Än en gång drabbas världen av en ny global kris vars omfattning och effekter är svåra att bedöma. Utspridningen av covid19 har tvingat länder och företag världen över att vidta mycket drastiska åtgärder. Ingen idag levande har upplevt något liknande.
Självklart leder detta till helt nya förutsättningar att driva företag. Permitteringarna duggar tätt. Alla företag tvingas se över sina kostnader och försöka säkerställa överlevnad. I en situation som denna är det lätt att utan större omtanke skära kostnader som på kort sikt förbättrar ekonomin men som på längre sikt försvagar överlevnadsförmågan. Tveklöst är kostnader för marknadsföring en sådan post.
Det många tycks glömma är att vi kommer att ta oss igenom denna kris också.
För stunden vet vi inte hur lång tid det kommer att ta att rida ut stormen. Men vi kommer att göra det! Tro mig!
Krisen som vi genomlider är på många sätt hotfull, men det finns också möjligheter för den som orkar se bortom dagens kris.
Ingen tvivlar på att det samhälle vi kommer att möta efter krisen kommer att vara annorlunda än det vi lever i idag. Mönstren för hur vi säljer och köper kommer att hitta nya former.
Redan ”före corona” påbörjades ett skifte från traditionell marknadsföring och uppsökande sälj till att gå mer mot ”inbound” och digitalt. När nu många har tvingats att arbeta hemifrån förstärkts skiftet mot det digitala och inbound. Det är inte lika lätt och bekvämt att fråga en kollega om hjälp och mer informationsinhämtning kommer att behöva ske via sökningar på sökmotorer så som Google. Det öppnar upp möjligheter för dig som marknadsförare att få mer synlighet för dina artiklar, videos och poddar.
Samtidigt som de nya mönstren med informationsinhämtning sker så sätter många företag tvärnit på s.k. icke verksamhetskritiska kostnader som marknadsföring och då även SEO och content produktion. Konkurrensen för att organiskt synas på sidan ett på Google eller att köpa annonser på sociala medier och i sökmotorer sjunker samtidigt som närvaron på i dessa kanaler ökar.
Det är i en sådan miljö som morgondagens vinnare och förlorare kommer att sorteras ut!
För alla marknadsförare, framför allt de som arbetar inom B2B är nuvarande förutsättningar extra intressanta. Här är man van vid långa säljcykler. Möjligheterna att nå fram med sitt budskap genom nytänkande vad gäller informationskanaler är sannolikt större än någonsin. Det är nu du skapar chansen att bli en ”preferred supplier” när vi väl är ute på andra sidan av dagens kris!
Vi kommer helt säkert att möta en ny värld när vi lagt covid19 bakom oss. Se till att DU blir en vinnare när den dagen kommer.