Avdrag för datorprogram Adobe Creative Cloud

2
Hej! Jobbar med konsultverksamhet i ett aktiebolag med bl.a. IT och webb. Jag har innan AB startade köpt in datorprogram för Adobe Creative Cloud 3 582,00 SEK/år med privata pengar. 1. Är detta datorprogram avdragsgillt med hela kostnader? 2. Har jag rätt att dra av den privata kostanden för köpet jag gjorde innan aktiebolaget startade? Hur bokför jag isf detta?

Skatteverket skriver:
"För enkla standardiserade programvaror får du göra direktavdrag med hela beloppet, exempelvis kan det vara program för administrativa ändamål som bokföring eller ordbehandling. För mer avancerade datorprogram får du göra avdrag genom årliga värdeminskningsavdrag."

Antar att detta räknas som avancerat datorprogram.

"Omedelbart avdrag innebär att du får dra av hela utgiften det år du köpte in varan. Du får göra omedelbart avdrag för inventarier till ett mindre värde, inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år."

Har programmet en ekonomisk livslängd på högst tre år? Och innebär det då att jag får dra av hela kostnaden direkt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.