Ombilda HB till AB

10
Jag behöver hjälp..

Min man ska ombilda sitt HB till ett AB. Jag sköter bokföringen men något sånt här har jag aldrig gjort.
Vad ska jag tänka på?
Det finns inga inventarier, lager eller fastigheter.
De har en websida.. Det finns endast kundfodringar, levfodringar (som kommer att betalas innan ombildning) och pengar på plusgirot.
Kan AB bara "ta över" dessa eller ska man göra på annat sätt?
Jag har försökt hitta lösningar på internet men hittar inget.

Tacksam för all hjälp jag kan få.. 🙂
/Stina
2066
2
Finns det någon speciell anledning till att ombilda det istället för att bara starta ett nytt AB? Det är vad jag gjorde, bra mycket administrativt enklare.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Hej,[br]egentligen så har jag ingen bra anledning till varför vi ska ombilda och inte bara starta ett nytt AB.[br][br]Jag trodde att ombildning var smidigare.[br]Vad händer om man startar ett nytt AB då? Vad händer med HB´s tillgångar m.m?[br]/Stina[br]
2066
2
Så länge du inte antingen säljer dessa till det nya AB eller avslutar HB händer ingenting. Det är två separata bolag. Beroende på vilka och hur mycket tillgångar vi talar om går det ganska enkelt att skifta över dem i AB. Rent praktiskt ordnade vår revisor/byrå papperen kring det, men max någon timmas arbete/konsultation för att reda ut skattekonsekvenser osv. (Vill ju inte att privatekonomin ska påverkas för hårt av eventuella vinster i HB.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.