Bland de 130 största e-handlarna går en tredjedel med förlust konstaterar Pricerunner i en rapport som Expressen kommenterade i november. De som omsätter under 50 miljoner och har en marginal på under en procent har det tuffast rapporteras det. De som omsätter över miljarden och har en marginal på 2 procent klarar sig bättre enlig samma rapport.
Orsak: textkollaps
Jag detaljgranskade sajter och hemsidor för de tio senaste stora e-handlarna som hamnat i kris sista månaderna och upptäckte till min förfäran att de saknade basala kvalitéer i sin kundkommunikation. Inte med ett enda ord uppmanar bolagen sina kunder att beställa, handla, ta hem eller prova… på de två enda och bästa platserna i hela e-butiken som står till buds för direktpåverkan.
Som t.ex. kategoritexter och produkttexter. Där har man däremot ofta mängder av produktfakta och varubeskrivningar och hoppas häpnadsväckande nog att kundämnet självt skall dra sådana slutsatser av informationen att vederbörande fattar beslut om köp. Så fungerar inte köp/säljprocessen.
Livsfarlig vårdslöshet. Bristande kunskap.
Orsaken är uppenbarligen att annars välutbildade marknadschefer inte har kläm på vad säljcopy a la postorder betyder eller har kompetens att bedöma sådana säljinsatser och således saknar förutsättningar att köpa in texttjänster eller anställa kunnig personal. Eller så faller man för blå dunster från IT-leverantörer om att kostnadskrävande SEO skall ge hög organisk placering och leda till bra Roi. Flera av dem jag undersökt har dessutom i fall av bra placering ”bland de 10 första” inte lyckats göra vare sig en effektiv Title tag eller aktivitetsdrivande Meta tag. När civilekonomer skolkar eller sover på lektionerna om kommunikation som påverkan av köp/säljprocessen så slarvar de bort ägarnas pengar.