[br][br]Är jag rätt ute nu?[br][br][br]Tack på förhand.
1165
15
Du är rätt ute, men du får ju dra momsen på 3x90kr också.
1324
4
Var glad att du inte har en enskild firma. Då  blir det egenavgift + a-skatt på summan. [br]Du får ju bara betala bolagsskatten .[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.