- Silvia Vera
Svar av Företagande Redaktionen, Expert inom företagande och entreprenörskap.
Din fråga är inte helt lätt att svara på men då den ofta kommer upp ska vi försöka ge ett svar som kan ge lite tips som underlättar rekryteringen av säljare eller samarbete med säljbolag.
Det beror först och främst på vilken typ av produkt eller tjänst ni säljer. Om säljaren/säljbolaget själva ska stå för kostnader av kontor och utrustning krävs en högre provision. Om ni själva ska anställa en säljare kan en lägre vara lämplig plus att säljaren har en grundlön.
Man får helt enkelt räkna på vilka marginaler som finns och hur mycket ni är villiga att ge bort så att ni samtidigt har råd med utveckling, administration (så vida inte säljaren sköter denna biten med) och marknadsföring. Det är aldrig fel att bolla över frågan - "Vad är en rimlig kommision för dig?"
Det beror också på vilken typ av säljare ni önskar. En del söker trygghet av en fast lön medans andra drivs av höga provisioner och säljtävlingar. Vill ni snabbt få in nya kunder så kan en säljare som motiveras av pengar vara en lösning medans om ni tänker mer långsiktigt och hellre vill ha en person som inte drivs av snabba avslut så kan fast lön med liten eller ingen kommision vara smart. Det är en balansgång.
Här kan du läsa mer om belöningssystem i en säljorganisation
och så fungerar säljare och deras motivation
Sociala avgifter och skatt betalar ni om ni anställer personen. Om personen är godkänd för f-skatt och ni hellre vill ha en säljkonsult, betalar ni ut en summa med moms så får denne stå för skatt och avgifter.