Investering till nystartad firma med privata medel - få tillbaka momsen?

1
 
Jag är precis i startgroparna med att starta en enskild firma som fotograf vid sidan om min anställning, och ska ta mig an enstaka mindre uppdrag. Jag har som första uppdrag ett företag som vill anlita mig och vi ska vänta tills jag har ordnat FA-skattsedel så att jag kan fakturera dem. 

För att jag ska kunna driva detta företag kommer jag att köpa in en dator som jag behöver för bildbearbetning, som inte kommer att användas för privat bruk (till ett belopp som är mindre än ett halvt prisbasbelopp). Denna dator kommer att behöva köpas in tidigt innan jag har fått in tillräckligt mycket pengar i företaget för att köpa den med dessa pengar, och då behöver jag göra en egen insättning med privata pengar antar jag.

Dessa pengar kommer ju att användas till att betala datorns pris samt momsen. Hur fungerar det sedan; finns det något sätt att använda den moms jag får in på mina uppdrag under året för att få tillbaka den moms jag betalat för företagets dator? Till mig privat, alltså.

I någon mening lånar ju företaget pengar av mig privat för att investera.
 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.