I sin bok beskriver Laura Briggs vanliga missar på din hemsida som gör att du misslyckas med att få kunderna att känna sig träffade:

  • Inget eller väldigt lite content på din hemsida

  • För företagsinriktat content. Om du fokuserar för mycket på ditt företag och varför kunderna ska välja dig är risken att innehållet får en för säljande eller pitchande ton som skrämmer bort kunderna.

  • Du missar att ge svar på din målgrupps vanligaste frågor.

  • Fel terminologi. Är ni ett företag med flera anställda är det rimligt att använda ”vi”. Är du ett enmansföretag bör du istället skriva ”jag”, exempelvis ”kontakta mig” eller ”jag finns här om du behöver hjälp”.

  • För mycket text. Försök uttrycka dig kortfattat och koncist och kom till sak så fort som möjligt. För mycket text gör att det är svårare för kunden att hitta relevant information.

  • Betala för en professionell design, men glömmer bort att matcha med professionellt content.

  • Du tänker att kvantitet är bättre än kvalitet, istället för att anlita någon som har erfarenhet och kompetens inom digital marknadsföring.

  • Content som är intetsägande och inte sticker ut från dina konkurrenter


Så, hur ska man göra? Här är två tips på hur du kan skriva content som säljer:

  • Tänk dialog snarare än monolog. Få till en personlig ton med hjälp av att skriva i jag-perspektiv. Jämför meningarna ”företaget startades med målet att öka tryggheten i redovisningsbranschen” med ”jag upplevde att det var svårt att hitta en redovisningskonsult att lita på, därför startade jag ett företag med trygghet i fokus”

  • Involvera storytelling. Människor älskar en god historia! Det är inte bara användbart i skönlitteratur utan kan även användas i marknadsföring. 

Källa: How to write content that sells

Läs också:

Hur viktigt är Storytelling för företagets marknadsföring?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.