frågor vid redovisning av deklaration

4
Hallå... som många andra som är förstaårs näringsidkare har jag lite frågor.

Mycket av vad som står i skatteverkets bilagor är ju en tolkningsfråga, vilket gör det hela lite klurigt.

jag har några frågor som jag hoppas att nån kan svara på.

1) jag har köpt en hel del prylar under året som jag ska dra av. hos skattemyndigheten står det att saker som "hör ihop" ska göras som ett avdrag.

Det kan ju vara en tolkningsfråga vad som hör ihop.

Jag har köpt en dator som jag använder mig av i företaget. Jag har också köpt några externa hårddiskar. Räknas det som "ett paket då"?

externa hårddiskarna använder jag ju inte bara till min dator, utan jag tar med dom när jag ska lämna och hämta data hos andra, på min internet dator etc. I mitt tycke så tycker jag inte att dom ska höra ihop som en enhet. 

En disk är dessutom ren backup...

Jag jobbar med musik och har således ett dyrt ljudkort till datorn som också är externt. Likadant med det... när jag jobbar på andra datorer i andra studios så tar jag med ljudkortet... Hur tror ni att skatteverket kommer att tolka dessa inköp?

2)vid momsredovisning på momsbilagan så kan man skriva i 3 st olika belopp i samma ruta... Ska man skriva nettobeloppet utan moms, momsbeloppet, eller beloppet plus moms?

väldigt dåligt förlkarat av skattemyndigheten tycker jag... ;)

tack

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.