Korrigering av checkräkningskontot

13
Efter alldeles för lång tid har jag gjort en avstämning på företagets checkräkningskonto och märkt att en affärshändelse som inträffat för 4 månader sedan inte blivit bokförd. Min fråga är hur jag bäst ska rätta till felet och vilket datum jag ska använda mig av? Nu är den aktuella verifikationen utan moms (en räntekostnad) så att bokföra verifikationen på dess faktiska datum kanske går bra?! Men om affärshändelsen istället varit momsbelagd, visst hade det blivit knasigt att bokföra verifikationen på dess faktiska datum eftersom jag redan gjort momsredovisningen för den månaden?? Ska jag i detta fall bokföra händelsen på nuvarande månad för att momsen ska komma med?



Faktureringsmetoden använder jag.



//Tack för ett kanonforum allihopa!
488
Svaret beror lite på hur du använder din bokföring. [br] [br]Den som vill kunna följa resultatets utveckling riktigt noga periodiserar (=fördelar) en räntekostnad över de månader den avser. [br] [br]Men om du inte bryr dig om att ta ut några delårsrapporter kan du lika gärna bokföra räntan idag. [br] [br]Om det hade varit ett belopp med moms hade svaret berott på om det var utgående moms (=kundfaktura) eller ingående moms (= inköp). [br] [br]Ett inköp kan du bokföra i efterhand, t.ex. idag, om du inte bryr dig om att din delårsrapport blir missvisande. [br] [br]En kundfaktura ska redovisas på rätt månad. Då räcker det inte att fakturan blir bokförd på rätt månad utan du måste också skicka in en rättelse av din momsdeklaration från den månaden till Skatteverket. Ett vanligt brev räcker.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.