Den frågan får jag ganska ofta. Svaret är egentligen fullständigt självklart eftersom avtalet inte är något annat än affären, och affärer vill vi ju göra, eller hur?
Den fråga som egentligen ställs är kanske om vi behöver skriftliga avtal, och behöver de verkligen vara så krångliga? Svaret på det är också ganska enkelt. Nej, avtal behöver normalt inte vara skriftliga, men skriftliga avtal har den stora fördelen att de är lätta att bevisa, till skillnad från muntliga avtal.
Och nej, avtal behöver inte vara krångliga, men eftersom avtalen egentligen inte är något annat än affären klädd i ord så blir avtalen krångligare ju mer avancerad affären är. Och en affär kan vara avancerad på många sätt, men det absolut vanligaste är att den blir avancerad, eller i varje fall mer eller mindre krånglig, därför att parterna vill ha kontroll över sina risker.
Tänk på det, om någon ger dig en avtalstext som du tycker är krånglig så är det säkert för att han vill kontrollera sina risker och minska sitt ansvar. Och å andra sidan, har du själv tänkt igenom vilka risker dina affärer medför och hur du på bästa sätt kontrollerar dessa risker?