Varje steg, från första mötet med den potentiella kunden till avslutad affär, ska vara tydligt och klart för alla.
En säljplan är viktig
En säljplan visar hur ska vi sälja, vad ska vi sälja och när ska vi göra det? Men framför allt när ska vi INTE sälja. (säljprocessen negativa nyckeltal)
Följdfrågorna är ofta avgörande. Varje säljsituation är inte alltid unik även om den kan vara ny, men kunderna är ofta olika eller unika. Men det finns ändå några faktorer som utgör en bra grund för ett lyckat möte:
1) Du måste kunna lyssna på kunden
Vi hör med öronen men lyssnar med hjärnan. Detta hjälper dig att upptäcka vilka verkliga behov kunden har. Om du lyssnar kommer du dessutom att ställa rätt följdfrågor (inte som säljare som irriterar oss och som frågar bara rakt ut). Förbered gärna frågor, men tänk på att anpassa dem efter de svar du får. Följdfrågorna är ofta de viktigaste.
2) Driv processen
Det är också säljaren som ska driva samtalet, men inte leda det. Som säljare är det ditt ansvar att föra processen framåt, utan att försöka styra över innehållet.