8 entreprenörer visar vägen till ökad effektivitet.
Delegera, identifiera det där lilla extra och skaffa en bra kalender är tips från några av de hetaste entreprenörerna just nu. Följ deras råd och få mer tid över till det som betyder mest i ditt liv.
De flesta skulle nog hålla med om att tid är vår mest värdefulla resurs. Vi vill vara pigga och alerta på arbetet såväl som när vi kommer hem, hinna med oss själva och andra och samtidigt göra allt det där som hör livet till. Men som vi alla vet, är tiden snarare en bristvara än den källa av oändlighet vi hade kunnat önska, och det kan minst sagt vara svårt att hinna med allt som behöver göras om du inte tänker och planerar tidssmart.
Vi kommer därför att lista åtta tips från några framgångsrika företagsledare kring hur just de gör för att bli så effektiva som möjligt; både för att nå största möjliga framgång i yrkeslivet och för att få tid över till att vårda sitt privatliv.
Din förmåga att tidseffektivisera kan nämligen vara det som utgör den lilla, men avgörande, skillnaden mellan huruvida du i ditt liv når framgång istället för misslyckande.
1. Involvera alla
Grant Cardone – expert på försäljning och bästsäljande författare:
För att lyckas maximera din tid – och pressa varje liten möjlighet ur den – så måste du först uppskatta hur mycket du faktiskt har i livet. Du behöver ta kontroll över din egen tid och inte tillåta att någon annan att göra det åt dig. Försök övertala familj, vänner och kollegor att gå med på dina prioriteringar av vad som är viktigt så att de inte drar dig i olika riktningar. Om jag gör såhär, så upplever iallafall jag att jag har större kontroll över min tid.
Se även: 12 överraskande tecken att du är en entreprenör
Jag vaknar vanligtvis mycket tidigt på morgonen och håller mig sedan sysselsatt hela dagen. Enligt mig kan din tid antingen vara välinvesterad eller bortkastad, och därför uppskattar jag inga tomma ytor i min kalender. Jag frigör alltid tid åt mig själv, min familj och mitt företag för att kunna göra saker som att skriva upp mina mål, träna och ta en promenad med barnen. Jag håller mig inte upptagen bara för att; jag agerar helt enkelt efter syftet att vara så produktiv som möjligt för att kunna leva det liv jag drömmer om.
2. Skaffa en bra kalender
Scott Shainman – VD för Getac Nordamerika:
Enligt mig är själva nyckeln till ett tidseffektivt liv att du införskaffar en bra kalender. Du behöver ha en som fungerar väl ihop med din livsstil och det sätt du processar information på. Appen Fantastical gör det för mig då den möjliggör en kombinerad planering av möten och olika Att-göra-saker på ett bra sätt. Jag har vanligtvis över tjugo olika uppgifter som ska utföras varje dag men brukar enbart tilldela mig själv två uppdrag av större vikt. Mitt mål är att fokusera helt och hållet på dessa två för att se till att de inte stressas fram och med all säkerhet blir ordentligt slutförda. Mina bästa dagar är de då jag lyckats vara på gymmet redan 6.30 på morgonen. För om hela dagens planering sedan skulle rasa samman så har jag i alla fall gjort vad jag kan för min hälsa.
Missa inte: 3 tips hur du skapar de bästa förutsättningarna för hälsosamma vanor
3. Planera din dag efter när din hjärna är som mest alert
Natalie Ellis – Prisbelönt entreprenör och framgångsrik VD för sociala nätverket BossBabe:
Min hjärnas aktuella skick är allt när det kommer till att hålla igång en god produktivitet, så där ligger alltid min startpunkt; det är kärnan till hur jag strukturerar min dag, kost och livsstil. Jag fattar alla viktiga beslut tidigt under dagen när jag och min hjärna är som bäst. Alla möten som inte är nödvändiga står jag över och varje dag planerar jag in några timmar i schemat till mer högkvalitativt arbete.
4. Identifiera det där lilla extra
Thomas Le Maguer – fyrabarnspappa, grundare och VD för eRational Marketing:
Varje minut av ditt liv spelar roll – så identifiera vad som är dina viktigaste prioriteringar i livet och vilka slutresultat det är du önskar uppnå med dessa. Varje morgon frågar jag mig själv vad jag kan göra för att föra mitt liv framåt – det där lilla extra som kan göra saker och ting enklare och bidra till att bygga upp ett mer långsiktigt värde i företaget. Oftast är det ingenting som är mer brådskande än att jag kan schemalägga det i min kalender.
Prioritera: Frågan som mångdubblar din effektivitet och löser all tidsbrist
Från klockan åtta till tio på morgonen fokuserar jag på att föra mitt företag framåt, och sedan har jag – i varje del av mitt liv – identifierat det där lilla extra och försökt att omvandla det till goda vanor. För min hälsa är det löpning, att gå till gymmet, eller träffa min kiropraktor. Det är också att leka med mina barn och få dem att skratta.
5. Att skilja på möjligheter och förvaltande
Sharran Stivatsaa – framgångsrik investerare och VD för Kingston Lane:
Varje VD och entreprenör som jag någonsin väglett har önskat att de hade mer tid. Men mer tid går inte att få och istället brukar jag råda dem att införa det system som jag nu själv använt i över ett decennium – som skapat hundratals miljoner i intäkter till våra företag.
Systemet går ut på att jag delar in våra dagar i två delar: Jag ägnar morgonen till möjligheter (tillväxt, försäljning och skapa inflytande) och eftermiddagarna till förvaltande (leverans, uppföljning och nöje). Det enklaste sättet du kan utföra detta på rent praktiskt är att utforma din dagliga ”Att göra”-lista utifrån denna mall.
Recept för framgång: Ät grodan, det första du gör
Systemet skapar en bra blandning av nya möjligheter för utveckling, samtidigt som vi även håller våra leveransåtaganden. Givetvis finns det dagar då mallen inte kommer kunna efterföljas till punkt och pricka, men om du iallafall kan göra tillvägagångssättet till en slags standard så kommer det med tiden att skapa en produktiv arbetsmiljö och inkomstmöjlighet för dig och ditt företag.
6. Fokusera på vinstdrivande aktiviteter
Billy Gene Shaw III – En av världens främsta influensers inom webbaserad marknadsföring:
Först och främst, glöm att du ska hålla en balans mellan ditt arbetsliv och ditt privatliv. Alla framgångsrika entreprenörer som jag har träffat har dedikerat delar av sitt liv till att uteslutande gå all-in i sina verksamheter. De anammar en slags ”arbete – privatlivsintegrering”, som innebär att ”arbete är ditt liv” och ”ditt liv är arbete”. De du älskar tar du med dig på resan.
Hjälpmedel: 7 verktyg som kan effektivisera din arbetsdag
Som chef tar jag vara på min tid genom att vara extremt medveten om mina vinstdrivande aktiviteter; jag är medveten om vad jag kan tjäna mest pengar på och delegerar i regel uppgifter som ligger utanför detta område.
7. Delegera
Gail Corder Fischer – Vice ordförande för världsledande Fischer & Company:
Jag vet tre saker om tid: Den stannar inte, det är den enda råvaran vi inte kan kontrollera (det enda vi kan kontrollera är hur vi spenderar den), och vi tar den för givet.
Jag spenderar min tid med att göra saker som hjälper mig att fungera optimalt; jag startar min dag med ett ordentligt träningspass och tittar sedan på nyheterna samt läser dagens tidning. Precis som de flesta av er har även jag betydligt mer saker på min ”Att göra”-lista än på min ”Avklarat”-lista.
Relaterad läsning: 5 viktiga steg hur du delegerar med framgång
Jag gillar att få saker gjorda på mitt sätt och ger därför inte alltid bort arbetsuppgifter som jag hellre gör på egen hand. Men jag har också lärt mig att delegera sådant där min tid inte blir bäst spenderad, och det är en avgörande faktor. Det får bollen att rulla framåt. Om du är chef så är det din uppgift att hjälpa dina medarbetare till utveckling. Så, räds inte möjligheten till delegering, utan omfamna den. Och lita på att ditt team får saker gjorda.
8. Anta en ”laptop-livsstil”
Jason Hall – Författare och grundare av Five Channels:
Du måste vara tillgänglig under en tid som fungerar för både dig, dina klienter och ditt team. Men vi har alla ett privatliv, och det är viktigt att frigöra tid för sig själv. Lyckligtvis lever vi i informationens tidsålder så de som har möjlighet att dra fördel av en ”laptop-livsstil” kan nu enkelt kombinera både arbete och privatliv.
Jag inledde den här resan för mig själv, min familj och mina vänner – så ingen kan med rätta säga till mig att jag inte kan få viktiga saker gjorda på en båt, på stranden, eller medan jag reser över världen. Vi chefer borde inte fokusera så mycket på antalet timmar vi arbetar. Istället borde vi fokusera på vår produktivitet under dessa timmar, samt de arbetsuppgifterna som ger oss största möjliga avkastning.
Första publicerad på Entrepreneur.com