Hur gör man för att kvitta underskott i firman mot inkomst av tjänst?

5
Hej,

Som rubriken lyder har jag ett underskott i firman för år 2009 som jag vill kvitta mot inkomst av tjänst.

Hur bokför jag detta i ett bokföringsprogram och utan kontoplan?
När bokför jag detta? Ska det ske direkt efter bokslut eller i samband med inkomstdeklarationen?

Tacksam för svar!
394
1
Det förenklade årsbokslutet, om jag antar att du upprättar, kommer att avslutas med en förlust.[br][br]På NE- och inkomstdeklarationsblanketterna, som går till Skatteverket, finns speciella fält där man begär att underskottet hanteras som ett allmänt avdrag.
Ulf Bjarme
5
Det jag undrar är hur jag nollar underskott och ingående moms i bokföringen samt om jag gör detta i samband med bokslutet eller i samband med inkomstdeklarationen?
394
1
Du bokför [u]inte[/u] avdraget från annan inkomst i rörelsen utan fyller i summan i ruta R45 på NE blanketten och ruta 45 på inkomstdeklarationsblanketten.
Ulf Bjarme
5
Jag vet inte om jag är dålig på att förklara eller om jag tänker fel...[br][br]Om jag gör ett allmänt avdrag för underskottet i den enskilda firman så måste väl underskottet i firmans bokföring nollas/kvittas/bokföras annars för jag väl med mig underskottet från det ena året till det nästkommande år?  :-\
394
1
Att rörelsen har ett negativt resultat ändras inte för att du får en möjlighet till kompensation av Staten via din privata skatteberäkning.[br][br]Rörelsens resultat ska fortsatt vara negativt 2009 (som i verkligheten). Det negativa resultatet kommer att minska de egna kapitalet vid utgången av 2009[br][br]
Ulf Bjarme
5
Hej igen,[br][br]Hur menar du att "det negativa resultatet kommer att minska de egna kapitalet vid utgången av 2009"?[br][br]Jag är medveten om att det negativa resultatet inte ändras. Det jag tänker är att jag måste bokföra på något sätt att jag gjort ett allmänt avdrag. Eventuellt framtida uttag kan jag väl inte göra utan att vara tvungen att betala egenavgifter? Eller tänker jag fel? Kan det bli rätt om jag bokför avdraget för underskott+momsfodran genom att registrera eget uttag?
1324
4
Du tänker helt fel om du har en enskild firma.[br][br]I en enskild firma betalar du hu inte egenavgifter på dina uttag . Utan du betalar egenavgifter på företagets resultat.[br][br]Så varje år beräknar man årets resultat och använder i deklarationen. [br]Se det som följande. Om företaget gör en vinst 2008 på 200 000:- betalar du skatt på dessa pengar i deklarationen för 2008 även om du tar ut pengarna först 2009.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.