Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 år sedan
Nykomling
3

Delägare i bifirma?

Hej!

Jag har i dag en enskild firma som jag kör min verksamhet igenom. Planen var att i framtiden skaffa flera verksamheter genom aktiebolag men har nu fått kontakt med en som ville bli delägare i min verksamhet så därför blev de aktuellt redan nu att starta ab. 

planen är ju som sagt att skaffa flera verksamheter i framtiden och driva dom igenom ett ab så de jag undrar är om det är möjligt för denna delägare att enbart bli delägare i bifirman och inte i själva huvudföretaget? Om ni förstår hur jag menar
Du kan starta ett AB som kommer vara moderbolaget för de andra verksamheterna (ab). I varje dotterbolag tar du in de delägare du vill ha med i projektet.

Utdelningar från dotterbolagen till moderbolaget är skattefria. Detta gör att att du kan planera hur du vill disponera vinsten i moderbolaget på det sätt du vill. Kanske investera i en fastighet eller något annat projekt.

ex

Du äger 100% av aktiebolaget Moder AB 
Moder AB äger 50% aktierna i Dotter AB

Dotter AB har också en andra ägare som äger resterade 50% av aktierna.
Toppskribent
1552
264
I en bifirma ( eller bara 'särskilt företagsnamn' som det heter numera )  som var det TS frågade om, så kan man inte ha en särskild deläagre, utan då får man skapa dotterbolag, som Michael skriver.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.