Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
12

Hjälp med varuinköp från EU samt kommission (moms osv)

Jag skulle behöva vägledning med min bokföring.
Bakgrund
Jag har en enskild firma och köper in varor från bland annat EU-länder. Dessa varor lägger jag sedan upp på ett annat företags hemsida och får med jämna mellanrum utbetalningar från dom för de varor som sålts. Jag betalar en kommisionsavgift till dom för varje såld vara, detta är det enda de drar ifrån priset för varan (ingen moms eller liknande).

Problem, hur bokföra varuinköpen?
De säljare jag köper mina varor ifrån är privatpersoner, eller de har säkerligen företag men jag får inga kvitton eller liknande. Varorna är begagnade samlarföremål.
Så hur ska jag då bokföra detta? Ska jag bokföra för ingående moms eller är det upp till säljaren att göra i sitt land (jag har vat-nummer men jag får fortfarande ingen faktura, kvitto eller liknande från säljaren)?

Problem, hur bokföra utbetalningarna från kommissionsföretaget?
När jag sedan sålt varor på det andra företagets hemsida och får dessa pengar från det företaget, hur bokför jag det? Ska jag bokföra en del av det som utgående moms eller blir det något annat?

En liten praktisk beskrivning:
1. Jag köper en vara ev en person i ett EU-land för 100 :-
2. Via kommissionsföretaget säljs varan för 200 :-.
3. Kommissionsföretaget tar ut 10 % av försäljningspriset för att täcka deras kostnader.
4. 180 :- kommer in på mitt konto.
Hur ska jag bokföra momsen osv?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.