Är det tillåtet att göra avdrag för hemtelefonen när min fru står på fakturan

7
Är det tillåtet att göra avdrag för en del av räkningen för hemtelefonen (som jag även använder i firman)trots att min fru står på fakturan och kvittot?
Tack på förhand
Years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So throw off the bow lines. Sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails.
394
1
Skatteverket har i en skrivelse 040316 uttalat sig angående momsen på en faktura som inte är utställd i företagets/företagarens namn. De anser att ingen ny faktura behöver ställas ut om sambandet kan visas på annat sätt och det borde gälla för den delade telefonräkningen i din frus namn.[br][br][i]Enligt Skatteverkets uppfattning föreligger rätt till avdrag för ingående skatt om företaget kan visa att namnet på fakturan är felaktigt. Som regel bör dock adressen vara korrekt och denna kan då stödja köparens bevisning att denne är rätt mottagare. En förutsättning för avdragsrätten är självfallet att det föreligger ett i alla avseende korrekt förvärv av en vara eller en tjänst. Avdragsrätten föreligger i den redovisningsperiod då fakturan mottogs/förvärvet skedde. Vilka krav som kan ställas på bevisningen måste av naturliga skäl bedömas från fall till fall. [/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.