Välj en stark och trygg huvudkontakt
Rätt person på rätt plats är ett passande uttryck. Kommer relationen att vara tuff är det oerhört viktigt att välja ut en person som är stark och trygg i sig själv och som kan ta huvudansvaret för relationen.
I allmänhet ger vi lite uppmärksamhet åt vårt eget välbefinnande, särskilt i tider av stress. Men människor som regelbundet fokuserar på sin fysiska, mentala och emotionella hälsa kan bättre hantera svåra situationer.
Investera i relationen
Om ni skall kunna skapa en bra relation måste ni vara beredda att investera tid, vilket i slutändan betyder pengar. Om ni inte är villiga att lägga mer tid än på en normal kund är det dömt att misslyckas.
Ni skall också planera att ni behöver arbeta med kunden över en längre tid. Relationer ändras inte över en natt och går inte heller att köpa på kort tid.
Att göra små saker, regelbundet under lång tid är det som ger resultat. Precis som i vilken relation som helst.
Personliga möten, personliga möten, personliga möten
Ni kommer inte att skapa goda relationer via mail eller ens telefon. Kunder där man behöver utveckla relationen måste man se i personliga möten.
Relationer byggs i personliga möten där det finns tid för småprat, allt från i kön till kaffemaskinen till promenaden tillbaka till receptionen efter mötet.
E-mail och telefon är perfekt för att underhålla relationer och om det redan finns en god relation att bygga vidare på.
Att skapa eller förbättra en dålig relation är i bästa fall mycket svårt och i sämsta fall omöjligt att göra på e-mail och telefon.
Prata med rätt person
Ibland kan relationen har skurit sig med en eller ett par individer. Detta kan bero på mängder av saker, personliga skäl, att de blivit överkörda internt vid inköpet osv.
Oavsett, se till att bredda kontaktytan hos kunden och börja prata med rätt personer. Helt enkelt personer som vill och har mandat att skapa en bättre relation med er.
Som sista utväg, säg upp kunden
Ni har provat allt och upplever fortfarande att relationen med kunden tar så mycket kraft att det inte är värt den omsättning och vinst de drar in.
Säg upp kunden!
Ja, man kan säga upp kunder. De flesta är alldeles för dåliga på det. Många gånger kan det vara en lättnad för hela organisationen och frigöra kraft till andra kunder.
Oftast kan ett sådant beslut leda till att all frigjord tid gör att man kan höja både omsättning och vinst. Det går oftast att räkna på hur mycket tid ni lägger ner och titta på vad motsvarande tid går att lägga på utveckling istället.
Är den kalkylen lönsam blir beslutet mycket lättare.