"Anskaffningskostnad inventarier" vid nyregistrering ?

1
Hejsan.



Är precis i uppstarten av min enskilda firma.

I ansökan finns en fråga:

"Egen maskinell utrustning, inventarier m.m."

"JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten"

"Anskaffningskostnad"






Jag ämnar att införa utrustning/inventarier från min hobbyverksamhet in i firman till att bli ingångsinventarier.

Dessa har ju då ett marknadsvärde , eftersom de är begagnade.

Vad skall jag fylla i här, anskaffningskostnad för mig som privatperson, eller det marknadsvärdet utrustningen har just nu för den enskilda firman?



En följdfråga som anknyter.

Det här första året kommer det förmodligen inte att gå med någon större vinst.

Eftersom utrustningens värde långt, flerfaldigt överstiger vinsten (ca. 10ggr), kommer det anses som "oseriöst" av myndigheterna om jag har för avsikt att skriva av utrustningen ?



M.a.o. är det bättre att dela upp införandet av ingångsinventarierna i flera steg?





Tack på förhand.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.