Föra in äldre inventarier för avskrivningsplan

56
Hej, Jag har en enskild firma som jag drivit 2 år. Nu insåg jag att jag har inventarier som jag använder och kommer att använda för ett värde på 50 000:- som jag inte bokfört i firman.
Problemet är att jag inte har några kvitton kvar på inventarierna eftersom jag har varit slarvig med sånt innan jag startade verksamheten. Inventarierna är dessutom av sådant slag att de inte minskar så mycket i värde.

Enligt samtal med skatteverket skulle det gå bra att ta in dessa i firman genom ett uppskattat marknadsvärde och sedan planenlig avskrivning på inventarierna.

1. bokför jag inventarierna för sig eller klumpar jag ihop allt. Ja har tänkt att skriva av allt på 5-10år?

2. bokför jag dessa som egen insättning resp inventariekontot?

3. Låt säga att jag skriver av 50 000:- på 10 år. Vad är den maximala avskrivningen jag kan göra(30%? över plan) och minimala avskrivningen(under plan)?

Tack på förhand! :bravo
56
Ja vill nog ställa en fråga till, igen:[br][br]3. får jag ta in inventarier som saknar kvitton?
1324
4
Är det en sådan dyr sak så bör du nog ha en riktig värdering. ex Handelskammaren, eller en större återförsäljare.[br]Men sedan är det rakt av att föra in till det värdet. Dock ingen moms däremot. [br][br]Hur du sedan hanterar avskrivningen är lite olika på vilken typ av företag och typ av bokslut.[br]En enskild firma med förenklat bokslut hanterar avskrivningarna i klump via en blankett vid bokslut. Där väljer man 20% an inköpspriset  eller 30% på återstående bokförda värde. [br][br]Hans
56
Tackar, vid inkomstdeklarationen klumpar man ihop men i bokföringen kan jag separera inventarierna om jag fattat det rätt![br][br]Tack!  :bravo
56
Men hur bokför jag dessa införda inventarier?[br]Bokför jag det så här:[br]1220 maskiner och inventarier  debet xx xxx:-[br]2010 eget kapital kredit xx xxx:-[br][br]eller bokför jag det som egen insättnig som i och för sig är eget kapital?!?!?!
1324
4
1220 maskiner och inventarier  xx xxx:-[br]2018 egen insättning  xx xxx:-[br][br]Hans
56
TACK!!!! :bravo

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.