Jag har under flera års tid arbetat åt olika uppdragsgivare med telefonen som redskap, både inom försäljning och mötesbokning. Det har alltid fungerat bra. Nu ska jag ringa och boka möten åt mitt egna företag men det låser sig. Manuset var första hindret, trots min långa erfarenhet. Dessutom känner jag mig väldigt obekväm med att boka möten åt mig själv. Det känns som en helt annan sak än att boka åt någon annan. Hur kommer jag över det?
- Marika Bergkvist

Svar av Rasmus Biasi, Expert på försäljning.

Hallå,

Först och främst, ber om ursäkt för påskfördröjningen på svaret. Har haft lite strul med min mail här men nu är det tydligen ordnat.

Bra fråga, och relevant, det är många som känner så, även jag. Det är ALLTID svårare att sälja sig själv i början.

Detta beror på 2 saker tror jag. Dels så får du inte glömma att företagen som du sålt för tidigare har antagligen funnits ett tag, dem har funnit sin säljstruktur och vet vilka frågor dom ska ställa för att få dem svar som dom behöver för att kunna presentera nyttan med just deras produkt eller tjänst.

Dels så är det alltid svårt att "skryta" om sig själv, detta brukar jag lösa genom att dra case där jag har hjälpt företag med situationer som kan knytas an till det jag vill hjälpa detta med, åter igen, allt handlar ju om att få kunden att känna att du vill hjälpa dem.

Se även: Tips på hur man inleder och avslutar försäljningen

Den bästa säljaren ställer frågor och lyssnar på kunden så det jag brukar göra när jag får nya uppdrag är att ringa 10 samtal och prova mig fram, det kan vara allt från att testa om min idé till ett manus fungerar till att faktiskt fråga kunden rakt ut hur dom arbetar med denna lösning idag.

Så det bästa tipset jag kan ge dig där är att finna en produkt eller tjänst som liknar din och ta reda på hur dom jobbar, eller att sätta dig och konversera med kunderna, du har säkert någon kund redan, bjud den på en kaffe eller lunch och be dom berätta sin situation så att du får en förståelse i vart behovet ligger, ofta så ligger det inte alls där vi som säljare tror utan någon helt annan stans.

När det gäller uppbyggnad av manus så gillar jag öppna frågor och respekt, tex:

Hej, det här var Rasmus Biasi, ringer ifrån "företag" angående "produkt/ tjänst" hur jobbar ni där och vem sköter det, har jag kommit rätt direkt kanske? Sedan får man väldigt ofta hjälp eftersom man är så tydlig med vad man vill erbjuda. När man väl kommer till rätt person så presentera snabbt så här:

Hejsan "namn" Rasmus Biasi heter jag, ringer från "företag" ang "produkt/ tjänst" har du tid? Vad bra, vi jobbar ju som sagt med att hjälpa företag med "produkt/ tjänst" och det viktiga för oss är att se att det finns ett behov för våra tjänster, är det ok om jag ställer 3 frågor? Hur jobbar ni idag med detta? Vad skulle ni önska var bättre inom detta? Vad skulle det innebära för er att bli bättre inom detta?

Toppen, jag har några företag som jag hjälpt med liknande utmaningar, jag kommer gärna förbi och visar hur det gick till och ser om det är något som skulle passa för er, hur ser det ut för dig "datum"

Detta är en väldigt basic mall som funkar på dem flesta produkter för att få till mötet. Den visar att du är: Kunnig, Professionell, samt intresserad av att hjälpa. Plus att du enbart erbjuder dig att se om dom har någon nytta av det vilket gör att dom flestas gard tas ner och tanken på ett möte inte blir så "hotfull" eller "laddad"

Lycka till!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.