fundering kring bokföring.

14
Hej har en liten fundering kring bokföring.



Jag säljer en sak och får kontant betalt

summan är 100:- inkl moms.

antar att jag då bokför 80:- på kassa och 20:- på ingående moms?



Men alla pengar ligger ju fysiskt i kassan? om man då kollar sin kassa i boföringen stämmer ju inte detta med verkligheten förrän man betalat in ev moms?



lite förenklad frågeställning men hoppas att ni förstår vad jag menar.
88
Haha, vilken rolig fråga. Har aldrig funderat på det så. [br] [br]1. Momsen är utgående (du fakturerar UT, pengarna ska UT till staten) [br]2. Det är en skuld (momsen) [br]3. Du har 80:- i tillgångar mao [br] [br]Slutsats: de 20:- "finns inte" [br] [br]Ingående moms är när du tar emot en faktura den ramlar IN på ditt kontor, momsen ska betalas IN till leverantören. [br] [br]Men...visst kan du shoppa för de 20 om du vill det, istället blir då det minus på kontot när momsen ska betalas. Det är statens pengar som råkar ligga i din kassa.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
14
oj skrev fel moms, menade givetvis det du sa, men tanken är rätt. gäller att inte spendera pengarna som senare ska betalas till staten?
88
Det är inte olagligt att handla för momspengarna, det enda som krävs är att du kan betala eventuell momsskuld när det är dags. Precis som alla andra skulder fungerar; betala eller inkasso.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
7
OM du säljer en grej för 1000 spänn så bokar du just 1000 spänn som debet på kassan och 800 spänn som kredit på tex 3050 (försäljning av varor) eller 3051 (försäljning av varor 25% moms) och 200 på utgående moms. På så sätt har du 1000 kronor i kassan (också i din bokföring) samtidigt som 200 av dem är en momsskuld, som du helt riktigt kan använda om du vill bara du kan betala skulden i slutändan. [br] [br]en det är INTE så att kassakontot och pengarna i din kassa ska skilja sig tills du betalt din momsskuld; de ska (och kommer att) vara exakt samma. [br] [br]Så har jag i alla fall fått lära mig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.