Bokföring, Inkomst till PayPal, sen överföring till Bankkonto, Valutadifferens

2
Hej, Har enskild firma, kontantmetoden. Riktigt nybörjare på bokföring.

Min inkomst kommer från en sida som heter Patreon.com. Kortfattat så väljer folk att prenumerera månadsvis för något du gör (i dollar) och Patreon hanterar insamling och utbetalning av pengarna. Sen begär man utbetalning till PayPal, och sist så förs pengarna över från PayPal till mitt svenska bankkonto.

Dvs:
Patreon (USD) ----utbetalas till---> PayPal (USD) ----överförs till---> Svenskt Bankkonto (SEK)

Har varit i kontakt med skatteverket, som svarade ungefär så här: Bokför det som en inkomst när pengarna kommer in på PayPal. Måste bokföra i SEK, och då använder man riksbankens kurs vid omvandlingen. 

Men riksbankens kurs skiljer sig mot den faktiska kursen när pengarna överförs till mitt svenska konto. Plus att jag har haft inkomster som exempelvis kommit in på PayPal i augusti och oktober och sedan förts över till Svenska kontot i november.

Trots mycket sökande är det fortfarande total förvirring för min del när det kommer till att bokföra valutadifferensen. Uppskattar all hjälp!

mvh
Alex
1068
52
Hej,
Här är exempel på hur du bokför:

1. Bokföring av intäkt på 100 USD vid kurs 10,40:
Kredit 3xxx Intäktskonto....................1040
Debet 19xx Paypal............................1040

2a. Bokföring överföring av tidigare bokförd intäkt 100 USD till svenskt konto vid kurs 10,50
Kredit 19xx Paypal............................1040
Debet 1930 Bankkonto.....................1050
Kredit 8331 Valutakursvinst..................10

2b. Bokföring överföring av tidigare bokförd intäkt 100 USD till svenskt konto vid kurs 10,30
Kredit 19xx Paypal............................1040
Debet 1930 Bankkonto.....................1030
Debet 8336 Valutakursförlust...............10
 
 
2
Tack så mycket, nu känns det tydligare!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.