Hjälp med att Moms, E-Butik, Hobbyverksamhet

4
1
Hej

Jag blev medlem här pgr utav att jag snart ska sälja kosmetika på nätet med min E-butik.

Jag kommer sälja som hobbyverksamhet i början tills jag tjänar mer än 30000kr per år.

Jag själv är student och kommer inte leva på vinsten på de här eftersom jag ska jobba med nåt jobb relaterad till min utbildning, gör endast de här för det är skoj.

När jag nu ska ta in kosmetika från UK så kommer jag att betala en moms på ungefär 17-17,5%.
För att ta in 1st kosmetisk produkt kostar frakten mig ungefär 50kr.

Kan jag dra av dem där 50kr i frakt när jag skattar? ser man det som utgifter?

Hur är enklaste sättet om jag ska räkna moms dra av och lägga på.
typ dra av 17% för att sen lägga på 25% (om jag starta firma)
1324
2
Givetvis är frakten en kostnad och den skall ju dras av. Vad gäller momsen så är det ju olika om du är hobby eller företag. 1. Om du är hobby handlar du i UK som svensk privatperson och skall då betala moms i UK. Sedan då du inte är momsregistrerad i Sverige så tar du ingen moms från kunden. Om du däremot blir ett företag i framtiden så talar du om för din leverantör i UK att du är ett företag i Sverige och ger dom sitt momsregnummer. Då skall du få köpa produkten utan moms (VAT) i England. Däremot bokför och registrerar du sedan 25% fiktiv moms i Sverige som du sedan drar av direkt. Och till sist lägger du på momsen när du säljer till kund som du sedan redovisar och skickar till SKM. Hans
4
1
Okej tack; Jag undrar nu också om man kan ha kortbetalningssytem på sin E-butik om man är inte registerad företagare?
1324
2
Skulle väl tro att det beror på resp bolags regler, Ex Payson (Svenskt) resp Paypal kan man ju ha som privatperson vet jag. Hans
4
1
Jaha ja! Det var som tusan! Jag trodde hela tiden att endast företagare kan ha kortbetalning på deras sidor.:winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.