Global expansion trots utmaningar
Sedan dess har kedjan vuxit till nära 3 000 butiker världen över, med en omsättning på 3,3 miljarder dollar (omkring 36 miljarder kronor) 2023 och en årlig tillväxt på cirka 20 % sedan 2019, enligt konsultfirman Technomic.
Vägen dit har dock varit utmanande. Under lågkonjunkturen 1991, bara fyra år efter att franchisingmodellen infördes, drabbades företaget av likviditetsproblem. "Det var en tuff tid: 1991 var min svåraste lågkonjunktur, till och med värre än 2008," säger Cancro. Han övervägde att sälja delar av företaget men lyckades istället stabilisera situationen och expandera till North Carolina tre år senare.
År 2006 stod företaget inför ytterligare en kris, denna gång på grund av effekterna från IT-bubblan. Cancro tog ett riskabelt beslut att investera 15 miljoner dollar i en omfattande renovering av butikerna. "Jag sa, 'jag satsar allt på ett kort' och vi betalade för ombyggnaderna," berättade han i The Jedburgh Podcast. År 2007 började företaget skapa tillväxt igen.
Tror på stark tillväxt
Idag är Jersey Mike’s en av de mest eftertraktade franchisekedjorna i USA, men endast 1 % av ansökningarna för att bli franchisetagare godkänns. Att öppna en butik kostar mellan 200 000 och 1,3 miljoner dollar, men den genomsnittliga försäljningen per år ligger på 1,2 miljoner dollar.
Trots Blackstones förvärv behåller Cancro en "betydande" minoritetspost och fortsätter som VD. "Vi tror att vi fortfarande är i början av Jersey Mike’s tillväxtresa," sa Cancro i ett pressmeddelande.
Blackstone, som även äger franchisekedjor som Hilton Hotels och Tropical Smoothie Café, förväntas slutföra köpet under början av nästa år.