Delägare i bifirma?

1
Hej!

Jag har i dag en enskild firma som jag kör min verksamhet igenom. Planen var att i framtiden skaffa flera verksamheter genom aktiebolag men har nu fått kontakt med en som ville bli delägare i min verksamhet så därför blev de aktuellt redan nu att starta ab. 

planen är ju som sagt att skaffa flera verksamheter i framtiden och driva dom igenom ett ab så de jag undrar är om det är möjligt för denna delägare att enbart bli delägare i bifirman och inte i själva huvudföretaget? Om ni förstår hur jag menar
13
4
Du kan starta ett AB som kommer vara moderbolaget för de andra verksamheterna (ab). I varje dotterbolag tar du in de delägare du vill ha med i projektet.

Utdelningar från dotterbolagen till moderbolaget är skattefria. Detta gör att att du kan planera hur du vill disponera vinsten i moderbolaget på det sätt du vill. Kanske investera i en fastighet eller något annat projekt.

ex

Du äger 100% av aktiebolaget Moder AB 
Moder AB äger 50% aktierna i Dotter AB

Dotter AB har också en andra ägare som äger resterade 50% av aktierna.
1479
250
I en bifirma ( eller bara 'särskilt företagsnamn' som det heter numera )  som var det TS frågade om, så kan man inte ha en särskild deläagre, utan då får man skapa dotterbolag, som Michael skriver.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.