Ekonomi

Hur bokförs sociala avgifter och skatt på bilförmån?

Hej

Hur bokförs sociala avgifter och skatt på bilförmån? Enl Skatteverket är förmånsvärdet på bilen 3.600 kr/månad. Debiterar jag kto 7385 med...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kalkylering

Bidragskalkylering

Varför förekommer det lägre priser vid vissa tider och avgångar på bland annat flyg och restauranger?

Telefoni och bredband till företag

Hej vänner!

Jag och mina kollegor håller på att leta efter ett bra telefoni-bredbands avtal. Vi har sett att telia har något som heter telia ko...

Kategori: Inköp

Hur gör man en balansrapport?

Jag har försökt ta reda på hur man gör balansrapport. Kolumnerna ska tydligen vara Ingående balans, Ingående saldo, period, utgående balans. I vissa e...

Huvudbok lite klarare

Nu tror jag att jag börjar fatta vad huvudbok är!
Vill bara kolla att jag inte gör något fel: Debet och Kredit är väl samma i huvudboken som det är...

Mat på restaurang

Hur mycket kan man skriva av när man pga verksamheten är tvungen att äta på restaurang? Jag har hört att det är summan minus vad det brukar kosta när...

Bokföring samt Lokalhyra i visma

Hejsan!

Jag startade min enskilda firma i Maj 2010 (FA) på sidan av min fasta anställning.
Jag fick då erbjudande hyra en lokal för verksamh...

Inventarie eller vara när man köper något för att hyra ut och ha på event?

Har ett fordon, avställt osv och ska helt byggas om så att det aldrig kommer kunna vara en bil, som jag kommer hyra ut till diverse event som rekvesit...

Aktieutdelning

;)
Jag har gjort "klart" mitt bokslut med sista datum 30/6 i år. Nu har jag gjort en vinst och revisorn säger att jag ska ta ut en aktieutdelning...

Bifirma

Hejsan!
Hoppas på att någon här kan hjälpa mig att få svar på en fråga.
Har enskild firma men har tänkt starta en sk "bifirma".
Hur gör jag n...

Blanda fruns butik, jag som konsult och skog på bästa sätt!

Jag och en kompanjon funderar på att starta ett konsultbolag. Idag är vi båda fast anställda men kommer i så fall att sluta och i stället jobba som ko...

Fakturaavigft / aviavgift vid avbetalning

På vilket konto bokför jag aviavgiften vid ett avbetalningsköp? Om det inte är fråga om avbetalning skall det ju räknas in i priset för det man köper,...

Moms-blandad verksamhet-kontering

Hej

Vi har ett bolag som hjälper ensamkommande flyktingbarn att integrera sig i in samhället och då är den största delen av vår omsättning mom...

En fråga angående avdrag av förluster

Hej,

1) Jag har en enskild firma som i år kommer att göra förlust. Samtidigt har jag arbetat som anställd några månader.

Kan jag dra av...

registrera företag samt moms bråttom ;)

sitter  på  skatteverkets sida  å tar mig genom  registrering av företag samt moms 
är  lite rädd att göra fel!  gulp ..  hur skall  jag  göra ?...

Ombildning: EF till HB

Min man har sedan en tid haft en EF. Jag har förvisso hjälp till lite men det har vi inte brytt oss om att redovisa utan det har jag gjort "gratis".

Återbetalning av moms inom EU

Hej,

Gäller återbetalning av moms inom EU endast om man har fått en faktura eller gäller det även om man besökt ett land inom EU och köpt saker...

EF till AB

Hej,

Jag tänkte höra lite med er angående det bästa valet för mig. Jag har haft en EF i ungefär 2 år nu och så här ser det ut i slutet av 2010....

Bokslutsrevision - bokföra kostnaden

Hej
Min revisor har lagt till följande verifikation på förra räkneskapsåret
D6420 13.000 kr
K2990 13.000 kr

Nu kommer fakturan och då...

Bonus istället för lön

Hej

En av mina klienter har en kille anställd som tyvärr har hamnat hos kronofogden. Nu vill killen att det skall betalas ut bonus istället för...